המערכת הפוליטית כולה התעוררה אתמול בבוקר בתדהמה לנוכח הפצצה שהטילה יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן (ימינה), שעליה למדו מהדיווחים בתקשורת. במפלגות המרכז־שמאל בקואליציה ניסו לשכנע את עצמם שלא הכל אבוד וגם במצב של תיקו 60 הממשלה עוד עשויה לשרוד - אבל נשמעו די ספקנים. "אני מקווה שהמאמצים של בנט לייצב את החברים שלו בימינה יצליחו יותר מאשר מאמצי התיווך שלו בין רוסיה לאוקראינה", אמר בכיר בקואליציה.

גורמים בקואליציה טענו בפני "מעריב" כי מהלך הפרישה של סילמן לא הגיע בהפתעה מוחלטת וכי השרים היו ערים למתרחש כבר לפני שבוע ימים. בשלב זה הגורמים מנסים לשדר קור רוח ומציינים: "כרגע אין בעיה, הפגרה תימשך ואז נעבוד על אלטרנטיבות. אין פאניקה". ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) צהל אתמול בערוץ הכנסת ואמר כי צריך לשלוח זר שושנים ליו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שלכאורה ההתבטאות שלו בעניין הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים הולידה את התגובה החריפה של יו"ר הקואליציה עידית סילמן.

הורוביץ עצמו צייץ אתמול בנימה אפולוגטית: "את המשבר בקואליציה צריך וניתן לפתור. מרצ היא שותפה אחראית ואנחנו מחויבים ונפעל להמשך כהונתה של הממשלה. כי זאת ממשלה חשובה שעובדת ומקדמת מהלכים שהוזנחו במשך שנים. כך צריך לנהוג כל מי שטובת המדינה והחברה הישראלית לנגד עיניו". גורמים במרצ ידעו לספר כי הורוביץ ניסה לפייס את סילמן לפני הודעת הפרישה שלה, וביקש להיפגש איתה שלשום ולהציע לקדם כמה הצעות חוק שלה בנושאי בריאות, אך היא לא השיבה לו.

חברו במרצ ח"כ מוסי רז אמר: "ישראל עומדת בפני סכנה של ממשלת לאומנים מושחתים של בן גביר, נתניהו וסמוטריץ'". רז הציע לצרף לקואליציה את הרשימה המשותפת "כדי לעצור את הסכנה". גם השר עיסאווי פריג' ממרצ קרא לרשימה המשותפת לתמוך בממשלה.
אלא שברשימה המשותפת דאגו להבהיר אתמול שהם תומכים בפיזור הכנסת והליכה לבחירות, ולא יתמכו בממשלה בראשות נתניהו או בממשלת מיעוט של בנט.

ח"כ עאידה תומא סלימאן שללה כל אפשרות של תמיכה בממשלה בראשות נתניהו או בראשות בנט, ויו"ר הסיעה בכנסת ח"כ סאמי אבו שחאדה אמר אתמול בראיון לרדיו א־שמס: "התסריט הכי טוב מבחינת המשותפת זה ללכת לבחירות. אנו לא ניתן רשת ביטחון לא לבנט ולא לנתניהו. הליכוד לא יכולה לספור את האצבעות שלנו. בימים הקרובים נתכנס ונבחן את האופציות ומה הכלים והתסריטים שעומדים לרשותנו".

מרב מיכאלי (צילום: פלאש 90)
מרב מיכאלי (צילום: פלאש 90)

יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, התייחסה אתמול למצב הפוליטי ואמרה בסיור בדרום: "אנחנו ברגע לא פשוט לקואליציה שלנו. משברים בפוליטיקה זה דבר שקורה וזה אכן משבר לא פשוט. מפלגת העבודה ואני מחויבות לעשות כל מאמץ להשארת הממשלה הזאת פועלת, עובדת ומתפקדת. כל מי שטובת מדינת ישראל לנגד עיניו צריכות וצריכים לעשות מאמץ כדי שהממשלה הזאת, שעובדת כמו שהרבה זמן לא עבדו פה ממשלות, תישמר ותישאר".

בכחול לבן העדיפו אתמול להמתין להתפתחויות. שר הביטחון בני גנץ אמר אמש בישיבת סיעה עם חברי כחול לבן שהתקיימה בזום: "שוחחתי עם ראש הממשלה היום ואנחנו נפעל כדי לנסות ולשמר את הממשלה. כחול לבן הייתה ותמשיך להיות הסיעה הממושמעת והמרכזית ביותר בקואליציה. אנחנו רוצים בקיומה של הממשלה ובהצלחתה, ובמובן הזה לא השתנה דבר מאתמול".

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) הגיבה להתפתחויות: "אני לא בהלם ותדהמה. כמעט כל שבוע יש בעיות. קואליציה לא יציבה זה לא חדש. לא הופתעתי מסילמן. הח"כית הכי מושמצת ומשוקצת, מרגש לראות איך התהפכו היוצרות. עם כל הכבוד לסילמן, יש עוד זמן והדרך עוד ארוכה לפירוק הממשלה. הכל עוד יכול להיות".

ארבע אפשרויות עומדות בפני המערכת הפוליטית
בשלב זה, עומדת המערכת הפוליטית בפני אחת מהאפשרויות הבאות: פיזור הכנסת והליכה לבחירות, הקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית ללא בחירות, ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה משותפת או המשך השיתוק הקיים עד למועד העברת תקציב המדינה. פיזור הכנסת והליכה לבחירות: לשם כך יש צורך בתמיכה של 61 ח"כים. כרגע המצב בכנסת הוא תיקו 60. באופוזיציה ינסו על כן לצוד לפחות עוד עריק אחד כדי שתהיה להם אפשרות להעביר במליאה בשלוש קריאות הצעת חוק לפיזור הכנסת, שעל שולחנה מונחות כבר כמה הצעות כאלה.

בכירים בליכוד אמרו אתמול שזאת האפשרות המועדפת עליהם, אך לא בטוח שכל חברי הכנסת באופוזיציה, שמקומם בבחירות הבאות אינו מובטח, ששים לאפשרות הזאת. יצוין כי במקרה של פיזור הכנסת באמצעות הצעת חוק או בגלל אי־העברת התקציב, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יכהן כראש ממשלה עד לכינונה של ממשלה חדשה.

הקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית בראשות בנימין נתניהו ללא בחירות: הדרך לכך עוברת באמצעות אי־אמון קונסטרוקטיבי, שבו 61 ח"כים מתאחדים סביב מועמד מוסכם. לאופוזיציה יש כעת 60 ח"כים עם סילמן ועם הרשימה המשותפת. גם אם יקבלו עוד עריק, הם יצטרכו עדיין תמיכה של עוד 6 ח"כים אחרים במקום חברי הכנסת של המשותפת, אולי מתקווה חדשה, אך הסבירות לכך נמוכה. על הנייר תיתכן הקמת ממשלה בהובלת ח"כ אחר מהליכוד, אך נתניהו לא יאפשר זאת.

הקמת ממשלה חלופית ללא בחירות בראשות בני גנץ: יו"ר כחול לבן לא ויתר על החלום להיות ראש ממשלה, והמשבר הנוכחי הוא מבחינתו סוג של הזדמנות. השאלה אם יהיה לו מספיק אומץ פוליטי למהלך כזה עם מפלגות הימין והחרדים, וכן אם נתניהו יסכים לכך. יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני רמז על כך אתמול, כשקרא לחבריו באופוזיציה "לעשות חשבון נפש מי הכי ראוי ולמי יש הכי הרבה סיכוי להרכיב ממשלה במיידי".

ממשלת שיתוק: הכנסת נמצאת כרגע בעיצומה של פגרת האביב, והיא תחדש את עבודתה רק ב־9 במאי. בהנחה שלא יהיו עריקים נוספים, הממשלה הזאת יכולה לשרוד בלי יכולת להעביר במליאה הצעות חוק הדורשות רוב של 61 ח"כים, תוך ניסיון לגייס תמיכה נקודתית של ח"כים ברשימה המשותפת בהצבעות מסוימות. קשה לראות איך ממשלה כזאת תוכל לשרוד לאורך זמן. תאריך התפוגה במקרה כזה הוא מועד העברת תקציב המדינה הבא, בעוד פחות משנה.