ועדת החוץ והביטחון בראשות, ח"כ רם בן ברק, התכנסה הבוקר (שני) לדיון משותף עם הוועדה לביטחון פנים, בראשות ח"כ מירב בן-ארי, בנושא פיגועי הטרור והכנות המשטרה, הצבא וכוחות הביטחון לחודש הרמדאן. כמו כן, בדיון ייקח חלק גם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס.

בפתח הדיון, אמרה ח"כ בן-ארי: "בקשנו לקיים את הדיון לאור גל הפיגועים וכניסה לחודש הרמדאן. בתחילת הדברים צריך לומר תודה לגיבורים שמנעו בגופם פיגועי טרור קשים מאוד. ראיתי את התכנית שהממשלה הציגה. אני וחברי רם בן ברק סיירנו בקו התפר מדרום לצפון, ראינו את הפרצות, ראינו כניסת רכבים, ראינו הכל. ישבנו והתרענו ודיברנו והיינו עם הצבא ועם המשטרה. לעצרנו לא היה לזה קשב, שנים של הזנחה".

"בסוף כשהיה האירוע, כתבתי לרם שמה שחשבנו קרה, שיכנס מחבל ברכב בלי בעיה. זה מה שקרה. אני מברכת על התכנית. לדעתי קצת מאוחר מדי. אני מקווה שמה שאנו רואים על הגדר יישאר כך. תגבור מג"ב והגדלת המשטרה, שתי הועדות מתעסקות בזה כל הזמן. אני חושבת שהמשטרה קטנה על מדינת ישראל ומג"ב עוד יותר קטן, לכן אני כבר אומרת שלקראת התקציב הבא נעשה הכל להגדלת מג"ב והמשטרה".

חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


ח"כ בן-ברק הוסיף ואמר כי "אנו לא מופתעים. זה ארוע מתגלגל שצובר תנופה. הפוטנציאל שיש לטרור גם בתוך ישראל בשימוש ברשתות חברתיות שמעצימות פיגועים וגורמות לאנשים לצאת לבצע פיגוע, בחלק מהמקרים לא היה מידע מקדים בחלק כן. כמדינה הזנחנו במשך שנים את מה שקרה בקו התפר ומה שקורה בחברה הערבית מבחינת פשיעה ופלילים".

"בסופו של דבר צריך להבין, הפלילי מהר מאוד הופך ללאומני ולטרור, יש קשר הדוק בין הדברים. משום מה בשנים האחרונות התייחסנו בצורה לא נכונה לדעתי לכל נושא הרבש"צים. אין מנוס מחיזוק מסיבי של משטרת ישראל ומג"ב ואין מנוס מלחשוב אחרת. נשמע כאן ראיונות איך לבנות כוח של משמר לאומי כדי לתגבר את כוחות הביטחון ברגעי משבר. אני רוצה להגיד בצורה חד משמעית - יש לנו שירותי בטחון טובים. יש לנו אירוע מורכב, אבל משטרת ישראל והשב"כ וצהל באמת עושים עבודה טובה בתוך הדבר המורכב הזה".

נציג המשטרה בדיון, רמ"ד מבצעים אופר בינדר, אמר: "אנו רק החודש עם 14 אירועי פיגועים עם 11 הרוגים, שלושה שוטרים ושמונה אזרחים ושבעה פצועים. היו לנו חמישה אירועי ירי במרץ, שמונה אירועי דקירה, ארוע דריסה. בירושלים ארבעה אירועים, חדרה, באר שבע בני ברק, עוד שלושה אירועים במעברים וארבעה באיו"ש. אנו למעשה נערכים בהערכות מאוד מוגברת לגל האירועים. רק למשטרה שהיא חומת מגן של הציבור שלושה הורגים ושלושים ושבעה פצועים מאירועי הטרור האחרונים בתוך שלושה חודשים. השוטרים בחזית ואנו נערכנו בתגברו מאוד משמעותי".

"זה לא סוד, אנו עם חוסר של כוח אדם. מפכ"ל המשטרה הציג תכנית עם כניסתו לתפקיד של דרישה לחמשת אלפים שורטים. קבלנו רק אלף תקנים. יש לנו הרבה משימות מלבד טרור, יש לנו משימות פשיעה במזר הערבי, אלימות, איסוף נשק, משפחות הפשע, נושא של אלימות בכלל, אירועי שגרה, מתן שירות, תנועה והמון משימות.  לאירועים האחרונים שפקדו אותנו אנו נערכנו בצורה רחבה. פעם אחת אנו מהדקים עם גופי הביטחון. עוסקים בסיכול טרור, כמו מה שהיה לפנות בוקר בשבת עם פעולת הימ"מ, השב"כ וצהל", הוסיף.

עוד אמר: "אנו פרוסים בצורה רחבה כדי לתת מענה מיידי להגיב לכל אירוע לתת תחושת ביטחון, לסכל אירועים ולמנוע אותם בהתהוותם. לצורך  כך אנו עושים רבה מאמצים כדי להיות בכל מקום. בעניין הזה הוצאנו את כל היחידות המיוחדות שלנות, אלפי שוטרים פועלים בשטח, בערים, במוכנות, במקומות הומי אדם. משתדלים להיות בכל פינה. לעניין הזה עצרנו את כל ההכשרות - את המכללה הלאומית בתי ספר של מג"ב והכשרות. יש פעולות שאנו עושים בטווח המיידי ובטווח ארוך יותר, פרסנו מאות שוטרים בהכשרות בשטח. הוצאנו מאות אנשי מטות עם רקע מקצועי לשטח. אנחנו מפעילים אלפי מתנדבים וגם הפעלנו פלוגות מילואים של מג"ב, חלק על פי תכנית, חלק בגלל צו השעה. מדובר בחמש פלוגות שפרסנו אותן. גם פלוגות של מג"ב איו"ש וגם פלוגות מילואים שפרוסות בערים. קיבלנו 1,300 חיילים מיחידות קרביות שפועלים עם המשטרה במקומות הומי אדם. רואים שוטרים וחיילים בכל מקום". 

