בשישי האחרון שודר בחדשות 13 תחקיר נוסף שעסק בהוצאות על שיפוץ ביתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ברעננה. העיתונאית איילה חסון שוחחה הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"השב"כ לא הורה לבנט לגור ברעננה, נקודה. מי שאומר אחרת מטעה את הציבור. השב"כ מציב דרישות ביטחוניות למשימות שאומרים לו. אם היו אומרים לו שבנט רוצה לגור ברהט הוא היה מסדר את דרישות האבטחה ברהט. מי שמתקצב את כל האירוע הכלכלי הזה זו לשכת ראש הממשלה", פתחה חסון את דבריה. 

חסון התייחסה לטענות כי אי-מעברה של משפחת בנט בבלפור נובע משיקול ביטחוני: "השב"כ אמר את זה מזמן, עוד כשנתניהו היה. נתניהו לא יצא מבלפור, עשה טעות או לא, הוא לא יצא. זה נכון, צריך לעשות שיפוץ אבל כל השיפוץ הזה - כמה זמן צריך לעשות אותו? חודשיים - ארבעה חודשים גג, בזמן הזה לא צריך לייצר מעון חליפי צריך לייצר סביבה בטוחה לראש הממשלה כמו שהיו עושים ממילא בלי שום קשר לזה שצריך לשפץ את בלפור. השב"כ קבע, התוכניות היו מוכנות, הכול היה מוכן, נתניהו עזב את בלפור והשאלה הגדולה שנשאלת היא למה בלפור לא שופץ מאז. עד לרגע זה הוא לא שופץ, למה? ואיך פתאום נולד משהו שהבית ברעננה מתחיל להיות משופץ בקצב אש? איך זה קרה התעלומה הזו?".

"בואו נלך על העובדות, השקרים והספינים. שישה חודשים הבית ריק, אין שביתה, התוכניות מוכנות ואין שיפוצים. ב־3.1 התחילו קבלני משרד הביטחון בעיצומים שלהם, זה הכול. היה אפשר לשפץ פעמיים את בלפור. התוכניות היו מוכנות והכול היה מוכן, השב"כ כבר הציב את הדרישות שלו, לא דברים גרנדיוזיים, וכל התשתית הביטחונית בבלפור קיימת. זה אפס לעומת העבודות המסובכות שנעשו ברעננה. ברעננה זה היה דרמה ענקית להתחיל ורק לתכנן תוכניות בתוך שכונה רגישה וצפופה ובשטח אורבני. לא הייתה שם שום תשתית. אתה משווה את המאמץ שהושקע ברעננה לעומת שבבלפור הכול מוכן? אל תחפש תירוצים", המשיכה חסון. 

"פרסמתי ביום שישי את הפירט של 45 מילון שעלה הפרויקט הפכית הבית למעון רשמי ברעננה. מעון רשמי זו דרישה מאוד מפורטת, זה לא סתם דבר. 15 מיליוני ש"ח הושקעו באמצעים הקבועים, דברים שלא מזיזים אותם. 10 מיליוני ש"ח הושקעו באמצעים עד שמשקיעים את הקבועים, כמו אוהלים, בולדרים, חפ"ק, גנרטור וכו'. הכול הושקע, זה כסף שלא יחזור, הוא הלך לאבדון. 20 מיליוני ש"ח הושקעו באבטחה של המעון. אנחנו מדברים על העבודה, על אבטחה, ניקיון, זה מסביב לשעון, שמונה חודשים 24 שעות ביממה, בלי להפסיק. צריך לאבטח את הפועלים. כל האבטחה סביב האירוע הזה של השיפוצים מסביב לשעון זה משהו שעלה למדינה, וזה כסף שהלך. פירסמנו עוד הוצאות, המרתף של הבית שופץ ב-500 אלף ש"ח, זה הפך למשרד. הגברת גילת בנט ביקשה שאת הריצוף המשולב יחליפו בבטון מוחלט. היו שם כל מיני דברים", הוסיפה. 

