גל הטרור הנוכחי הביא לעליית מדרגה בלחימה של גופי הביטחון מול ארגוני הטרור. במוקד – גזרת ג'נין וטול כרם וארגון הג'יהאד האסלאמי, שבסוף השבוע חיסלו לוחמי הימ"מ והשב"כ שלושה פעילי טרור שלו שהיו בדרכם לפיגוע.

שר הדתות וחבר הקבינט מדיני-ביטחוני, מתן כהנא, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לאירועים האחרונים: "אנחנו בתוך גל טרור אבל לא גל טרור מאורגן, אני מקווה שהגל הזה ייגמר במהרה אבל הוא היה גל של טרור בודדים. אם פעם בעבר היינו רגילים שהם לוקחים סכין ועושים דברים נוראים, היום לצערי עם התפשטות כלי הנשק במגזר הערבי והקלות שבה אפשר לשים יד על נשק אוטומטי אז כל פיגוע כזה חמור בהרבה. זה טרור בודדים ואנחנו צריכים לדעת להתמודד גם איתו".

"אנחנו צריכים לדעת גם לייצר הגנה יותר טובה ביותר מקומות עם כמה שיותר כוחות בשטח, אבל גם לייצר מגע מודיעני והתקפי גם בהתארגנות בודדים יש אפשרות למצוא סימנים מעידים. בטח אם מעורבים בזה יותר משני אנשים ואני חושב שזה ביכולות שלנו. זה בדיוק מה שאנחנו עושים, יותר מגעים עם כאלו שהיו מזוהים בעבר עם דעאש, עם כאלו שהיו בכלא, עם הסתכלות יותר מעמיקה על הרשתות החברתיות ובנוסף מאמץ הגנתי נרחב", הוסיף.

לדבריו, "אין שום דבר חדש בגל טרור אסלאמיסטי שרוצה להרוג יהודים, אנחנו עדים לתופעה הזו מראשית ימי הציונות. יש כאלו שלא משלימים עם קיומה של מדינה יהודית כאן בארץ ישראל, הלוואי והייתי יכול להגיד שזה מאחורינו אבל זה לא נראה כך. זה מגיע בגלים כאלו ואחרים, עכשיו אנחנו נמצאים בגל כזה. זה התחיל בפיגוע אחד או שניים מוצלחים שנתנו מוטיבציה לאחרים, בלי יד מכוונת מלמעלה. אבל גם מול זה אנחנו נדע להתמודד".

בהמשך, דחה השר כהנא את הטענות כי מנסור עבאס "קושר את ידי הקואליציה", ואמר כי "השתתפתי בקבינט שהיה ביום רביעי האחרון ולא היה דבר אחד שנמנענו מלעשות משיקולים פוליטיים כאלו ואחרים. שיח ענייני לחלוטין וקבלת החלטות עניינית לחלוטין, לא היה דבר אחד שמערכת הביטחון העלתה שאנחנו פסלנו אותו. בענייני ביטחון אין שום שיקול פוליטי".

כמו כן, תקף את מזכיר המדינה האמריקאי  שדיבר על החשש מאלימות המתנחלים, ואמר: "משוואה אומללה ולא רלוונטית לכלום. יש פה קורבנות שהם אזרחי ישראל, ולא רק יהודים דרך אגב. נהרגים פה וההורגים הם טרוריסטים ערביים אסלאמיסטיים. כל המינוח הזה של אלימות מתנחלים לא רלוונטית לכלום, זה קמצוץ קטן שכולם מגנים אותו ואף אחד לא רוצה אותו. הוא פוגע בראש ובראשונה באוכלוסייה מדהימה של כמעט חצי מיליון מתיישבים יהודים ביהודה ושומרון שהם הנפגעים העיקריים מההתנהגות הזו. לדבר על הקומץ הזה זה פשוט הזיה, יש פה טרור נגד יהודים וזו המשוואה היחידה שיש פה. זו לא משוואה, זה נעלם אחד".

 השר התייחס גם לשאלה מדוע חוליית המחבלים בג'נין לא חוסלה מהאוויר ואמר כי האופציה המבצעית קיימת. "חיל האוויר וצה"ל יודעים לעשות את זה בכל מקום ועושים את זה איפה שצריך. יש גם יתרונות מאוד גדולים לביצוע כזה דבר מהקרקע, אולי היתרון הראשוני זה לתפוס אותם כדי להביא אותם בחיים כדי לאסוף מודיעין על התארגנויות נוספות. יש גם יתרון מבצעי בכוחות על הקרקע שעושים כזה דבר, זה גורם למחבלים האלו פחד הרבה יותר גדול וחשש להסתובב בכל מקום, ההבנה שאפשר לבוא ולקטוף אותם בידיים - יש לזה יתרונות גדולים".

