נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נשא הערב (ראשון) נאום מקוון לחברי הכנסת, אשר צפו בו באמצעות הזום. יו"ר הכנסת מיקי לוי, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו היו בין הצופים. נשיא המדינה יצחק הרצוג המריא הבוקר לצרפת - ולא צפה בנאום.

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי: "אדוני יו"ר הכנסת, ראש הממשלה נפתלי בנט, אני מודה לכם על התמיכה. חברי הכנסת הנוכחים, כל עם ישראל, שלום. הקהילות האוקראיניות והיהודיות היו קשורות זו לזו ותמיד נמשיך לחיות זה לצד זה ונרגיש ביחד שמחה וכאב, לכן כעת אני רוצה להזכיר לכם מילים של אוקראינית שאתם מכירים היטב - מילים של גולדה מאיר".

"אנחנו רוצים לחיות, אך השכנים שלנו רוצים לראות אותנו מתים. זה לא נותן לנו הרבה מקום לאפשרויות. אני לא צריך לשכנע אתכם שתולדות העמים שלנו, בעבר וכעת בזמנים נוראיים כאלה קשורים אחד לשני", המשיך זלנסקי.

זלנסקי ומיקי לוי בפתח השידור לחברי הכנסת (צילום: צילום מסך ערוץ כנסת)
זלנסקי ומיקי לוי בפתח השידור לחברי הכנסת (צילום: צילום מסך ערוץ כנסת)

נשיא אוקראינה: "אנחנו בתנאים שונים לחלוטין אך האיום שלפנינו הוא אחד, הרס טוטאלי של המדינה התרבות והשם, אוקראינה. ישראל אני רוצה שתרגישו, שתחשבו על התאריך הזה - 24.2, תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. יום זה יהיה יחקק בהיסטוריה העולמית. פעמיים בתור טרגדיה ליהודים ולעולם כולו. בתאריך זה גם נוסדה המפלגת הנאצית הגרמנית שניסתה לעשות רצח עם. 102 שנה אחרי, גם ב-24.2, ניתנה פקודה על פלישה כוללת ומלאה לאוקראינה שהרגה כבר אלפי אנשים והותירה מיליונים נשארו ללא הבית שלהם".

"מיליונים הפכו לפליטים. עברו למדינות שכנות - פולין, סלובקיה, ועשרות נוספות. העם שלנו נודד בעולם ומפחש ביטחון, מחפש להישאר בעולם הזה בשלום, כפי שאתם גם פעם חיפשתם. פלישתה של רוסיה הוא לא רק מבצע צבאי, מדובר במלחמה כוללת ובלתי צודקת שנועדה להרוס את העם שלנו, את המדינה, את הערים, התרבות והילדים. כעת הצבא הרוסי הורס בזדו את הכל. כל העולם מסתכל ולכן אני יכול לעשות את ההשוואה הזאת של ההיסטוריה והתולדות שלכם לההיסטוריה שלנו, ההישרדות שלנו ומלחמת העולם ה-2. הקשיבו לדברי קרמלין, הם שוב משתמשים באותם הביטויים של "הפתרון הסופי", אך הפעם זה מכוון אלינו, "לבעיית אוקראינה". רואים את זה באתרים רשמים, בקרמלין, בתקשורת הרוסית, זה מה שנאמר במוסקבה. ללא המלחמה נגד אוקראינה הם לא היו יכולים להבטיח את הפתרון הסופי לביטחונם כביכול. כפי שנאמר לפני 80 שנה", טען זלנסקי.

עוד הוא הוסיף ושאל: "מה ישאר מהערים שלנו לאחר המלחמה המחרידה? אני בטוח שאתם חשים בכאב שלנו, אך האם תוכלו להסביר מדוע אנחנו קוראים לעולם כולו ומבקשים עזרה? אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה ואפילו אשרות כניסה. מה זה? אדישות? חישובים? או תיווך ללא בחירת צד? אתם צריכים לתת תשובות ולחיות איתן לאחר מכן".