איילה חסון (צילום: אבשלום ששוני)
איילה חסון (צילום: אבשלום ששוני)

"צריך לאבטח את הבית אבל לא להפוך אותו למעון. לאף ראש ממשלה לא בנו משרד בביתו הפרטי עד עצם היום הזה. אם החליטו לשנות את הכללים אז בסדר. לאולמרט לא בנו, לשרון לא בנו ולנתניהו לא בנו. יש לך בית פרטי ומדינת ישראל לא משפצת את הבית הפרטי. התווכחו תמיד על עלויות אחזקה, אבל הדבר הכי מדהים בכל האירוע הזה זה עורך הדין שמייצג את השכנים ברעננה, זו הדרמה המשפטית הגדולה. אני בשבוע שעבר שאלתי את לשכת ראש הממשלה מתי הפך הבית ומי החליט להפוך את הבית למעון רשמי. התשובה שהתקבלה הייתה 'מנדלבליט החליט' ועד רגע זה לא אמרו מתי. שרגא אמר שזו החלטה לא חוקית. יותר גרוע, העו"ד שמייצג את השכנים עתר לבג"ץ ואז באה המדינה, משרד ראש הממשלה ומייצגיו בבג"ץ, וטענו שאסור להפגין ליד ורק בבלפור מותר. כי פה מדובר בבית פרטי. הקשתי על עורך הדין ואמרתי לו 'זה באוגוסט. אולי באוגוסט זה עוד לא היה מעון רשמי'. והוא ענה שיש התדיינות נמשכת איתם, בינואר בעיצומם של השיפוצים לשכת ראש הממשלה מגדירה אותו בתשובה לבג"ץ כבית פרטי", המשיכה.

כשנשאלה האם בנט ואנשיו גררו רגליים בשיפוץ בבלפור כדי להיישאר ברעננה, השיבה: "אין פה שאלה, יש פה סימן קריאה. אם התוכניות מוכנות ובלפור ריק, למה אתה לא מתחיל לשפץ בקצב אש את בלפור? אפילו המטבח כבר נמצא בתוך ארגזים. רעייתו אמרה שהיא לא רוצה לגור בבלפור, אבל אני שואלת אותך - מה זה הפתרון הזה? למה יזמו את הפיתרון הזה? איך יכול להיות שלא שיפצו את בלפור?".

"אני לא מאמינה שאפשר לעשות כל כך הרבה מניפולציות עם עובדות שזועקות לשמיים. מאיפה הקרצת את זה שצריך להמציא תוכניות מחדש? בנט בעצמו כראש ממשלה מתראיין לתמר איש שלום בספטמבר 2021 והיא שאלה אותו אם הוא רוצה לעבור לבלפור, והוא עונה לה 'השב"כ כבר הכין את הדברים וראש הממשלה הקודם לא עזב, עכשיו אנחנו נשפץ". הכול מוכן, אתה רוצה להגיד לציבור ולהטעות את הציבור שיותר מסובך לשפץ את בלפור שזה מתחם ריק וכל התשתית הביטחונית קיימת בו כבר, צריך להחליף מצלמה במצלמה, מאשר להיכנס לתוך שכונת מגורים בלב רעננה, צפופה בטירוף, להתחיל לקדוח לשכנים את כל הרחובות, המנהרות והתשתיות של המערכת התת קרקעית של הסיבים, לחפור את כל  החומות מכל השכונה. בנו בית כלא מסביב לשכונה - זה יותר קל מלשפץ את בלפור? אני מבינה שיש לכם פוביה ממשהו לא ברור, איך אתם מתגייסים לעוות את הנתונים האלו. זה לא ברור. אני שואלת אותך יריב - איפה זכויות התושבים? מי שאל אותם? מי הפך להם את החיים? אתה יודע מה הם עוברים שם כל בוקר?", המשיכה חסון.

"בפגישה שהייתה עם השב"כ ועם יו"ר ועד השכנים, אוהד שלום, ועם אנשי משרד ראש הממשלה בתחילת הפרויקט שהשכנים הבינו שהם הולכים לגור בתוך הגהנום, אוהד אמר 'תגידו לו מספיק'. השב"כ ענה לו 'חבר, אנחנו רק עושים את האבטחה. מי שהחליט לגור פה ברעננה זו החלטה בלעדית של ראש הממשלה'. ביום שישי שעבר, כשפרסתי את הכתבה הראשונה, אמרתי בצורה הכי ברורה שבלפור צריך לעשות שיפוץ גם קוסמטי וגם ביטחוני בעלות של 35 מיליון ש"ח. מה נראה לך שאני משקרת את הציבור ועושה מניפולציה עם הנתונים? זה שבלפור צריך לעבור שיפוץ זה היה נגמר כבר שבע פעמים ואם היו משפצים את בלפור ב-100 מיליון ש"ח זה גם היה בסדר בעיניי ולא הייתי אומרת בזבוז כספי ציבור כי זה לכל ראשי הממשלה. בנט עוד מעט יסיים את הקדנציה שלו, יאיר לפיד יעבור לגור איתו ועם גילת בנט? יצטרכו גם לשפץ ללפיד? מה קורה פה? זה דברים שיש להם משמעות", סיימה חסון את דבריה. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm