עימות קולני נרשם היום (ראשון) בישיבת הממשלה על הצעת שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון זאב אלקין להקים חמישה יישובים חדשים בנגב, לנוכח הסתייגות של שרי מרצ מאישור ההצעה. לדברי גורמים שנוכחים בישיבה הדברים הגיעו לכדי צעקות.

שר המשפטים גדעון סער: "אני לא שומע את אותה התנגדות שלכם (של תמר וניצן) להתיישבות פלסטינית. ציונות היא התיישבות יהודית".

השרה תמר זנדברג: סליחה, סליחה…

סער: אל תקטעי אותי.

זנדברג: אני אקטע כי אתה מתייחס לדברים שאמרתי.

גדעון: את לא תקטעי אותי! אני נתתי לך לסיים את מה שאמרת למרות שלא הסכמתי עם מילה ולא התפרצתי.

תמר: אתה תוקף אותי באופן אישי אז אני אענה.

סער: את לא תתפרצי! את לא תקטעי אותי!.

זנדברג מנסה לענות: אני לא מקבלת את מה שאתה אומר ואני רוצה….

סער: ראש הממשלה אתה מנהל את הדיון, מה זה הדבר הזה? אני לא אדבר כל עוד היא ממשיכה עם קריאות הביניים.

בנט: תמר, תני לו להשלים ואנחנו נחזור אלייך להתייחסות.

סער לזנדברג: יש לכם שנאה להתיישבות היהודית, זה חולני.

זנדברג: אני לא אקבל ממך ציונים בציונות, עם כל הכבוד.

סער: אני אתן לך ציונים, בזה ובתחומים אחרים.

זנדברג: אל תרים עליי את הקול. איזה מין סגנון זה? גועל נפש, תתבייש לך. אתה גם טועה וגם מטעה, מחלקים פה ציונים וזה חוצפה.

סער השלים את הדברים שלו והתייחס להצעת ההחלטה.

בתגובה לוויכוח בישיבה, יו"ר סייעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, רשמה בחשבון הטוויטר שלה: "חיזוק הערים והישובים הקיימים בנגב - זו ציונות. הקמת ישובים חדשים פוגעת במרקם החיים המשותפים בנגב, מבזבזת משאבים והורסת את השטחים הפתוחים. מחזקת את השרה תמר זנדברג שנלחמת על עמדותינו בממשלה".

הממשלה צפויה לאשר בישיבתה השבועית הקמה של חמישה יישובים חדשים בנגב, מצפון לערד. בהמשך השבוע תעלה על סדר היום החלטה ראשונית נוספת להקמת חמישה יישובים נוספים על כביש 25, בין דימונה לבאר שבע. מדובר בהצעות משותפות לשר השיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד, שנועדו, לדבריהם, לתת "כוח משמעותי לחיזוק ההתיישבות" והביטחון האישי בנגב, ברקע הביקורת על הממשלה ועל חוסר המשילות באזור.

עם זאת, במשרד האוצר מתנגדים להקמת יישובים חדשים בנגב, וטוענים כי הם אף יביאו לפגיעה ביישובים הקיימים. "הקמה כזו פוגעת בהתיישבות הקיימת ומקשה על פיתוח יישובים קיימים וגוררת עמה פגיעה בשטחים הפתוחים", נכתב בחוות דעת שהועברה לשרים בחודש שעבר.

היום תעלה בממשלה הצעת מחליטים להקמת חמישה יישובים במבואות ערד, שמאשררת סופית החלטת ממשלה בנושא מ-2011, ומוציאה את הקמת היישובים לדרך. לפי ההצעה, הממשלה תקצה 23 מיליון שקלים לצרכי תכנון ולהקמת גרעיני אוכלוסיה שיתיישבו בשכונות זמניות ויחלו בפיתוח קהילתי. אחד מהיישובים באזור, כך לפי ההצעה, מיועד לאוכלוסיה הבדואית. ביום רביעי הממשלה אמורה להתכנס לישיבה נוספת, בה אמורה לעלות החלטת ממשלה ראשונה על הקמת חמישה ישובים נוספים לאורך ציר באר שבע-דימונה ואיזור תעסוקה, שתוציא לדרך בחינה ראשונית של התוכניות.

איילת שקד (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
איילת שקד (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

במשרד האוצר העבירו לשרים בחודש שעבר חוות דעת המתנגדת להקמת יישובים חדשים בנגב, לאור ההשפעות הכלכליות השליליות על פיתוח יישובים קיימים, כמו גם העלויות העודפות של הקמת תשתיות ומבני ציבור חדשים וצרכי תפעול ואחזקה שוטפים. כמו כן, לשרים נמסר כי הקמת היישובים תבוא על חשבון המשך הרחבת העיר ערד, ותפגע במאמצים לחזק אותה חברתית וכלכלית.

באוצר מזהירים כי היישובים החדשים יהיו בדירוג סוציו-אקונומי גבוה יותר מערד וימשכו אליהם אוכלוסיה חזקה, ו"תהווה המשך לבעיה קיימת ומוכרת בנגב של יציאת אוכלוסיות מבוססות מהערים לטובת יישובים אקסקלוסיביים והחלשת ערי הנגב".

שקד ואלקין מתנגדים לעמדת האוצר וטוענים שלהקמת יישובים חדשים בנגב יש חשיבות לאומית-אסטרטגית, ושהיא תניע תושבים ממרכז הארץ דרומה, תחזק את כלכלת הנגב ותגביר את בטחון התושבים. שקד אמרה בשבוע שעבר כי "עשרה יישובים חדשים בנגב הם המפעל הציוני במלוא תפארתו" ואילו אלקין אמר שזהו "חזון ההתיישבות הציונית".

גם בחטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית, שדחפה להקמת היישובים החדשים ב-15 השנים האחרונות ותהיה אמונה על ביצוען, אומרים שהחלטת הממשלה היא "אמירה ציונית-אסטרטגית חשובה ביותר". יו"ר החטיבה להתיישבות ישי מרלינג הוסיף כי הם "ערוכים לביצוע מיידי של התכנית, לטובת חיזוק ההתיישבות בנגב בפרט ובמדינת ישראל בכלל".