הפסגה המשולשת של ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיא מצרים ויורש העצר של איחוד האמירויות צפויה להתקיים בהמשך היום (שלישי) וכבר מעלה עניין רב. ד"ר אדי כהן, מזרחן, עיתונאי ישראלי וחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן, שוחח על כך עם ינון מגל ויריב אופנהיימר, בתוכניתם ב-103FM, וניתח את משמעות האירוע. 

בפתח דבריו קבע כהן: "זה מפגש באמת חשוב מאוד. הולכים לדון שם על מגוון דברים מהגרעין האיראני, עד יחסי מדינות המפרץ וארה"ב שעכשיו הם יחסים מאוד לא טובים, גם המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מצרים צריכה חיטה, מצרים צריכה את ארה"ב, ארה"ב רוצה את תמיכת מצרים באוקראינים. יש כל מיני חששות, יש הרבה דברים שידונו שם. יש לפחות שלושה או ארבעה נושאים שהולכים לדון עליהם - גם על סוגיית הנפט, גם נושא החזית מול איראן". 

עוד אמר: "נשיא סוריה אסד היה בשבוע שעבר באיחוד האמירויות, מה הוא עשה שם? א־סיסי גם היה בביקור מפתיע בערב הסעודית לפני כמה ימים. יש הרבה דברים מתחת לשטח, בעוד המלחמה נמשכת באירופה". 

בתגובה אמר מגל: "אני חושב שמי שקיבל את בנט בשדה התעופה זה לא א־סיסי".
 
כהן התייחס לכך והסביר כי קיים דפוס פעולה חוזר של מדינות ערביות כלפי ישראל במהלך ביקורים מדיניים: "בכל פעם שאני רואה את המנהיגים הישראלים איך הם מושפלים, אני באמת רותח מבפנים. כאשר לפיד היה במצרים, גם לא קיבל אותו שר החוץ. כאשר בנט היה באיחוד האמירויות, גם המנהיג של איחוד האמירויות לא קיבל אותו. תמיד מורידים רמה או שתי רמות. בכל העולם, צריך המקביל לבוא. אם אתה נשיא, נשיא צריך לבוא לקבל אותך. אם אתה שר החוץ, שר החוץ צריך לקבל אותך. לבנט יש יועצים. את זה מסכמים מראש. אתמול כשהגיע מנהיג איחוד האמירויות הוא התקבל על ידי א־סיסי. כאשר בנט הגיע, א־סיסי לא טרח להגיע לשדה התעופה שזה 12 דקות מהארמון שלו". 

"הלשכה של בנט הייתה צריכה להגיד מי מקבל אותו בשדה התעופה. צריך לעבוד על זה. אנחנו במזרח התיכון, די לחשוב כמו אירופאים. קבל אותי כמו שצריך, לעזאזל, מה אני מבקש? אנחנו מוכרים למצרים גז, אנחנו עזרנו להם במלחמה נגד הטרור, יש שיתוף מודיעיני", קבע. 

בהמשך נשאל על ידי אופנהיימר מה המצרים רוצים מישראל. "הם רוצים תיווך, הם רוצים כסף", השיב. "הוא (א־סיסי) יודע לקחת כסף מהסעודים ולקחת כסף לבד מאיחוד האמירויות, אבל הוא רוצה שאנחנו נסייע לו לקחת כסף מביידן. הוא אומר, 'אני אתמוך באוקראינה אבל אני רוצה שתביאו לי חיטה, אני רוצה כסף, המחיר עלה'. המצרים רוצים, כסף, חיטה ופיצויים. יש מאות אלפי תיירים רוסים שלא יגיעו שנה הבאה בעקבות התמיכה שלו באוקראינה, אם וכאשר, ונראה לי שהוא כן תומך באוקראינה", הוסיף כהן. 

אופנהיימר השיב: "מה שקורה מול מצרים וגם מול ירדן, בעיניי זה סופר כבוד למדינת ישראל, כולל זה שראש הממשלה נשאר לישון שם, וגם הטיסות לשארם א שייח, ההתחממות הפומבית מול היחסים עם מצרים נותנת כבוד". 

כהן צינן את ההתלהבות: "אלה דברים מובנים מאליהם. השמאל מתלהב מכל מילה עם העולם הערבי. אסור גם להתלהב יותר מדי. להראות להם שהכול רגיל". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm