ינון מגל ובן כספית פתחו הבוקר (ראשון) את תוכניתם ב-103FM בוויכוח סוער על כך שהשחקן והבמאי עודד קוטלר יקבל את פרס ישראל, לאחר שבעבר עורר סערה כשהשווה את מצביעי הליכוד ל"עדר של בהמות". מגל זעם על ההחלטה, בעוד כספית השווה זאת לזוכה פרס ישראל אחר שעליו הוכרז בימים האחרונים, הזמר אביהו מדינה, וטען כי גם הוא "עשה דבר נורא" כשהשווה את קיפוח עדות המזרח לשואה.

בהמשך, גלש הוויכוח לנשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ונאומו בכנסת, בו השווה את המתרחש כעת בארצו לשואה ועורר בכך כעס רב, ומגל אף טען כי מדובר בהכחשת שואה. 

מגל פתח ואמר: "עודד קוטלר קיבל פרס ישראל. אחרי שהוא אחר שהליכודניקים אוכלי קש, עדר של במהות וכל הדבר הזה, כשאביהו מדינה קיבל את הפרס אמרת שצריך להגיד תודה ליפעת שאשא ביטון וגדעון סער, אז במקרה הזה של קוטלר אני מאמץ את הבקשה שלך ואומר - תודה יפעת, תודה גדעון. תודה גדעון שנתת פרס ישראל לעודד קוטלר. אני חושב שזה ראוי וכל הכבוד".

כספית השיב: "לדעתי זה יפעת ולא גדעון. אני אוהב את אביהו מדינה ואין מוצדק מהפרס שלו, אני גם אוהב את הצניעות בה הוא אמר שגם אריק איינשטיין ויורם טהרלב היו צריכים לקבל. וכן הוא צודק, כל ועדות פרס ישראל קפוצות עכוז".

הוא המשיך: "ואחרי שאמרתי את כל זה, באותו ראיון אמר אביהו מדינה אהובי הגדול דבר נורא. הוא השווה את שואת היהודים לקיפוח של עדות המזרח, הוא אמר 'למה אנחנו ממשיכים לדבר על הקיפוח? למה אתם ממשיכים לדבר על השואה?' זה נורא וזה מחריד. כולנו התנפלנו על זלנסקי האומלל שנכתש תחת ההפצצות של הרוסים וגם הוא עכשיו. אביהו, מה הקשר?"

מגל התנגד: "מה שזלנסקי עשה זה הכחשת שואה, מה שמדינה אמר זה 'כואב לי אז אני מדבר'. כל השוואה לשואה מיותרת ולא נשמעת טוב".
כספית התעקש: "אני חולק עליך. הוא עשה בדיוק מה שזלנסקי עשה. זלנסקי לא אמר שלא הייתה שואה אבל הוא השווה בין מה שקורה עכשיו לאוקראינים למה שקרה אז".
מגל השיב: "לא נכון, זלנסקי אמר שהאוקראינים הצילו יהודים בשואה. הוא הכחיש שואה".

כספית: "הוא לא הכחיש את השואה, את השואה אי אפשר להכחיש. להכחיש שואה זה להגיד שאין, הוא אמר שאוקראינים הצילו יהודים בשואה והיו 2500 ומשהו אוקראינים כאלו והרבה יותר הפוכים. זה כבר ויכוח אחר. להשוות את השואה למה שקורה עכשיו לעם האוקראיני זה כמו להשוות את השואה לקיפוח עדות המזרח. שני הדברים נכונים אגב, היה ויש קיפוח של פריפריה והעם האוקראיני עובר עכשיו חוויה משוגעת. בשני המקרים היה אסור לעשות את זה".

"ואני אומר, וזו הביקורת שלי על מה שאמר מדינה, בואו נתבגר מהקשקושים האלו. בואו נעניק את פרס ישראל לזה שמגיע לו ולא נתחיל לשלוף מהארכיון את כל המעידות הלשוניות. ולכן, עודד קוטלר תרומתו לתיאטרון אינה מוטלת בספק ואביהו? לא היית צריך להגיד את זה. אין  שום קשר בין דבר שקורה במדינה היהודית לבין תורת הגזע ומחנות ההשמדה, בואו נתבגר".

