"שיתוף פעולה בתחום הגז הטבעי הוא אחד הצעדים החשובים ביותר שטורקיה וישראל יכולות לבצע, זאת כחלק מהניסיונות לתיקון הקשרים בין המדינות, וראש הממשלה נפתלי בנט יוכל לבקר בטורקיה", כך אמר היום (שישי) הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן בשיחה עם עיתונאים. עוד הוסיף ארדואן, בטיסה חזרה למדינתו לאחר שהשתתף בפסגת נאט"ו בבריסל, כי "פרטי הביקור של בנט יעלו לדיון בהמשך, במהלך ביקור שרי החוץ והאנרגיה בישראל". מדובר בצעד נוסף בדרך להפשרת היחסים בין המדינות, זאת לאחר שהנשיא הרצוג ביקר במדינה בתחילת החודש.

פגישת הרצוג וארדואן, צלם: איתי בית און, מקליט: בן פרץ

בהמשך דבריו התייחס ארדואן לפלישה הרוסית לאוקראינה, ופרגן לנשיא ולדימיר זלנסקי. "דבריו לפיהם פשרות כלשהן מול רוסיה יעלו להחלטת האזרחים באמצעות משאל עם - הם 'מנהיגות חכמה'", אמר. עוד ציין כי מדינתו לא תוכל להטיל סנקציות על רוסיה, זאת בשל "צרכי האנרגיה ושיתוף הפעולה עימה", תוך שהוא מציין כי יקיים בימים הקרובים שיחות עם גורמים בשתי המדינות, זאת כדי להעריך את הסיכוי לקיום פסגה ביניהן".

שר החוץ הטורקי: "עובדים בשיתוף פעולה עם ישראל, מנסים לסיים את הסכסוך באוקראינה"

כאמור, טורקיה היא חברת נאט"ו, החולקת גבול ימי משותף עם אוקראינה ורוסיה בים השחור, ונמצאת בקשר טוב עם השתיים. מסיבה זו, הציעו באנקרה לשמש כמתווכים בין המדינות, תוך הבעת תמיכה בואקראינה, והשמעת ביקורת חריפה כלפי רוסיה, אם כי הם הביעו התנגדות להטלת סנקציות עליה. "כיום, קרוב למחצית מהגז הטבעי שלנו מגיע מרוסיה, ואנחנו מייצרים אנרגיה בתחנת הכוח הגרעינית בעכוי - בשיתוף פעולה עימם, כך שאנחנו לא יכולים לשים את הפרטים הללו בצד", הסביר. 

פגישת שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה בטורקיה (צילום: Russian Foreign Ministry/Handout via REUTERS)
פגישת שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה בטורקיה (צילום: Russian Foreign Ministry/Handout via REUTERS)

"אין מה לעשות - אנחנו חייבים לשמור על רמת רגישות מסוימת בסוגייה הזו", הדגיש ארדואן, "אני לא יכול להשאיר את האנשים שלי  בחורף הקר ללא חשמל, ואיני כיול לעצור את התעשייה במדינה. אנחנו חייבים להגן על התחומים הללו". בהמשך אף חשף כי במהלך שיחות המשא ומתן שהתנהלו במדינה, בין נציגי רוסיה ואוקראינה, הושגה הסכמה על ארבעה נושאים עיקריים, מתוך השישה שעלו לדיון. הנושאים שנותרו במחלוקת הם הסוגיה הטריטוריאלית של דונבאס וחצי האי קרים.