הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעתם של שרת הפנים, איילת שקד, ושר השיכון, זאב אלקין, להקים חמישה ישובים חדשים בנגב. מלבד שרי מרצ, כלל השרים תמכו. 

השרה שקד שוחחה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחסה להצעה שאושרה: "חילקנו את זה לשתי ישיבות ממשלה, חמישה היום ועוד שישה ביום רביעי. אני חשבתי שזה מיותר וכדאי לעשות הכול בבת אחת. זה יישובים שעברו החלטת ממשלה ראשונה ב-2014 ושמונה שנים היו תקועים, אלקין ואני חילצנו אותם ועכשיו החטיבה להתיישבות תיקח משימה להקים אותם".

"אחד מהם יהיה קיבוץ, ראש התנועה הקיבוצית ביקש שאחד יהיה קיבוץ ונעתרנו שהתנועה הקיבוצית תיישב אחד מהם ובא לציון גואל. אני חושבת שזה אירוע מאוד חשוב, בשבוע הבא יהיו עוד חמישה יישובים עוד יישוב אחד בערבה. מרצ יודעים והיו היחידים שבישיבת הממשלה התנגדו, הם העלו טיעונים שמעלים גופי התכנון לאורך השנים. 

לדבריה, "זו הסיבה שבתקופת נתניהו היישובים האלה לא קודמו כי גם בצוות שלו חשבו כך, שצריך רק לחזק יישובים קיימים ולא להקים יישובים חדשים מסיבות חברתיות וכלכליות אבל לשמחתי הרבה הם היו מיעוט. מפלגות אחרות תמכו פה אחד כולל מפלגת העבודה".

עוד אמרה השקד שקד כי "גם יישוב בדאי אושר היום יש פזורה בדואית באזור והמטרה שהם יתכנסו ליישוב אחד מוסדר - זה דבר טוב. ברגע שהחטיבה להתיישבות תתקצב שם מחנות זמניים יהיה הרבה יותר מהר. השנה דרך אגב גם שיווקנו את היישוב חיראן ליד יער יתיר, דבר שהיה תקוע הרבה מאוד שנים. אנחנו מובילים תנופת בנייה אדירה בנגב וזה בנוסף להחלטת ממשלה שתעבור ברביעי על הנגב המזרחי, חיזוק של ערים כמו ערד ירוחם דימונה מצפה רמון".

"כל השיווקיים שהיו בדרום השנה נחטפו. בדימונה שווקו 3,000 יחידות דיור וכל יחידת דיור באזור הכול נחטף. בשנת 2022 יש מספיק לכולם. זה לא בא על חשבון הערים ואנחנו מביאים החלטת ממשלה בכל זאת שתחזק את הערים הקיימות", אמרה.

בהתייחסה לסערה שחולל רה"מ כשכינה את שטחי יהודה ושומרון כ"גדה המערבית", אמרה שקד כי היא מעריכה שזה טעות. "רה"מ תמיד הקפיד ומקפיד להגיד יו"ש, אני מעריכה שבאנגלית זו לא הייתה הכוונה".

בנט מכנה את יהודה ושומרון "הגדה המערבית". צילום: עומר מירון, לע"מ

בהמשך אמרה שקד על הקמפיין של מועצת יש"ע נגד הקפאה שקטה של הבנייה ביו"ש כי "הייתה צריכה בחודש האחרון להתפרסם ועדת תכנון שמאשרת תוכניות בניה ביו"ש מי שקובע את מועד כינוסה זה שר הביטחון בני גנץ, הוא לא כינס אותה במארס. אנחנו לוחצים ומבקשים ממנו לכנס אותה כמה שיותר מהר, אין סיבה מדינית או פוליטית לעכב ואני מקווה מאוד שהוא יודיע על כינוסה בהקדם".

כמו כן, הבהירה שרת הפנים כי לא יהיו מהלכים מדינים בממשלה הזאת: "הבהרנו את זה מראש ורה"מ עומד על כך .צריך לאשר את כינוסה של ועדת התכונן ביו"ש זה באחריות ובסמכות של שר הביטחון ואני מקווה שהוא יעשה את זה בהקדם האפשרי. אין סיבה לעכב את זה. הוועדה הייתה צריכה להתכנס במארס שזה לא לפני הרמדאן וזה עניין שבשגרה לא צריך לעשות סיפור מכינוס ועדות תכנון. זו רוטינה שקורית ואין קשר בין ועדת תכנון לחודש הרמדאן".

נפתלי בנט ובני גנץ (צילום:  REUTERS/Ronen Zvulun)
נפתלי בנט ובני גנץ (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

בסיום, התייחסה גם לפסגת שרי החוץ בנגב ואמרה: "הם באים להציג חזית אחידה נגד ההסכם עם איראן. זה הישג משמעותי וחשוב של שר החוץ שהביא את כל שרי החוץ לשדה בוקר לעמוד ליד הקבר של בן גוריון ראש הממשלה הראשון ומייסד מדינת ישראל, זה אירוע חשוב שכל שרי החוץ נמצאים שם ממדינות ערביות סוניות מתונות וזה מראה שמה שאנחנו אומרים כל השנים שישראל יכולה לקשור קשרים כלכליים מדינים ואסטרטגיים עם מדינות ערב המתונות מבלי לתת חבלי מולדת".

המדינות האלה מבינות שישראל היא מעצמה כלכלית וטכנולוגית ושווה להיות בקשר איתה ולכולנו יש שותפות אינטרסים והתנגדות להסכם שארה"ב מובילה מול אירן. חשוב שבלינקן ישמע לא רק אותנו אלא את כל שרי החוץ עם עמדה אחידה. הנושא של הקונסוליה אמריקנית לערבים בירושלים לא על הפרק גם רה"מ ושר החוץ ביחד הבהירו לאמריקנים שאם הם רוצים לפתוח קונסוליה זה לא בירושלים - ירושלים היא בירתה של ישראל ושל ישראל בלבד. יש בנושא זה קונצנזוס והוא הובהר לאמריקנים יותר מפעם אחת. אני חושבת שהם מבינים את זה", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm