בקואליציה השקיעו היום (רביעי) מאמצים רבים בניסיון לעצור את הדימום הפוליטי, אחרי הודעתה של ח"כ עידית סילמן על פרישתה מהקואליציה, מה שגרם לאובדן הרוב בכנסת. במפלגת ימינה קיימו ישיבת סיעה מיוחדת בעוד שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ הוציא הודעת תמיכה מפתיעה בממשלה

כאמור, שר הביטחון גנץ התייחס לסוגייה בישיבת סיעה עם חברי כחול לבן והצהיר: "שוחחתי עם ראש הממשלה היום ואנחנו נפעל כדי לנסות ולשמר את הממשלה. כחול לבן הייתה ותמשיך להיות הסיעה הממושמעת והמרכזית ביותר בקואליציה. אנחנו רוצים בקיומה של הממשלה ובהצלחתה, ובמובן הזה לא השתנה דבר מאתמול".

לאחר הפגישה עם אנשי סיעת ימינה, רה"מ נפתלי בנט פרסם הודעה ראשונה בנושא פרישתה של סילמן: "עידית עברה רדיפה במשך חודשים, אלימות מילולית מאנשי ביבי וסמוטריץ׳ ברמה הנוראית ביותר. היא תיארה בפניי את האיומים על מקום העבודה של שמוליק בעלה ועל הילדים שלה בבני עקיבא. היא נשברה בסוף".

למרות זאת, בנט בחר דווקא להביע אופטימיות: "הדבר המרכזי שאנחנו צריכים לעסוק בו כרגע הוא ייצוב הסיעה והקואליציה. שוחחתי עם כל ראשי המפלגות - כולם רוצים להמשיך עם הממשלה הזו. הממשלה הזו עובדת למען אזרחי המדינה. יש 8% צמיחה, הפסקנו את הזרמת המזומנים לחמאס, אנחנו מנהלים מערכה בהקשר האיראני, ונלחמים בפשיעה במגזר הערבי".

"יש פה הזדמנות לקחת את האירוע הזה, ללמוד ממנו ולתקן את הפערים שנוצרו. כל הממשלה הייתה מושתתת על שמירת הסטטוס קוו - ולא על עשיית תנועות חדות. האלטרנטיבה היא עוד בחירות ואולי עוד בחירות אחריהן, וחזרה לימים של חוסר יציבות מסוכנת למדינת ישראל", סיכם רה"מ.

הפגישה של בנט עם אורבך, שהיה על סף פרישה, נועדה למנוע מהלך דומה לשל סילמן לאחר שבכירים בליכוד קיימו עימו מגעים שוטפים בימים האחרונים. בתוך כך, מאז הודעתה של חברת הכנסת מנסים בלשכת ראש הממשלה להשיג את אותה, אך ללא הצלחה.

נפתלי בנט ועידית סילמן (צילום: פלאש 90)
נפתלי בנט ועידית סילמן (צילום: פלאש 90)

פרישת סילמן לא הגיעה לבנט כרעם ביום בהיר. אלקין, סער ושקד הזהירו אותו כבר שבוע קודם לכן על כך שמתבשל משהו סביבה, ואין להקל ראש בנושא. 

באופוזיציה נערכים לצעדים הבאים

במקביל לכך, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קיים פגישה עם חברי הכנסת מטעם מפלגת הליכוד יריב לוין וחיים כץ בנושא השריונים ברשימת המפלגה עבור הפורשים מהקואליציה. בנוסף, גם חבר מפלגתו של נתניהו אופיר אקוניס הצהיר בערוץ הכנסת כי מתקיימים מגעים עם חברי קואליציה נוספים.

"בדקות האלו, כל הזמן מתקיימים מגעים. עכשיו מדברים עם אנשים ספציפיים, זה יכול להיות מהיר ומפתיע, זה חייב להיות אגב בעיניי.  אנשים מהמפד"ל ההיסטורית רואים את ניצן הורוביץ מעודד אנשים להגיע עם חמץ לבתי חולים, זה משפיע. אנשים באו עם מטען אידיאולוגי של המפד"ל, גם אנחנו מכירים את זה. פעם זה היה הבית היהודי, היום זה ימינה", אמר חבר הכנסת.

מלבד נתניהו, גם במפלגות האופוזיציה האחרות פועלים לקראת קבלת החלטות בעקבות הסיטואציה החדשה.  יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני מקיים התייעצות במעונו של מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א בבני ברק.

כאמור, הבוקר ח"כ סילמן הודיעה על פרישתה מהקואליציה. בכך, הממשלה איבדה את הרוב בכנסת. חברת מפלגתו של ראש הממשלה בנט, הביעה בימים האחרונים את חוסר שביעות רצונה מהקואליציה ורק בתחילת השבוע מתחה ביקורת חריפה על שר הבריאות ניצן הורוביץ בשל סוגיית החמץ בבתי החולים.

סילמן, ששימשה כיו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות, אינה צפויה להתפטר מהכנסת אלא לפרוש מסיעת ימינה, בדומה לח"כ עמיחי שיקלי שכבר פרש ממנה במחאה על הקמת הממשלה. גורמים בליכוד אמרו כי לסילמן הובטח שריון ברשימת הליכוד בבחירות הבאות ומינוי לשרת הבריאות.