דרמת ענק בפוליטיקה הישראלית: הודעתה של יו"ר הקואליציה, חברת הכנסת עידית סילמן, על פרישתה מהקואליציה הפתיעה רבים במערכת הפוליטית. בעקבות הודעתה הממשלה איבדה את הרוב בכנסת, ונראה כי סיום דרכה מתקרב בצעדי ענק. בינתיים, בליכוד מנסים לשכנע ח"כ נוסף מימינה לפרוש, ואומרים למעריב כי "זה לא סוף הסיפור". בליכוד גם הביעו אופטימיות רבה כי יצליחו בכך.

בן כספית חושף: מי עמד מאחורי המהלך של פרישת סילמן ומה מטרתה

יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, מיהר לברך את סילמן, ואמר: "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה של חברת הכנסת עידית סילמן, ואני מברך אותה בשם המונים בעם ישראל שאיחלו לרגע הזה. עידית, את הוכחת שמה שמנחה אותך זו הדאגה לזהות היהודית של מדינת ישראל, הדאגה לארץ ישראל ואני מקבל אותך בברכה חזרה הביתה למחנה הלאומי. את הוכחת שנציגי ציבור אמיתיים פועלים לפי צו מצפונם, ואין זכות גדולה מזאת. אני קורא לכל מי שנבחר בקולות המחנה הלאומי להצטרף לעידית ולחזור אלינו הביתה, אתם תתקבלו בכל הכבוד הראוי ובזרועות פתוחות".

יו"ר יהדות התורה, משה גפני, הגיב גם הוא הבוקר לפרישתה של חברת הכנסת. לדבריו, הושמעה לא מעט ביקורת באשר לשיתוף הפעולה ביניהם, ועל כך הוסיף: "היו דברים שעשינו יחד, ובשיחתי איתה השבוע אמרתי לה שעם ישראל גאה בה על המאבק בנושא החמץ, ואני שמח שעשתה אותו. משיחותיי ומהכרותי, היא לא האחרונה".

עם זאת, ציין כי גם באופוזיציה "צריכים לעשות חשבון נפש, מי הכי ראוי ומי יש לו הכי הרבה סיכוי להרכיב ממשלה במיידי, ללא צורך בהליכה לבחירות". 

משה גפני, בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
משה גפני, בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

בתוך כך, יו״ר ש״ס, אריה דרעי, כתב: ״אני מברך את ח״כ עידית סילמן, שנתנה יד להצלת הזהות היהודית של מדינת ישראל, מתנצל שפקפקתי בצעד האמיץ שעשית, תבורכי מפי עליון. ׳בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל׳״.

מי שהצטרף אליו היה יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שמסר: "‏שחר של יום חדש. זה תחילת הסוף של ממשלת השמאל הלא ציונית של בנט והתנועה האיסלאמית, והסנונית שתבשר בע"ה על החלפתה בממשלה יהודית, ציונית ולאומית. ברכות והערכה גדולה לח"כ סילמן על האומץ לעשות את הדבר הקשה אך נכון ומתבקש כל כך. במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, הוסיף: "אני מברך מכל הלב ובהערכה עמוקה את ח"כ עידית סילמן, שעשתה הבוקר את המעשה הנכון, את המעשה הציוני והודיעה על הפסקת חברותה בקואליציית השמאל. ח"כ סילמן, בצעד שעשתה, מצילה את מדינת ישראל מתהליך מסוכן וחסר תקדים  של פגיעה עמוקה באופי היהודי של המדינה וביסודות קיומה. אני קורא לכל מי שנבחר בקולות בוחרי הימין ללכת בדרך שסללה ח"כ סילמן ולעשות כמוה".

ח"כ יואב קיש (הליכוד) התראיין ב-103FM, ואמר: "האירוע הזה לא משותף לאחד או אחת, מדובר במהלך רחב. אתם תראו את הדברים קרובים גם בתקופה קצרה יחסית".

חה"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר ב-103FM: "החלטה נכונה וטובה. שוחחתי איתה אתמול, לא אחשוף על מה, אבל אמרתי לה שאני חושב שזה המעשה הנכון מבחינתה ולדאוג לאינטרס הציבורי, לעם ישראל".

חה"כ ניר ברקת (הליכוד) מסר: ״אני מברך את ח״כ עידית סילמן על הצעד הגדול שעשתה למען עתיד ישראל. עידית, המחנה הלאומי הוא ביתך ואנו מקבלים אותך בהמון הערכה וברכה. אני קורא לעוד חברי כנסת מהקואליציה לשים סוף לממשלה ולחזור הביתה למחנה הימין״.

הלם בקואליציה

הראשון שהגיב להחלטה מטעם הקואליציה היה יו"ר ועדת הכנסת, חה"כ גלעד קריב, שהתייחס לנושא בראיון ב-103FM. קריב אמר כי הוא "מאוד מקווה שבסופו של יום עידית סילמן תחזור בה, היא יו"ר הקואליציה. המהלך הזה יכול להביא רק לתוצאה אחת והיא בחירות כלליות, הרי לא ניתן להקים ממשלה אחרת. הדבר האחרון שהחברה הישראלית זקוקה לו כרגע זה מערכת בחירות נוספת, אני בטוח שרוב ברור בקרב אזרחי ישראל בעיצומו של גל טרור, נוכח אתגרים מסוגים שונים, הדבר האחרון שהם רוצים וצריכים כרגע זה מערכת בחירות. אני מקווה שבתוך סיעת ימינה יתבצעו המהלכים הדרושים כדי להביא את עידית סילמן לחזור בה".

"אינני יודע עדיין האם מדובר בסוף פסוק", הוסיף קריב. "אין ספק, יש כאן דבר דרמטי, עידית סילמן לבדה. אם אין שותף או שותפה נוספת - בימינה אינם יכולים להצטרף ולרוץ במסגרת רשימה אחרת בגלל הכללים. ייתכן ונשמע שחבר נוסף בימינה יפרוש. אני מקווה שלא כך הם פני הדברים. ייתכן שהמהלך הזה הוא בעיקר איתות לרה"מ כדי שיעשה מעשה בתוך הסיעה".

גם ח"כ מוסי רז (מרצ) הגיב לדברים, ואמר כי "ישראל עומדת בפני סכנה של ממשלת לאומנים מושחתים של בן גביר, נתניהו וסמוטריץ. אני קורא לצירוף הרשימה המשותפת לקואליציה כדי לעצור את הסכנה".

סייעה בהכנת הידיעה: עופרי גליכמן, 103FM.