יו''ר ועדת חוץ וביטחון, ח''כ רם בן ברק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו''ר ועדת חוץ וביטחון, ח''כ רם בן ברק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)


נציגת המשרד לביטחון פנים, התייחס לתוכנית הממשלתית ואמרה כי "התכנית שהונחה על השולחן על ידי הממשלה מונה 181 מיליון שח. נדבך של הצטיידות בשמונים מיליון שקלים. זאת הפעימה הראשונה שנקבל היום בו עדת הכספים. יש 61 מיליון ש"ח להצטיידות מיידית של הממשלה, יש תגבור פלוגות מילואים, הקמת עוד שש פלוגות חדשות".

 ראש מחלקת מבצעים באמ"ץ, אל"מ ישראל שומר, התייחס להיערכות הצבאית ואמר: "ההערכות שלנו החלה כמו בכל שנה בחגי ניסן בחודש הרמדאן . מרגע שהתקבלה החלטת ממשלה הכנסו 1,300 חיילים מכל הסיירות כתגבור למשטרה, עצרנו הכשרות בסיירות. צה"ל מושקע כרגע באופן מלא לשבועות הקרובים בעצירת ובלימת הפיגועים הקשים. בעיקר לייצר עד כמה שניתן בלימה ומניעת זיקות בין רצועת עזה יו"ש ירושלים ובטחון הפנים בשיתוף פעולה בין ארגוני על בסיס יומי. הגברנו מאמץ סיכולי התקפי בדגש על יו"ש והעלינו במאות את כמות העצורים ואת כמות הצווים המנהלים מתוך רצון לקרר את הזירה ולהיכנס לתקופת הרמדאן וחגי ניסן במצב ללא פיגועים".

חיילי צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: דובר צה''ל)


ח"כ אופיר אקוניס אמר במהלך הדיון: "זה גל טרור. אין הגדרה אחרת. צריך לתת צל"ש אמיר חורי, הוא הרשים בגבורתו את כל אזרחי ישראל בוודאי את רובם. מה שהיה אתמול בלילה בשער שכם לא יחזור. מדובר בפראי אדם שעושים לינץ בחיילים. יש כאן גיבוי מלא, מימין בוודאי, לפעולות נחושות והתקפיות לחיילינו. תכו אותם, תמונות שהיו בשער שכם לא יהיו עוד. מחבלים צריכים למות אמר בעבר ראש השב"כ אברהם שלום. זה מה שמחבל צריך לדעת. שהוא מת והוא הרוג. אם ישראל לא תהיה דמוקרטיה מתגוננת היא לא תהיה בכלל".


 ח״כ אבי דיכטר אמר בדיון: "אי אפשר להשתית ביטחון ישראלים על פוקסים. ללא גבורתם של לוחמי הימ״ס שבמקרה הגיעו לסעוד בחדרה ומנעו רצח של ישראלים רבים נוספים על אלה שנרצחו, וללא גבורתו של אמיר ח׳ורי הי״ד שבלם בגופו ושילם בחייו, היינו מסיימים את השבוע המדמם והכואב, בנתוני נפגעים טראגיים הרבה יותר. ליבנו עם משפחות ההרוגים ומתפללים לשלום הפצועים".

"כשמדברים על לחימה בטרור צריך להוריד את כל המתגים: מתג גדר הביטחון, מתג ההרתעה באיו״ש, מתג הטיפול במסיתים נגד ישראל דוגמת שייח׳ ראיד צלאח וסגנו כמאל ח’טיב. שניהם בכל מדינה מתוקנת, היו נשלחים לכלא על הסתה והמרדה. אם בתי המשפט לא יירתמו לקבוע עונשים רציניים כפי שקבוע בחוק, לא יהיה מנוס בכנסת מלקבוע עונשי מינימום בחקיקה. על תקיפת שוטרים העונש הוא 3 שנים,
על ניסיון למלט עצור מידי השוטרים, העונש הקבוע בחוק הוא 5 שנים", הוסיף.

בתוך כך ובצל מתיחות רבה אשר מורגשת ברחבי הארץ לאחר הפיגוע הקשה בבני ברק, החלו במשטרה בהפגנת נוכחות משמעותית, במטרה להשרות ביטחון ברחובות הערים. בתוך כך בוצעה פעילות משטרתית לאיתור שוהים בלתי חוקיים, זאת מתוך הבנה, כי כל אחד כזה עלול להצטייר כמפגע הבא. גם בחומרת הענישה מייצרים הרתעה

אמש נעצר חשוד סמוך למחלף נחשונים שבמרכז הארץ. החשוד, שוהה בלתי חוקי, הועבר לחקירה בשירות הביטחון הכללי בחשד להסתה ואיום לבצע פיגוע ברשתות החברתיות.