"בישראל יודעים היטב שכיפת ברזל, מערכת יירוט הטילים שלכם, היא הטובה ביותר. אנחנו יודעים שאתם יודעים לעמוד ולהגן על האינטרסים שלהם וגם לסייע לאוקראינה להגן על יהודי אוקראינה, אפשר לשאול רבות מדוע אנחנו לא יכולים לקבל ממכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות על רוסיה? מדוע לא מפעילים לחץ? אתם צריכים לתת תשובות לשאלות ולאחר מכן לחיות עם זה. האוקראינים עשו בחירה לפני 80 שנה, הצלנו יהודים ולכן יש בינינו חסידי אומות אולם", סיכם זלנסקי.

נאום זלנסקי מוקרן בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
נאום זלנסקי מוקרן בכיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
 

לאחר דבריו של זלנסקי, יו"ר הכנסת מיקי לוי לקח פעם נוספת את רשות הדיבור ואמר: "אני מתפלל להפסקת אש, מקווה מאוד שבהזדזמנות הראשונה נארח אותך בירושלים בביקור רשמי בכנסת ישראל. מי ייתן, חברי השרים, חברי הח"כים תודה רבה לכם על השתתפותכם ועל הכבוד שהבאתם לבית הזה".

לקראת האירוע, אולם ירושלים בכנסת הוסב לחדר מצב ועשרות אנשי טכנולוגיה ושירות ביצעו את ההתאמות הנדרשות, על מנת לוודא את תקינות הווידאו ולסייע לח"כים והשרים להתחבר. בנוסף, אולם הוועדה לפניות הציבור הותאם מבנית וטכנית לצורך שיחת הוידיאו והוא ישמש את יושב ראש הכנסת, ח"כ מיקי לוי, אשר פתח את האירוע, כשמאחוריו דגלי ישראל.

יו"ר הכנסת מיקי לוי: "אני מתכבד לפתוח את האירוע המיוחד ויוצא הדופן הזה שנערך לראשונה בתולדות הכנסת. ברצוני להודות לך אדוני הנשיא ידיד ישראל, על שאתה מכבד אותנו בנוכחותך ומפנה זמן בימים הקשים הללו כדי לדבר בפני חברי הכנסת והממשלה בישראל".

חברי הכנסת ממתינים בזום לנשיא אוקראינה זלנסקי (צילום: צילום מסך ערוץ כנסת)
חברי הכנסת ממתינים בזום לנשיא אוקראינה זלנסקי (צילום: צילום מסך ערוץ כנסת)

"בתוקף תפקידי כיושב-ראש בית המחוקקים של מדינת ישראל אני מבקש להביע הזדהות עם כאבו של העם האוקראיני המותקף בביתו וסובל אבידות קשות בגוף ובנפש ולשלוח מכאן, מירושלים בירתנו, תנחומים למשפחות הקורבנות והנפגעים האוקראינים במלחמה. כפי שאמרתי בשיחתי עם יושב-ראש הפרלמנט האוקראיני: ההתקפה הרוסית על אוקראינה מהווה הפרה בוטה של הסדר הבינלאומי וצריך לעשות הכל כדי להביא כמה שיותר מהר להפסקת האש ולסיום המלחמה" המשיך ח"כ לוי.

"ברוח חזון הנביא ישעיהו -”וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה". כולי תקווה כי מאמצי התיווך של ראש הממשלה בנט וגורמים בינלאומיים נוספים, יישאו פרי ויביאו לסיומה של הטרגדיה שעוברת על העם האוקראיני.  ידידי, מכובדי הנשיא זלנסקי, לכבוד הוא לי להעביר כעת את רשות הדיבור אליך. בבקשה אדוני הנשיא", סיכם יו"ר הכנסת.


במקביל יוקרן הנאום בשידור חי על צג ענק בכיכר הבימה בתל אביב, שם תיערך עצרת הזדהות עם אוקראינה. בעצרת יישאו דברים, לפני נאום זלנסקי, ראש עירית תל אביב-יפו רון חולדאי, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק ונציגת הארגון "חברים ישראלים של אוקראינה" אנה זרובה.

מפגן התמיכה באוקראינה בכיכר הבימה, לקראת נאומו של הנשיא ולדימיר זלנסקי (צילום: אורי לב טגר/TPS)
מפגן התמיכה באוקראינה בכיכר הבימה, לקראת נאומו של הנשיא ולדימיר זלנסקי (צילום: אורי לב טגר/TPS)

מהמארגנים נמסר: "אנו קוראים לציבור הישראלי להגיע ולהביע יחד איתנו תמיכה וסולידריות בעם האוקראיני ובמלחמתו הצודקת בפלישה הברברית של רוסיה לאדמתו".