כספית הוסיף וסיפר כי "דיברתי עם השרה שאשא ביטון ואז שאלתי אותה 'למה לא נתת לעודד גולדרייכר?' והיא אמרה שכי הוא קרא לחרם. כשהעסק חורג מהאמירה של דעה לאקשן אייטם, לקרוא לחרם על אוניברסיטת אריאל במקרה הזה, אז הוא מאבד את זכותו לקבל מאותה מדינה שהקימה את האוניברסיטה את הפרס. להגיד לך שאני לגמרי משוכנע? לא בטוח, אבל זה נשמע לי הגיוני".

מגל: "קודם כל צריך להגיד - מה שזלנסקי עשה זה הכחשת שואה. זה לא קשור לזה שהוא אמר שזה כמו בשואה, זה דבר שהוא השווה את מה שהוא עובר לשואה בסדר. זה אולי מתכתב עם מה שאביהו מדינה אמר. לא זו הנקודה, הנקודה המשמעותית הייתה שהוא אמר שהעם האוקראיני הציל את היהודים בשואה וזו הכחשת שואה".

הוא הדגיש: "העם האוקראיני השתתף ושיתף פעולה עם הנאצים בהשמדת היהודים באוקראינה, הלשין על היהודים, רצח יהודים והסגיר יהודים. זה מה שהעם האוקראיני עשה למעט 2673 אוקראינים שהם חסידי אומות העולם. זה הדבר המשמעותי שצריך לדייק אותו. ההשוואה שעשה מדינה לא במקום כי מה אתה משווה. זה כמו שאני אגיד לך שרצחו לך את אבא או את אמא וזה כמו שכואבת לי הרגל. לא הכול אותו דבר למרות שזה מטבע לשון שאתם נוהגים להשתמש בו".

מגל נגד כספית: האם זלנסקי מכחיש שואה?

כספית: "זה לא נכון. זלנסקי לא יכול להכחיש שואה, הוא גם יהודי".
מגל: "הוא לא יהודי. אבא שלו יהודי והוא נשוי לגויה, הוא לא יהודי והילדים שלו לא יהודים".

כספית: "יש מספיק מכחישי שואה, זלנסקי לא הכחיש את השואה. הוא ניסה למזער את חלקם של האוקראיניים בשואה, הוא לא הכחיש".
מגל: "להגיד שהאוקראינים הצילו יהודים בשואה זו הכחשת שואה".
כספית: "לא נכון, זו אמת אמיתית הוא פשוט מסתיר את החצי השני".
מגל: "הוא מסתיר את המיליונים ששיתפו פעולה לעומת 2700 שהצילו יהודים". 

כספית: "להכחיש שואה זה להגיד שלא הייתה שואה, שלא היו מחנות השמדה ושלא היו תאי גזים. הוא לא העז לעשות את זה, אם הוא היה חי בתקופה ההיא הוא היה נשלח לתא הגזים כמו כולם".
מגל: "איך הגענו לזה מקוטלר? למה קוטלר קיבל לא הבנתי? מה הוא עשה? איזו השפעה הייתה לו על התיאטרון הלאומי שמשפיעה פה על היום יום? מה הוא כזה גדול? תסביר לי".
כספית: "אתה מרדד את זה נורא. בוא נאמר ככה, לא אמרת דברי חוכמה".
מגל: "אני לא מגיע לרמתך".

כספית: "לא, לא, רמתי אפס. מינוס - מתחת לאפס. עודד קוטלר מבחינה תיאטרון ותרבות הוא אייקון אדיר. אפילו ביביסטים שקצת מבינים וקצת מעודכנים בדבר הזה".
מגל: "אפילו ביביסטים?"
כספית: "כי לשיטתך הוא דיבר נגדם. אני בסה"כ ניסיתי להסביר לך שאנחנו צריכים להתבגר מהקטע הזה. זו הביקורת שלי על מה שאמר אביהו מדינה, בואו נתגבר מהקשקושים האלה ולא נתחיל לשלוף מהארכיון את כל המעידות הלשוניות והדברים הפוליטיים שהוא אמר או לא אמר. תרומתו של קוטלר לתיאטרון ולאומנות לא מוטלת בספק, וטוב שהוא קיבל, ואביהו, לא היית צריך להגיד את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm