המשבר הפוליטי בישראל הולך ומעמיק ולאחר סערת פרישתה של עידית סילמן, חבר המפלגה ח"כ ניר אורבך חשף את האולטימטום שהציג אמש לראש הממשלה נפתלי בנט על מנת להישאר בקואליציה. באולטימטום שהציג אורבך לבנט הוא דרש את ביטול מתווה המעונות, כינוס מת"ע (מועצת תכנון הבנייה בשטחים) וחיבור ההתיישבות הצעירה לחשמל. 

השר לשעבר, ח"כ אלי אבידר, שוחח היום (חמישי)  עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לפלונטר הפוליטי: "אני מסתכל על המפה הפוליטית עם כל המפץ הסילמני הגדול, לנתניהו אין ממשלה, הכול בסדר. צריך להעביר את 'חוק שתי קדנציות', את 'חוק נאשם בפלילים'. זה לא קשור לנתניהו, זה לא רלוונטי לנתניהו. אנחנו משלמים פה מחיר על הנאיביות המגוחכת של כל המפלגות שקורות לעצמן ליברליות בתוך הקואליציה הזאת".

שר הדתות, מתן כהנא, אמר כי "אני מתפלל להמשך קיומה של הממשלה החשובה הזו ופועל שכך יהיה. הקמנו אותה אחרי שנתיים של פלונטר פוליטי. כולנו ידענו שבממשלה הזו לא נוכל לממש את כל האידיאולוגיה שלנו. אמנם רבים בימין הממלכתי מאמינים בנו ורוצים בהמשך קיומה של הממשלה. אני רוצה להגיד לעידית סילמן, את נלחמת על הקואליציה ותפקודה לאחר מתקפות חסרות מעצורים, אבל עובדות היסוד לא ישתנו, מערכת בחירות נוספת תביא שוב לכאוס פוליטי שיפגע במדינה". 

בתוך כך, סגן השרה יאיר גולן התייחס לסערה ואמר בגל"צ כי "לא אתנגד לשום מהלך שיותיר את הממשלה הזאת על כנה. היא חילצה אותנו מידיו המושחתות של נתניהו ומהימין הלאומני האלים, נעשה הכל כדי להמשיך לתפקד".

חבר הכנסת מוסי רז, גם הוא מטעם מפלגת מרצ, העריך כי "רוב הסיכויים שהממשלה הזו תישאר. אני לא חושב שמשותקת. ממשלות יכולות לקבל החלטות. אני יכול למנות המון דברים טובים ורעים שעשה נתניהו ב־15 שנות שלטונו. כמעט אף חוק שממשלתו העבירה לא היה חשוב כל כך למדינת ישראל".

אבידר נגד בנט: "אמרתי מהתחלה שימינה תפרק את הקואליציה"

בהמשך תקף אבידר את מפלגת ימינה ורה"מ ואמר כי "מהיום הראשון אמרתי שהמפלגה היחידה שתפרק את הקואליציה הזאת היא מפלגת ימינה עם הבעייתיות שיש בה, שזו לא מפלגה. יש שם אוסף של אנשים שנמצאים שם והבעיה הזאת לא הולכת להיפתר כי יש לך ראש ממשלה שמתעסק בעצמו".

"מתעסק בתיווכים בין אוקראינה לרוסיה, מתעסק בצילומים עם קנצלר גרמניה. אנחנו מחכים באולם המליאה סוף סוף להעביר את חוק הגבלת קדנציות, הבן אדם רץ להצטלם עם קנצלר גרמניה. אנחנו פה משלמים את המחיר של הנאיביות הזאת. זה פשוט פגם גנטי בצד הליברלי. כל הזמן אומרים לי, 'חכה, מה הבעיה? זה יעבור אחר כך, אל תזעזע'. הנה אנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים. לא העברנו, לא עמדנו בהבטחות שלנו לציבור", הוסיף. 

על שרידות הקואליציה, אמר אבידר כי "הצד השני לא יכול להקים ממשלה, נקודה. מה זה אומר? זה אומר דבר מאוד פשוט, אנחנו נכנסים כרגע למלחמת שוחות ואף אחד לא מוותר על שלטון, אלא אם כן אתה ממשיך להיות נאיבי בצורה מגוחכת. אף אחד לא יכול לוותר על שלטון. לכן, בדבר הזה צריך להיכנס למלחמת שוחות, לעבוד עם המשותפת, להסכים איתה, להפסיק להתעלל בחרדים כשלא צריך, להפסיק לשגע אותם. גם הם לא רוצים בחירות, וצריך לתת לממשלה הזאת להמשיך עד היום האחרון האפשרי".

"מתפקדים גם עם 53. איך היה מתפקד נתניהו? אם הייתה לו אפשרות עם 40 חברי כנסת, הוא היה מתפקד. כל הזמן לייצר הסכמות ולאפשר למשרדים להמשיך לעבוד. אחד הדברים החשובים שאנחנו כן נאבד, נאבד את הנאיביות. תסתכל, כבר 24 שעות אנשים בהלם. מה זה ההלם הזה? לצד השני אין ממשלה. צריכים להתעורר, צריכים להילחם על החיים שלה".

בהמשך, ניסה ח"כ אבידר לסרטט את המפה הפוליטית ואמר כי אינו רואה בחירות באופק. "שנה וחצי היינו ברחובות, אמרו לי, 'נתניהו מביא 50 מנדטים', 'הביא את החיסונים', 'מדינה מספר אחת בעולם', ראינו מה קרה בסוף. הסקרים לא רלוונטיים כיוון שכשיוכרזו בחירות יהיו חילופים בהרבה מאוד מקומות. אחת הבעיות שיש לנו, ואני חושב שאפשר לתקן את זה - הציבור שהעלה אותנו לשלטון מאוכזב, אנחנו לא עמדנו בהתחייבויות".

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

"הוא ראה מפלגות שלא נלחמות על הערכים שהציבור הזה היה שנה וחצי ברחובות כדי להעביר אותם. סוף סוף שאנשים יבינו ש־8 חודשים להתעסק בסרטוני טיקטוק מטופשים ולתת לצד השמרני בקואליציה להעביר את חוק האזרחות, עם הסכמה של רוטמן וכל מיני דברים הזויים, אבל את הדברים שאנחנו התחייבנו לציבור, לא העברנו", הוסיף.

לדבריו, "המדינה עלתה על פסים. הפסקנו את הטירוף הזה של מערכת פוליטית שהייתה כולה מגויסת כדי שנתניהו יברח מהמשפט שלו. הגענו למצב שיש נורמליות במדינה הזאת, רואים משרדים עובדים, ואני אומר שוב פעם - הביקורת שלי, לא עמדנו בהתחייבויות לבוחרים שלנו וצריך לתקן את זה".

בתחום הכלכלי, טען השר לשעבר כי היא "פי 10 יותר מהממשלה הקודמת. אנשים גם לא גמרו את החודש קודם וקיבלו 750 שקל לצרות שלהם. מה זה לא גמרו את החודש? הכריזו פה 4 סגרים על מה? בשנתיים החולפות של לפני הממשלה שלנו, הרסו את הכלכלה וגרמו לזה שסבא בעוד 30 ו־40 שנה לא יוכל לתת לנכדים שלו, הנכדים יתאגדו כדי לשלם לו את החשבונות הרפואיים. הציבור לא רוצה בחירות, גם אין אפשרות לצד השני להקים ממשלה, זה סתם בלבול מוח והפרעות. לכן צריך למשוך עד הרגע האחרון, ממשלת שוחות עד הרגע האחרון האפשרי". 

בסיום, טען אבידר כי הרשימה המשותפת מוכנה לתמוך בחוקי נתניהו. "המשותפת אמרה שהיא מוכנה לתמוך בזה. כולם אמרו שמנסור עבאס לא יתמוך בזה, אני מכיר את מנסור עבאס ואת הערכים שלו, ולהערכתי, הוא כבן אדם שאמון על ערכיות יגיד שנאשם בפלילים לא יכול להרכיב ממשלה. הוא גם לא יכול להיות שייח' במסגד", אמר. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103