בלשכת יו"ר הכנסת מקווים להיענות מכובדת של הח"כים לצפות בנאומו של נשיא אוקראינה, אך כבר כעת ידוע כי חברי הכנסת של חד"ש אינם מתכוונים להשתתף באירוע.

במשכן הכנסת נשלמות ההכנות לקראת נאומו המקוון של הנשיא זלנסקי. יו"ר הכנסת לוי יפתח את השידור וגם ינעל אותו. זלנסקי ידבר באוקראינית, ודבריו יתורגמו לעברית על ידי מתורגמנית של הכנסת. אולם ירושלים במשכן הוסב לחדר מצב, שאותו יאיישו היום אנשי טכנולוגיה ושירות, אשר יוודאו את מהלכו התקין של האירוע ויסייעו לחברי הכנסת להתחבר לשיחת הווידיאו.

השיחה תנוטר באופן רציף, על מנת לוודא את מהלכה התקין. לצורך כך הוצבו באולם עשרות מחשבים, מסכים ואמצעים טכניים שונים, ונערכים "טסטים" רבים. ההתחברות בזום תתאפשר רק לחברי כנסת ולשרים, ומנהלות הסיעות יסייעו בזיהוי לצורך אישור כניסתם הווירטואלית לשיחה.

יו"ר הכנסת מיקי לוי יצפה בנאום באולם הוועדה לפניות הציבור, הצמוד לחדר המצב שהוקם. אולם הוועדה יותאם טכנית ומבנית לשיחת הווידיאו. יו"ר הכנסת יצפה בנאומו של זלנסקי באמצעות מסך ענק ומערכת סאונד מותאמת. עוד ישהו עמו באולם: במאי השידור מטעם ערוץ כנסת, נתב וצלמים. הנאום יועבר בשידור חי על ידי ערוץ כנסת ויופץ לכלי תקשורת בארץ וברחבי העולם באמצעות סיבים אופטיים, שידור לווייני ושידור חי ביוטיוב.

איילת שקד  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איילת שקד (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)


בתוך כך, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) תקפה אתמול בראיון ל"פגוש את העיתונות" בערוץ 12 את מדיניות קליטת הפליטים של שרת הפנים איילת שקד ואמרה: "איילת – זה גדול עליך".

בראיון היא טענה כי המתווה קרס, מאחר שהשרה סירבה לספק ביטוח בריאות לפליטים מאוקראינה במימון המדינה, והוסיפה: "הדבר היחיד ששבר אותי זה שהשרה שקד מתנגדת לביטוחי בריאות. בהתחלה חשבתי שהיא לא מבינה את גודל האירוע, אבל היא עובדת עלינו ומורחת אותנו".

מסביבתה של שקד נמסר: השרה פועלת מתוך אחריות לישראל ולא מפופוליזם זול. חברת הכנסת לא מעורה בפרטים, ולכן טוב היה אם לא הייתה מוליכה שולל את הציבור מתוך בורות".

"שרת הפנים וחברת הכנסת גיבשו יחד את המתווה שהוצג לציבור ביחד ועבדו ביחד בשיתוף פעולה. מצער שעבור חשיפה תקשורתית היא מוכנה למכור שותפים לדרך", הוסיפו מטעם השרה.

זאת ועוד, היום יתקיים בבג"ץ דיון בעתירה נגד מתווה הפליטים, בטענה כי הוא מנוגד להסכם בין ממשלת ישראל לממשלת אוקראינה על פטור מאשרות כניסה הדדיות. מנגד, המדינה ביקשה ביום שישי מבג"ץ לדחות את העתירה שהוגשה נגד מתווה קליטת הפליטים של איילת שקד. לפי עמדת המדינה, העתירה הוגשה בשם מי שאינם אזרחי ישראל - ולכן הדין הישראלי וחוקי היסוד לא חלים עליהם. ביום שישי הארון פורסם שיותר מ־11 אלף פליטים מאוקראינה כבר הגיעו לישראל.