בכנסת נשלמות ההכנות לקראת נאומו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שיועבר הערב (ראשון) בשעה 18:00 בשיחת זום עם חברי הכנסת ובשידור חי בערוצי הטלוויזיה בישראל. 

הצופה הרחוקה ביותר בנאום תהיה חברת הכנסת נירה שפק (יש עתיד) המשתתפת במשלחת פרלמנטרית של הכנסת באי באלי, באינדונזיה. ח"כ שפק הגיעה לשם במסגרת משלחת של הכנסת ביחד עם ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) והיא הודיעה כי בכוונתה לצפות הערב בזום בנאומו של זלנסקי, באמצעות לינק שהכנסת שלחה לח"כים ולשרים.

היא סיפרה כי בכנס של האיגוד הבינ-פרלמנטרי הבינלאומי בו היא משתתפת עלה גם המצב הנוכחי באוקראינה: "יו"ר הפרלמנט האוקראיני שיתף בתמונת מצב וחברת פרלמנט אוקראינית סיפרה את הסיפור האישי שלה והמשבר ההומניטרי שהעם האוקראיני סובל ממנו". "אני גאה לייצג כאן את מדינת ישראל והכנסת בפורום הזה, כאחת המדינות שנרתמו באופן מיידי לסיוע הומניטרי לאוקראינה", אמרה ח"כ שפק.

ח''כ נירה שפק וח''כ אבי דיכטר בכנס באינדונזיה (צילום: ללא)
ח''כ נירה שפק וח''כ אבי דיכטר בכנס באינדונזיה (צילום: ללא)

לעומתה, ח"כ עופר כסיף (חד"ש), הנמצא בישראל, הודיע כי לא יצפה הערב בנאומו של הנשיא זלנסקי מסיבות אידיאולוגיות. בציוץ שהעלה הלילה בטוויטר הסביר ח"כ כסיף: "לא אשתתף בכנס לתמיכה בזלנסקי. לא לוקח צד במלחמות מיותרות שפוגעות באזרחים חפים מפשע, מחזקות את בעלי השררה ומעשירות את אדוני המלחמה". 

"איני תומך בלאומנים ורודפי הקומוניסטים באוקראינה, ולא, אני גם לא תומך בפוטין ובלאומנים הרוסים שונאי הקומוניסטים. לא למלחמה - כן לשלום", כתב כסיף. "צר לי, אני לא יכול להציג תמונה פשטנית בה יש בני אור ובני חושך רק משום שזה קל ופופולרי. המצב יותר מורכב: פוטין חלאה, אבל זלנסקי לא יותר טוב. אל תאמין לכל מה שמלעיטים אותנו בו", ענה ח"כ כסיף לגולש שהביע תמיהה על הציוץ.

"עצוב מאד ששמאלנים טובים הולכים שולל אחרי תעמולה כוזבת ועוד מצפים שחבריי ואני ניישר קו עם השקרים שמלעיטים אותנו. אתה יודע מה קורה כבר שנים באוקראינה לרוסים בדונבאס ולקומוניסטים? אתה יודע ששניים ממנהיגי הנוער הקומוניסטי נחטפו לאחרונה בידי כוחות המשטר ומקומם לא נודע?", הוסיף.

גם חברתו לסיעה ולחד"ש, ח"כ עאידה תומא סלימאן, לא תצפה בזום. מלשכתו של יו"ר בל"ד ויו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ סמי אבו שחאדה נמסר כי גם הוא לא יצפה בנאום, משום שהוא נמצא בסיור הרצאות בחו"ל.

מנכ״ל תנועת דרכנו, יאיא פינק, מסר: "ההחלטה של חברי הרשימה המשותפת להחרים את נאומו של זלנסקי לחברי הכנסת היא בושה ואות קין על מצחם של חבריה. אני קורא לעופר כסיף ולחברי המשותפת  לחזור מההחלטה ולהופיע לנאום. ההיסטוריה תזכור את אלו שהחליטו לא לעמוד לצידם של האוקראינים בימים אלו".

עופר כסיף (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עופר כסיף (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כאמור, נאומו של זלנסקי יועבר הערב לחברי הכנסת בזום בשעה 18:00. בכנסת הקימו מערך טכנולוגי מיוחד כדי לסייע בצד הטכני של העברת הנאום לחברי הכנסת. יו"ר הכנסת מיקי לוי, שיאמר כמה דברי פתיחה ודברי סיכום בתחילת הנאום ובסיומו, יצפה בנאום מחדר ועדה בכנסת מעל גבי צג גדול. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד יצפו בנאום בלשכותיהם. גם ראש האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו יצפה בנאום.

זלנסקי ידבר באוקראינית וישרבב כמה מילים בעברית. הנאום יתורגם באמצעות תרגום סימולטני ויועבר בשידור חי בערוץ הכנסת ובערוצי הטלוויזיה המרכזיים. במקביל, הנאום יועבר בשידור חי בכיכר הבימה מעל גבי מסך ענק במהלך עצרת תמיכה באוקראינה שתחל בשעה 17:30. בעצרת ינאמו ראש עירית תל אביב-יפו רון חולדאי, שגריר אוקראינה בישראל ונציגה של ישראלים תומכי אוקראינה.