הטלטלה בממשלה: הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לישיבת פגרה מיוחדת, זאת ברקע המשבר הפוליטי בעקבות הודעת הפרישה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן. במסגרת הישיבה, התייחס למצב הפוליטי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו

בפתח דבריו אמר נתניהו: "בחג הפסח אנו חוגגים את יציאת ישראל ממצרים לארץ ישראל, הארץ המובטחת. היום אנו שמחים מסיבה דומה, ומברכים את ח״כ עידית סילמן על כך שקיבלה את ההחלטה הנכונה".

"כולנו מקבלים אותה בחיבוק חם ובזרועות פתוחות. עידית שבה הביתה - לימין האמיתי, למחנה הלאומי. יש היום בישראל ממשלה חלשה ורופסת. ימיה ספורים", הוסיף.

בהמשך, קרא יו"ר האופוזיציה לח"כים נוספים להצטרף אליה: "אני קורא מכאן לחברות וחברים נוספים בקואליציה שליבם במקום הנכון: אנחנו מחכים לכם. נקבל אתכם בכבוד ובהערכה. אתם יכולים לקנות את עולמכם בהחלטה אחת שתציל את מדינת ישראל מממשלת החולשה. קבלו את ההחלטה הנכונה הזאת עוד היום".

"הצטרפו לעידית, הצטרפו אלינו - חיזרו הביתה ויחד נקים ממשלה לאומית חזקה שתדאג לכל אזרחי ישראל - יהודים וערבים, דתיים וחילונים, חרדים ומסורתיים - כולם בלי יוצא מן הכלל. נקים ממשלה שתנצח את הטרור, תבלום את הגרעין האיראני, תוריד את המיסים שהממשלה הזאת העלתה, תילחם בפשיעה ובאלימות ביישובים הערבים, ותדאג לשלב את כל אזרחי ישראל בסיפור ההצלחה הישראלי", הוסיף.

לאחר מכן, עלה לנאום חה"כ שלמה קרעי (הליכוד) והביע גם הוא את תמיכתו בהודעת הפרישה: "ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. זהו יום היסטורי לעם ישראל. יום נפילתה של הממשלה האנטי יהודית והאנטי ציונית המסוכנת ביותר שקמה במדינת ישראל. 'אם מזרע היהודים מרדכי אשר החילות לנפול לפניו לא תוכל לו כי נפול תיפול לפניו'".

יו''ר הכנסת מיקי לוי (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
יו''ר הכנסת מיקי לוי (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

"בנט, על כך שנתת יד לפגוע בשורשי היהדות, שזלזלת במאבק של חה"כ סילמן על הזהות היהודית, לא תהיה לך תקומה", הוסיף. לדבריו, אסור להקים בכנסת הזאת ממשלה שתשען על גנץ "שהביא עלינו את אוסלו ג' בדלת האחורית, וגרם לטרור ופחד ברחובות ישראל. אסור להקים ממשלה בכנסת הזו שתישען על סער, שמכר את כל פייק ערכיו בגלל שנאה, ומחזק את בג"צ והפרקליטות הורסי הזהות היהודית. צריך ללכת לבחירות ולהקים ממשלה לאומית, ציונית, יהודית".

בהמשך, עלה להשיב מטעם הממשלה שר התקשורת יועז הנדל, וקרא: "על מה אתם עולצים? כאילו זה יום חג". במהלך דבריו יצאו מהמליאה חברי הליכוד נתניהו, קרעי, גלית דיסטל אטבריאן, קטי שטרית ופוטין מולא.

שר התקשורת יועז הנדל (צילום: מרק ישראל סלם)
שר התקשורת יועז הנדל (צילום: מרק ישראל סלם)

כאמור, המליאה התכנסה לבקשת 25 חברי כנסת מהאופוזיציה על מנת לדון בשורה של הצעות לסדר היום, ובראשם הטענה כי "גל טרור רצחני שוטף את רחובות ישראל והממשלה לא עושה דבר". את הבקשה הזאת הגישו חברי הכנסת שלמה קרעי ויואב גלנט (ליכוד) שצירפו לבקשה חתימות של 25 חברי כנסת.

נושאים נוספים שנידונו היום הם "קביעת רף ענישת מינימום לעבירות הקשורות בנשק בלתי חוקי", "החלטות הממשלה בנוגע לנגב ומימושן" וכן "החלטות הממשלה הצפויות בנוגע לישוב חומש".

בשל השיפוצים באולם המליאה הדיון התקיים באודיטוריום בכנסת. כמו כן, על כל הצעה לסדר היו רשאים לנמק שני חברי כנסת בלבד במסגרת זמן שלא עלתה על 10 דקות לכל אחד מהם. 

עידית סילמן  (צילום: שריה דיאמנט, סוכנות תצפית,שריה דיאמנט, פלאש 90)
עידית סילמן (צילום: שריה דיאמנט, סוכנות תצפית,שריה דיאמנט, פלאש 90)

כאמור, מוקדם יותר היום יו"ר הקואליציה סילמן הודיעה כי תפרוש מהקואליציה. בהודעתה כתבה: "ניסיתי אחדות, אך לצערי לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל ועם ישראל". בעקבות מהלך זה, הממשלה הנוכחית תאבד את הרוב בהצבעותיה.

"כאחת שבאה מעולמות הטוב המשותף, עמלתי רבות עבור הקואליציה הנוכחית. לא הכל אתם יודעים כי ניסיתי בשקט. לא אוכל עוד להמשיך בדרך זו בשל הערכים והמקום ממנו אני באה. אני מפסיקה את חברותי בקואליציה ואמשיך לנסות לשכנע את חבריי לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין. אני יודעת שאינני היחידה שחשה כך", כתבה חברת הכנסת מימינה.

הודעתה של סילמן נותנת רוח גבית למארגני הפגנת הימין הערב, שהעבירו אליה פניה רשמית וביקשו ממנה להצטרף בתור אורחת כבוד ולנאום מול עשרות אלפי המפגינים שצפויים להגיע. קריאה זאת מצטרפת לקריאתם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ראשי מועצות מיהודה ושומרון, ורבני הציונות הדתית כמו גם, זקן רבני הציונות הדתית הרב חיים דרוקמן להגיע להפגנה.