שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, התראיינה הבוקר (חמישי) בתוכניתם של גולן יוכפז ואריה אלדד ב-103FM וספדה למדלן אולברייט, האישה הראשונה שכיהנה כשרת החוץ של ארה"ב, שהלכה לעולמה השבוע, ואמרה: "הייתה לי הזכות לעבוד איתה ביחד, דווקא בשנים האחרונות, במסגרת פעולות שהיא עשתה שהן הרבה יותר רחבות מאשר הזווית הישראלית שלנו".

לבני סיפרה כי אולברייט עסקה בכתיבת עקרונות לדמוקרטיה, במאבק בפאשיזם, והוסיפה: "היא כן רצתה לחזק את הברית - שהייתה תקופה שנחלשה - בין ארה"ב לאירופה והיא הייתה דמות ראויה להערצה". 

"התפיסה שלה הייתה תפיסה ששילבה את ההבנה העמוקה של הצורך של ישראל בביטחון, את הצורך והחובה של ארה"ב לתמוך במאבק בטרור", ציינה לבני. בנוסף, הדגישה כי אולברייט, שהייתה בת למשפחה יהודית שהוריה התנצרו, חשבה ששלום בין ישראל לפלסטינים אמור להיות דבר שמשרת גם את האינטרס הישראלי. בנימה האישית, הוסיפה השרה לשעבר כי "מי שיביא שלום לא יהיה מנהיג אמריקני אלא מנהיג ישראלי ופלסטיני, ואני מקווה שזה יקרה".

לבני הדגישה כי המאבק של אולברייט בגזענות כמו גם הצורך שלה לצאת להגנת החלש, הוביל אותה להאמין בכך שתפקידה של ארצות הברית הוא להוביל את העולם החופשי, לייצג את העקרונות שלו ולפעול צבאית בעת הצורך. "היא הייתה אמריקאית במובן הזה שאמריקה צריכה להיות המקום שבו אתה בונה את חייך מחדש בחברה שהיא חברה דמוקרטית".

בנוסף, לדבריה של שרת החוץ לשעבר, אולברייט נלחמה לקידום נשים. על כך סיפרה לבני: "היינו קבוצה שנפגשה כמה פעמים בשנה עד הקורונה. זו הייתה קבוצה שהיא קראה לה 'האקסים שלי', של שרי החוץ שהיו בתקופתה. בתקופתה היו שרי חוץ גברים, ולכן, ואולי בגלל זה, גם זכיתי לזה שהיא הכניסה לקבוצה. היא ראתה עצמה מחויבת לעזור לנשים לממש את עצמן".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק 103fm.