"אנחנו תמיד חוששים מפגיעה בבלתי מעורבים, צה"ל הוא צבא מוסרי ואנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ואני יכול להעיד על זה ברמה האישית. אני שמח שככה אנחנו מתנהגים", סיכם.

"המשך הבניה היהודה ושומרון זה תנאי בסיסי לקיומה של הממשלה"

בהמשך, התייחס השר גם להקפאת הבנייה ביהודה ושומרון ואמר כי "זה לא מתקדם בקצב שהיינו רוצים. חשוב להבין שמבחינתנו המשך בניה היהודה ושומרון זה תנאי בסיסי לקיומה של הממשלה. כל מי שנכנס לחתונה הזו ידע היטב שהממשלה הזו תמשיך לבנות ביהודה ושומרון והצפייה הבלתי מתפשרת שלנו זה שככה זה ימשיך".

"אני לא רוצה להיכנס לדינמיקות בתוך הקואליציה של איך דברים מקודמים בין כל השותפים. השותפות בקואליציה היא שותפות אמיצה שבנויה על הבנות הדדיות על העקרונות של כל אחד מהצדדים. אני משוכנע שגנץ מבין את החשיבות של הדבר הזה מבחינתנו ואני יודע שהוא גם יעשה את זה".

עוד אמר כי "תמיד נוכל למצוא תירוצים כאלו ואחרים כמו שממשלות לפנינו עשו למצוא תירוצים למה לא לבנות. הממשלה שלפנינו נהגה כל פעם שהיה ממשל דמוקרטי להקפיא, אנחנו לא במקום הזה. אנחנו חושבים שאין מניעה להמשיך לבנות כמו שהוסכם בהסכם הקואליציוני ואנחנו נעמוד על כך שזה יקרה".

בהתייחסו לעימות בקואליציה סביב הקריאה של שר הבריאות הורוביץ' לבתי החולים להכניס חמץ, אמר השר כהנא כי "אני חושב שלא נכון להיכנס לשפה הזו של איומים. בכל הנושא של דת ומדינה, בכפייה ובחקיקה לא נגרום לבן אדם אחד שרוצה בכך לא להכניס חמץ לבתי החולים, אפשר לעשות את זה בדרך של הידברות. בדיוק לפני רבע שעה קראתי את המכתב שניצן הורוביץ' שר הבריאות שלח למנהלי בתי החולים וכולנו צריכים לזכור שלבדיקת הבג"ץ יש רישא וסיפא".

"הרישא אומרת שאין לפשפש בתיקיהם של אנשים ולחפש חמץ אבל הסיפא אומרת בצורה מאוד ברורה שמנהלי בתי החולים באחריותם לוודא שהאוכל בבתי החולים נשאר כשר ובטח לפסח. המכתב של הורוביץ' הוא בדיוק על זה, והוא מציין שם בצורה ברורה שחייבים להמשיך בדיוק כמו אשתקד. בעיניי יש פה קצת סערה בכוס תה", הוסיף.

לדבריו, "עידית סילמן כמוני מאוד מאוד נחושה לשמור על זהותה יהודית של המדינה. אני חושב שהיה נכון ששר הבריאות ידגיש גם את הסיפא שהוא כתב במכתבו. לפני שנתיים ושלוש כשהנהלים אפשרו למאבטחים לחפש חמץ בתיקים אתה חושב שמישהו עצר מישהו מלהיכנס עם חמץ לבית החולים? מופרך בכלל לדמיין את הדבר הזה. קשקוש בלבוש".

בסיום, התייחס השר כהנא לרפורמה בכשרות ובגיור ואמר: "רפורמת הכשרות השלב הראשון שלה כבר קורה בשטח ובאמת יש לאט לאט עוד ועוד רבנים שנותנים כשרויות לא בהכרח בשטח השיפוט שלהם וזה שלב חשוב. אנחנו נערכים לקראת היישום של השלב היותר משמעותי. אני שומע קולות על כאלו שמנסים להלך עליהם אימים אבל אני שומע על עוד ועוד מקומות שזה קורה. אין לי עניין גדול בדבר הזה, אני רוצה שרמת הכשרות תעלה ואם עכשיו רבנים מקומיים האדמה קצת רועדת להם מתחת לרגליים והם מבינים שהם צריכים לתת שירות טוב - מבחינתי עשיתי את שלי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm