שרת הפנים איילת שקד שוחחה הבוקר (חמישי) עם עורך הג'רוזלם פוסט, יעקב כץ, בוועידת לונדון של קבוצת הג'רוזלם פוסט בשיתוף UK Israel Business, הנערכת במועדון הכדורגל טוטנהאם בלונדון. שקד התייחסה לעתידה הפוליטי ולמתיחות הגוברת מול איראן. 

11 ישראלים נרצחו בתוך מספר ימים. מה התגובה של ישראל?
"כן, ישראל תחת מתקפת טרור. זה נראה שמדובר בזאבים בודדים, אין ארגון ספציפי שעומד מאחורי המתקפות. הבוקר פלסטיני דקר ישראלי באוטובוס, ונוסע ירה בו. בעברית אנחנו אומרים 'הקם להורגך השכם להורגו'. אתמול הייתה ישיבת קבינט, והחלטנו על מספר פעולות. אתן כמה דוגמאות. התחלנו לאסוף נשק לא חוקי מהמגזר הערבי. עודדנו אנשים לשאת נשק אישי ולהתנדב למשטרה. אני מקווה שנשים סוף לגל הזה". 

"אנחנו עושים כל דבר שיכול לעזור, כל דבר שהשב"כ והמשטרה מבקשים", הוסיפה שקד. "אנחנו חופשיים לעשות הכל, ללא שיקולים פוליטיים". 

ישראל מציינת 20 שנה לחומת מגן. האם אנחנו בפתח של מבצע דומה?
"עדיין מוקדם לומר. אנחנו צריכים לחכות ולראות אם נצליח לעצור את גל המתקפות. לפני 20 שנה זה היה שונה לגמרי. ארגוני טרור והרשות הפלסטינית שיגרו את המתקפות. עכשיו, כמו שאמרתי, אלה מתקפות לא מאורגנות".

בהתייחס למחלוקת סביב סוגיית הפליטים מאוקראינה בישראל, אמרה: "לפי הסטנדט הבינלאומי, התגובה של ישראל נדיבה מאוד. יש כאלה שיכולים לעלות לארץ לפי חוק שבות. כפי שאתם יודעים, ישראל היא הבית היחיד ליהודים ולכן האחריות שלנו היא קודם כל להם. בנוסף הגיעו כ-10,000 אוקראינים לא יהודים, ואם אנחנו משווים למדינות אחרות כמו ארה"ב, אז ארה"ב הסכימה לקבל 100 אלף אנשים. זה אומר שביחס לאוכלוסייה ישראל קולטת פי שישה יותר. אנחנו עוזרים לאנשים לפי חוק השבות וגם לאנשים אחרים. אנחנו המדינה היחידה בעולם שבה קיבלו העולים בתוך שבוע אזרחות ואכלוס. אנחנו יכולים להיות מאוד גאים במה שאנחנו עושים".

כמה יעשו עלייה?
"עד עכשיו 12,000 עלו, וההערכה היא שנגיע ל-50 אלף, אולי 100,000. אנחנו מאוד שמחים לקבל אותם בישראל. הסוכנות היהודית וארגונים נוספים עוזרים לנו להביא אותם לארץ". 

קצת היססתם בגינוי של רוסיה, ובנט נכנס לתפקיד המתווך. האם את אופטימית ביחס לשיחות?
"אני לא אופטימית. אכן, בנט שיחק תפקיד מרכזי כמתווך. הוא אחד מהמנהיגים היחידים שיכולים לדבר עם זלנסקי ופוטין. לדעתי, לקחנו עמדה נכונה מתחילת המשבר. אנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי לעזור לפתור את הסכסוך הזה. אנחנו מקווים שהמלחמה הנוראית הזו תסתיים". 

כשנשאלה על הסכם הגרעין החדש, שככל הנראה ייחתם בין איראן למעצמות, אמרה: "אני בטוחה שאתם יודעים שאנחנו נגד ההסכם, זה הסכם רע. בשבוע שעבר הייתה לנו את פסגת הנגב, שבה שרים מאיחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים הגיעו לישראל, ואמרנו יחד שאנחנו מתנגדים להסכם עם איראן. הם ירוויחו מיליארדים מההסכם הזה. אנחנו מתנגדים גם להוצאת משמרות המהפכה, ארגון הטרור הגדול בעולם, מרשימת ארגוני הטרור. אנחנו מקווים שם לא יעשו זאת". 

קיבלתם מבלינקן בטוחות לכך?
"לצערי לא". 

אז זה עלול לקרות?
"כן". 

נראה אותך ואת בנט בעתיד ביחד?
"אנחנו בעלי ברית במשך שנים רבות, ואנחנו ללא ספק חולקים את אותם ערכים, ואני מאמינה שנשתף פעולה גם בעתיד".