הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב־103fm על הפסגה המדינית ההיסטורית בישראל שתצא לדרך הערב בהובלת שר החוץ יאיר לפיד, שיארח את שרי החוץ של מרוקו, איחוד האמירויות, בחריין, מצרים וארה"ב. רביד חשף כיצד נולדה הפסגה ההיסטורית והדגיש: "מה שחשוב בסוף זאת התמונה שיוצאת. הדברים האלה, רואים אותם בכל העולם". 

בפתח הדברים סיפר רביד כי "זה התחיל די במקרה צריך להגיד, בעצם בשבוע שעבר נפתלי בנט ראש הממשלה נוסע למצרים לאותה פסגה עם יורש העצר של אבו דאבי ועם נשיא מצרים, כשבהתחלה לא היה ברור אם הפסגה הזו תישאר חשאית או תתפרסם. ברגע שהיא התפרסמה וגם המצרים וגם האמירתים היו מבסוטים, וכאשר גם נסגר מועד ביקורו של שר החוץ האמריקאי בישראל, אז לפיד אמר 'למה שלא ננצל את המומנטום שהיה מהפסגה וננסה לעשות אירוע המשך אפילו יותר גדול?'"

על המהירות הרבה בה תואמה הפסגה אמר רביד כי "צ'יק צ'ק זה האנדר סטייטמנט. דיבר איתי בכיר אמריקאי ואמר לי 'תשמע, אנחנו לא כל כך רגילים לשיטה הזו, שאתם מתקשרים ביום אחד ותוך שלושה ימים עושים פסגה עם חמש מדינות, זה לא באופי שלנו'. במקרה הזה לאמריקאים אין הרבה מה להפסיד, הם מגיעים די כאורחים".

הוא הוסיף ואמר כי "כאב הראש הוא בעיקר על הצד הישראלי אבל מה שמעניין זה שלפיד עושה שיחות טלפון גם עם שר החוץ של איחוד האמירויות, של מרוקו ושל בחריין, ומציע להם את ההצעה הזו. הדבר הבאמת מדהים זה שאף אחד לא אומר 'תשמע, אני לא יודע, זה רגיש'".

רביד הסביר כי "אל הפלסטינים הוא לא פונה כי הפסגה הזו מלכתחילה הייתה בהקשר של הסכמי אברהם. הפלסטינים לא כל כך אהבו את ההסכמים. גם ירדן ומצרים לא הוזמנו, המדינות שהוזמנו זה מרוקו, איחוד האמירויות ובחריין, המצרים עודכנו". הוא העריך כי ניתן היה להזמין את הפלסטינים אם זה היה חשוב, אך ציין: "יכול להיות, אבל אני חושב שבעיקר היה די ברור שאם יזמינו את הפלסטינים הם לא יבואו".

כשנשאל מהן הציפיות מפסגה כזו הבהיר רביד: "אני לא חושב שהתכנים מאוד חשובים, אני באמת לא חושב. זה קצת כמו הפסגה במצרים בין א סיסי, בנט ובן זית, יושבים במשך שעות ומדברים אבל זה לא מה שחשוב, מה שחשוב בסוף זה התמונה שיוצאת. כשרואים ארבעה שרי חוץ ערביים יושבים בישראל, באווירה שהיא חצי לא רשמית ויותר אינטימית, הדברים האלו רואים אותם בכל העולם".

על האפשרות שהפסגה תוביל לשינוי מהותי בהסכם הגרעין שצפוי להיחתם עם איראן אמר כי "אני לא חושב שאף אחד מצפה לזה, ואני לא חושב שזו המטרה. אני מניח שידברו על איראן כי הנושא הזה עולה בכל פורום, עכשיו הייתי מתקפת טילים של החות'ים על סעודיה. לא צריך להקשיב לכל הספינים של הפוליטיקאים שמתדרכים עיתונאים, למה אומרים איראן במוקד? כי זו אחלה כותרת". 

