שר החוץ, יאיר לפיד, נועד היום (שלישי) עם שרי החוץ של יוון וקפריסין באתונה. במהלך הפגישה לפיד כי "אנחנו נפגשים בימים לא פשוטים. יש מלחמה באירופה. שוב מדינה גדולה וחזקה פולשת בלי שום הצדקה לשטחה של מדינה קטנה יותר וחלשה יותר. שוב נספגת האדמה בדמם של חפים מפשע".

"התמונות והעדויות שמגיעות מאוקראינה מחרידות. הכוחות הרוסים ביצעו פשעי מלחמה כנגד אוכלוסיה אזרחית חסרת מגן. אני מגנה בצורה נחרצת את פשעי המלחמה האלה. אלא שיש גם נקודת אור בתוך החשיכה: העולם אינו שותק. העולם אינו ציני ואינו מוגבל רק באינטרסים ובתועלת כלכלית. קואליציה נדירה בהיקפה ובעוצמתה התגייסה כדי לסייע לאוקראינה ולעמוד לצידה", אמר.

בהמשך, התייחס לפגישה המשולשת ואמר: "היה לי חשוב לבוא הנה ולהדק עוד יותר את המחוייבות הזו. לצד  התחממות היחסים שלנו עם תורכיה שהיא מבורכת והגיע זמנה, זה גם מייצר הזדמנות מצוינת להעמקת הקשרים בנינו וחיזוק היציבות האזורית, נעשה זאת כדרכנו בתאום מלא אתכם.יוון, קפריסין וישראל בוחנות את האפשרות לפעולות משותפות בסדרה של נושאים. ראש וראשון להם – הבטחון האיזורי. היכולת שלנו לשיתופי פעולה בטחוניים חיונית לשלומם של אזרחינו ולעצירת הטרור באיזור".

לפיד עם שרי החוץ של יוון וקפריסין (צילום: אסי אפרתי )
לפיד עם שרי החוץ של יוון וקפריסין (צילום: אסי אפרתי )

"אנו בוחנים גם שיתופי פעולה כלכליים נוספים, בדגש על שוק האנרגיה. המלחמה באוקראינה עומדת לשנות את מבנה שוק האנרגיה האירופאי והמזרח תיכוני. יש פה סיכונים, אבל גם הזדמנויות שעלינו לבחון ביחד", סיכם.

כאמור, לפיד יצא הבוקר לביקור בזק מדיני באתונה. לפיד צפוי להיפגש עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס ועם שר החוץ ניקוס דנדיאס. כמו כן, מתוכננת פגישה משולשת עם שר החוץ היווני ועם שר החוץ הקפריסאי יואניס קסולידס. בשיחות צפויים הצדדים לדון בשיתופי פעולה בין המדינות, ביחסי ישראל־טורקיה ובהשלכות על מדינות האזור בשל התחממותם האחרונה.

על פי גורמים מדיניים, לנוכח משבר האנרגיה שהחל עוד בטרם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והחריף בעקבות הסנקציות שהוטלו על רוסיה, מדינות המערב עסוקות בחיפוש אחרי פתרונות חלופיים לאספקת גז טבעי.