חזית אחת מול איראן: מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, ושרי החוץ של איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין יגיעו לישראל בתחילת השבוע הבא, לסבב פגישות מדיניות משותפות. הארבעה מגיעים בהזמנת שר החוץ יאיר לפיד, לפסגה מדינית ראשונה מסוגה, שתתקיים בימים ראשון ושני.

הרקע למגעים הוא המשא ומתן המתנהל בימים אלה בווינה, לחתימה על הסכם גרעין חדש מול איראן, כאשר בישראל מנסים להרחיב את החזית נגד טהרן. במקביל, ישנן הערכות כי נושא נוסף שיעלה על הפרק במהלך השיחות הוא הכוונת גם כינון הסכם סחר חופשי בין ישראל לאמירויות.

בנוסף, דובר צה"ל הודיע כי התקיים היום (שישי) ביקור צבאי רשמי ראשון במרוקו, בהם נכחו ראש אגף אסטרטגיה, אלוף טל קלמן, ראש חטיבת קשרי החוץ, תת-אלוף אפי דפרין, וראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין, תת-אלוף ג׳. במהלך הביקור, שנערך בעיר ראבט, נועדו המפקדים עם המפקח הכללי של צבא מרוקו, הגנרל בלחיר אל פארוק, ובכירי המטה הכללי.

שיחות הגרעין בווינה בין איראן למעצמות. צילום: רויטרס

כזכור, לאחרונה דווח במספר הזדמנויות שונות על מתיחות השוררת בין ארצות הברית - למדינות המפרץ, זאת ברקע ביקורת שלהן על המדיניות האמריקאית בנושא איראן, לקראת חתימת הסכם גרעין חדש. ברקע המתיחות, סיפר בתחילת השבוע גורם מדיני ל"מעריב" כי ישראל מנהלת שיחות עם האמירויות וארצות הברית בניסיון להרגיע את הצדדים.

כמו כן, הוושינגטון פוסט דיווח לפני כשבועיים כי הבית הלבן ניסה לארגן שיחות טלפון בין הנשיא ג'ו ביידן לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ויורש העצר של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד - אך ללא הצלחה. על פי הדיווח, המצטט גורמים בארצות הברית ובמזרח התיכון, הרקע לניסיון הוא מאמצי האמריקאים להצליח בבניית מערכת תמיכה בינלאומית באוקראינה, לצד הזינוק במחירי הנפט.

עוד דווח אז כי בבית הלבן מנסים בימים אלה לפעול לתיקון היחסים עם סעודיה והאמירויות, שתי מדינות מפתח במזרח התיכון, אשר הממשל זקוק להן לצידו. גורם אמריקאי ששוחח עם העיתון ציין עוד כי ממשל ביידן פועל במרץ למען חיזוק יכולת ההגנה האווירית של השתיים,  ושאמריקה יותר בחודשים הקרובים, כדי לסייע לשתי המדינות המפרציות להגן על עצמן. "זה אולי לא כל מה שהן רוצות", הסביר, "אבל ארצות הברית מנסה לטפל בדאגות הביטחוניות שלהן".