ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי לפגוש היום (שלישי) את יורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, ועם נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי. בשיחה עם אראל סג"ל וטל שלו, בתוכניתם ב-103FM, התייחס פרשן חדשות 12 לענייני ערבים, אהוד יערי, לאירוע וניסה להסביר כיצד ישפיע המפגש על המציאות הביטחונית הישראלית וסוגיית הגרעין. 

בפתח דבריו התייחס לכך שבנט הגיע למצרים בלילה ונשאר לישון בה - דבר יוצא דופן: "אני לא יודע אם היה שם עוד מישהו בלילה. אני לא יודע. אין לי כרגע תשובה על זה". סג"ל השיב בתגובה: "מה אתה רומז, שיכול להיות שמוחמד בן סלמאן (יורש העצר הסעודי) היה בלילה?". 

"אני לא רומז כי אני לא יודע", השיב יערי, "אני שואל את עצמי למה נשארו עוד לילה. זה לא טיפוסי. לא אירוע טיפוסי. הייתי הרבה פעמים במפגשים כאלה ודומים להם בשארם א שייח. נראה לי קצת אחרת. אני שואל את עצמי, לא יודע".

על מהות הביקור אמר: "מצרים והאמירויות לא מרוצות מהסכם הגרעין שהולך להיסגר. שתיהן עם טענות ומענות כלפי ארה"ב, בעיקר האמירויות עכשיו, עד כדי כך שהן ויתרו על ה־F35 המהולל והם קונים מטוסים סיניים. הם מסרבים להיענות לביידן שמבקש מהם 'אנא תגבירו את תקופת הנפט כדי לעזור מול הקטנת הזרימה מרוסיה'".

בנוסף, התייחס לביקורו של נשיא סוריה בשאר אל אסד באמירויות: "זאת פעם ראשונה שהאיש המוכה הזה מבקר בבירה ערבית. הוא היה בדובאי ונתנו לו קבלת פנים יפה. עכשיו אני רוצה להזכיר שגם מצרים וגם האמירויות הן בעד החזרתו של אסד לחיקה החמים והמיובש של הליגה הערבית".

באשר לישראל, אמר יערי, כי לאמירויות יש שאיפה לתווך בינה לבין חיזבאללה: "מהיום הראשון שהתחילו לדבר על הסכם הנורמליזיציה עם ישראל, באמירויות מדברים בשקט, בחדרי חדרים, על הרצון שלהם לתווך בין ישראל לבין חיזבאללה ואסד. הם העלו רעיון בשיחות סגורות למשל, שחוות שבעא, שזה כאילו התירוץ של נסראללה ושל חיזבאללה לקיים מתח צבאי עם ישראל - שישראל תיתן את זה לאיזה כוח בינלאומי מוסכם וכאילו 'יקברו' במירכאות את הבעיה הזאת".



באשר ליחסי ישראל-סוריה, אמר כי באמירויות "כל הזמן בודקים, בלחיצות קלות, האם אפשר להביא את ישראל להתנהג אחרת מול אסד, לדבר איתו אחרת, לראות אותו אחרת. עוד לא משא ומתן על הגולן אבל בכיוון הזה". 

בתגובה, נשאל האם נוצרה כאן ברית סעודית-אמירתית-ישראלית, אליה הצטרף גם אסד. יערי השיב:  "מוחמד בן זאיד, השליט של האמירויות, הוא הפוליטיקאי הכי מבריק בעולם הערבי בעיניי, ללא שום ספק. הוא התחיל לדבר בקול רם, קודם זה היה די בשקט, על זה שצריך לייצר מערכת הגנה אזורית כדי להתמודד עם הטילים וטילי השיוט והמל"טים התוקפים של האיראנים והחות'ים. הוא לא אמר את זה, אבל זה ברור שהוא היה רוצה את ישראל מעורבת בתוך הדבר הזה, אולי דרך האמריקנים. אנחנו נמצאים בהתקדמות לעבר הדבר הזה, כאשר יש שתי פלטפורמות שיכולות לשמש כמקפצות: מועצת הים האדום שקמה בתמיכת סעודיה, וישראל עדיין לא התקבלה לשם, וארגון מדינת מזרח הים התיכון שכבר הולך ומקבל ממד צבאי עם תמרונים משותפים. 

על יחסי ישראל-מצרים אמר: "אנחנו עכשיו ביחסים עם א-סיסי, רק בואו נזכור דבר אחד - המצרים כל הזמן מפרים את הפרוטוקול הצבאי בעניין הנוכחות הצבאית שלהם בסיני. על הרבה דברים הם קיבלו אישורים מאיתנו, לחרוג מהמספרים ומכמויות הטנקים וכו' שיש בהסכם הצבאי, אבל יש דברים שהם הולכים מעבר למה שהם קיבלו".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm