נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיע היום (רביעי) לארמונו של מלך ירדן עבדאללה השני. מדובר בביקור היסטורי, כאשר הרצוג הוא הנשיא הראשון של מדינת ישראל שעורך ביקור פומבי בירדן והתקבל בטקס רשמי, עם שטיח אדום, משמר כבוד ודגלי ישראל.

עם הגעתו, קיימו השניים פגישת עבודה בארבע עיניים. בהמשך, קיימו נשיא המדינה ומלך ירדן פגישה מדינית בהשתתפות משלחות שני הצדדים. בפתח פגישתם גינה מלך ירדן את אירועי הטרור האחרונים והשתתף בצער המשפחות.

דברי הנשיא הרצוג בפגישה עם המלך עבדאללה. צילום: עומר מירון, לע"מ

הנשיא שמעון פרס אומנם ביקר בנובמבר 2011 בעמאן בביקור עבודה קצר ונפגש עם המלך, אך ללא טקסים ובלי שארמון המלוכה הצהיר על כך בפומבי. הביקור אז עסק בעיקר בסוגיית גשר המוגרבים בירושלים וכן במצב בסוריה.

הרצוג הגיע לירדן על פי הזמנת המלך עבדאללה השני והשניים כבר נפגשו בעבר בחשאי, אך היום זה יהיה ביקור נשיאותי ראשון וגלוי. ארמון המלוכה בעמאן ולשכת הנשיא בירושלים פרסמו אתמול במקביל הודעה על הביקור המתוכנן.

במהלך הביקור היום, ערכו המלך עבדאללה והנשיא הרצוג פגישה בארבע עיניים ולאחריה נערכה פגישה בילטרלית בהשתתפות יועצי שני המנהיגים. בפתח הפגישה, הנשיא הודה לו על האירוח והדגיש כי ישראל מתמודדת בימים אלו עם גל טרור, במהלכו נרצחו 11 בני אדם. "עלינו להילחם יחד נגד כל סוג של טרור ולשתף פעולה למען ביטחון מדינותינו", אמר לו הרצוג במהלך פגישתם. 

הנשיא יצחק הרצוג בביקור מדיני בירדן (צילום: עומר מירון)



הנשיא הודה למלך גם על הגינוי הפומבי נגד הפיגוע והוסיף כי הצדדים חולקים ערכים משותפים של שגשוג ושלום אך קרא להמשך דיאלוג בין אומות נוספות, "כולל שכנינו הפלסטינים". הוא ציין כי אלו ימים קדושים עבור שלושת הדתות, ועל כן אמר: "עלינו לאפשר לכולם לממש את אמונתם בביטחון ובשלווה". סמוך לשעה 15:30 נמסר כי הנשיא שב ארצה. 

על פי הודעה רשמית מבית המלוכה בירדן, המלך הבהיר את הצורך לפעול להשגת שלום אזורי והדגיש כי האלימות ממשיכה לגרום לכאב ומהווה כר פורה להקצנה. "המלך ראה בביקורו של הרצוג הזדמנות לדיון מעמיק סביב הסוגיה כיצד להתקדם במאמצים להשגת שלום צודק ובר קיימא, ולבנות עתיד המכיל הזדמנויות לכולם, בו מושג ביטחון משותף, הרחק ממשברים ואלימות", כך נכתב.

הנשיא הרצוג ומלך ירדן בפגישה בעמאן  (צילום: חיים צח לע''מ)
הנשיא הרצוג ומלך ירדן בפגישה בעמאן (צילום: חיים צח לע''מ)


בביקור, המתואם עם ראש הממשלה, שר החוץ ומשרדיהם, ידונו המלך עבדאללה והנשיא הרצוג בכמה נושאים, ובהם הידוק הקשרים בין המדינות, שמירה על היציבות באזור, בדגש על תקופת החגים הקרובה, חיזוק השלום והנורמליזציה וההזדמנויות הרבות שמערכת היחסים בין ישראל, ירדן והאזור כולו טומנת בחובה. הביקור מגיע בעיתוי רגיש ביותר, לקראת חודש הרמדאן והמתיחות הרבה בישראל בעקבות גל הפיגועים האחרון והחשש מהסלמה בחודש הקרוב. אחת ממטרות הביקור היא ניסיון לפעול להרגעת הרוחות בשטחים בכלל ובמזרח ירושלים בפרט.

שלשום נועד המלך עבדאללה ברמאללה עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. המלך הירדני קרא לישראל להימנע מצעדים חד־צדדיים בירושלים, ובפרט במסגד אל־אקצא, לרבות הריסות בתים ומעצרים תכופים, וכן עליית צעירים יהודים למתחם הר הבית.

אתמול ביקר שר הביטחון בני גנץ בירדן ונפגש עם המלך. דבר הביקור פורסם רק לאחר סיומו, ולשכת המלך אף פרסמה צילום של המפגש.
ארמון המלוכה הירדני פרסם הודעה רשמית לאחר הפגישה, ובה נכתב כי המלך עבדאללה הדגיש בפני גנץ את הצורך בשמירה על רגיעה מוחלטת, "כיבוד זכויות המוסלמים בתפילה במסגד אל־אקצא, הסרת כל מכשול בפניהם ומניעת כל התגרות שיכולה להוביל להסלמה".

לפי הודעת הארמון, המלך עבדאללה הדגיש בפגישה את הצורך להגברת המאמץ לחידוש המשא ומתן בין הפלסטינים לישראלים, "שיבטיח הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' ובירתה ירושלים המזרחית".

אתמול פורסם כי גם השר לביטחון הפנים עמר בר־לב יצא בשבוע שעבר לפגישה חשאית עם מלך ירדן. במשרדו דואגים לשמור על חשאיות הפגישה בטענה שמדובר בבקשת הירדנים.

מבחינתו, השר ביקש את תמיכתו של מלך ירדן בשמירת רגיעה בתקופת הרמדאן וחג הפסח במסגרת הניסיון למנוע מתיחות בתקופה זו ובמקביל העניק כמה הקלות. בר־לב אישר את הגדלת מספר אנשי הווקף בהר הבית, בתנאי שלא יימצא ביניהם כאלה שתומכים בחמאס. עוד אישר בר־לב החלפת שטיחים בהר, לבקשת מלך ירדן.

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט וגנץ ביטלו את ביקוריהם המתוכננים, כל אחד בנפרד, בהודו. לשכת ראש הממשלה מסרה אתמול כי נסיעתו של בנט, שאמור היה להמריא להודו במוצאי שבת, נדחתה ותתואם למועד חדש בהמשך. זאת לאחר שראש הממשלה נמצא חיובי לנגיף הקורונה. קודם לכן הודיע גנץ על דחיית נסיעתו להודו. גנץ אמור היה להמריא אתמול, אך החליט לבטל את הנסיעה בגלל המצב הביטחוני בארץ.