על הודעת הגינוי של בנט בעניין תקיפת החות'ים בסעודיה אמר רביד כי "זו לא הודעה ראשונה כזו, יצאו הודעות כאלו בעבר. זה אירוע מאוד דרמטי מה שקרה שם וכאשר ההקשר הוא לא רק האיראנים ולא רק הסכם הגרעין, באופן כללי ההקשר הוא גם ארה"ב. זה אולי הדבר שהוא הרבה יותר חשוב מהסכם הגרעין או איזה עניין ספציפי עכשיו".

"יש אווירה כללית באזור של ישראל יחד עם הרבה מדינות באזור, והאווירה הזו אומרת 'ארה"ב לא לוקחת ברצינות את בעיות הביטחון שלנו'. זה חוזר אצל כל המדינות ולכן אם אתם שואלים אותי מה באמת חשוב בפסגה כזו, זה שכל שרי החוץ האלו יכולים לבוא לדבר עם שר החוץ האמריקאי והוא ישמע מהם כנראה אותו דבר על בעיות הביטחון שלהם ומה הם מרגישים לגבי ההגישה של ארה"ב כלפי האזור".

"בכל המדינות האלו הסתכלו מה ארה"ב עושה באוקראינה וראו את האמריקאים בכל הכוח, מאחדים את כל העולם נגד פוטין. הדבר הזה כמה שישמע מוזר לנו הישראלים, בעולם הערבי זו הייתה נורת אזהרה שאמרה 'תראו איך האמריקאים מתנהגים כמשהו באמת חשוב להם ואנחנו, בני הברית שלהם שנים, כבר לא חשובים להם'".

כשנשאל אם הם מצפים לתפוס את מקומה של ארה"ב בעניין הזה ולסייע איפה שארה"ב כבר לא עוזרת השיב "דבר ראשון כן, אבל אני לא חושב שהם מצפים שישראל תחליף אבל כן תסייע, וודאי שכן. זה בדיוק התחומים בהם ישראל יכולה לסייע. גם ההרבה מאוד מהדברים שהיום מאיימים על המדינות האלו, זה דברים שישראל מתמודדת איתם כבר הרבה מאוד שנים". 

הוא הסביר את האינטרס האמריקאי בפגישה: "כשבלינקן יושב בפגישה כזו זה גם משרת אותו. הוא יראה לכולם את התמונה ואני בטוח שהוא יגיד 'הנה ארה"ב לא עוזבת את האזור, אנחנו כאן ואנחנו עם בנות בריתנו" זה מה שהוא יציג כלפי חוץ אבל בחדר בפנים הוא הולך לשמוע דברים שיהיו לו מאוד לא נעימים".

ברק רביד על המתיחות בין בנט וגנץ: "בעיה פוליטית אבל גם תפקודית"

לסיום סיפר רביד על המתיחות בין ראש הממשלה בנט לשר הביטחון בני גנץ והבהיר: "דבר ראשון צריך לדייק, אין שום פסגה ברמאללה. המלך עבדאללה מגיע להיפגש עם אבו מאזן ברמאללה, לא רצו להזמין לשם את גנץ וזה לא הסיפור".

"הסיפור עליו דובר זה האפשרות שאבו מאזן וגנץ יבואו אל המלך ברבת עמון. הדבר הזה, אני לא יודע אולי זה כן יקרה, אני חושב שמה שראינו אתמול זה בעיקר מצביע על שני דברים - על מתחיחות פוליטית הולכת וגוברת בין בנט לגנץ ועל עבודה קצת מרושלת של האנשים שעובדים אצל בנט וגנץ".

הוא סיכם: "כאלו דברים עם כל הכבוד לא אמורים לקרות, לא אמור להיות מצב שבו יש חוסר וודאות לגבי האם ראש הממשלה יודע שמלך ירדן הזמין את שר הביטחון או לא. או שהוא יודע או שהוא לא, אין שטח אפור ואם ראש הממשלה לא יודע האשמה היא לא על צד אחד, היא על שני הצדדים. יש פה בעיה פוליטית אבל גם תפקודית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm