ברקע פרישת יו"ר הקואליציה עידית סילמן, שר האוצר אביגדור ליברמן נפגש היום (חמישי) עם חבר הכנסת ניר אורבך ונעתר לאולטימטום שהציב אורבך מוקדם יותר היום בעניין ביטול מתווה המעונות. השניים סיכמו כי "יש לעשות כל מאמץ לייצב את הקואליציה". ליברמן צפוי לנאום הערב בשעה 19:10 בוועידת מפלגת ישראל ביתנו החמישית, ובמהלך דבריו ככל הנראה יתייחס לדרמה הפוליטית ולפשרה שהושגה.

כאמור, ביטול מתווה המעונות הוצג כדרישה על ידי חבר הכנסת אורבך, על מנת שלא לעשות כמו ח"כ סילמן ולפרוש מהקואליציה. בפגישה, השניים סיכמו כי "יש לעשות כל מאמץ לייצב את הקואליציה ובתוך כך סיכמו על ביטול המתווה לשנת 2023 ודחייתו לשנת 2024". 

בנוסף, השר ליברמן וח"כ אורבך סיכמו כי ההידברות ביניהם תימשך, כאשר במהלך השיחות תשולב גם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, כבר בתקופה הקרובה. "הפערים הם לא גדולים וכי יש לפעול במטרה לשלב אוכלוסיות בשוק העבודה ולצד זאת לשמור על ציבור לומדי התורה". 

הצהרת ליברמן, קרדיט: לע"מ

התגובות למהלך לא איחרו להגיע עם ברכות מהקואליציה והאופוזיציה כאחד. ח"כ מוסי רז ממרצ מסר: "התנגדתי למתווה המעונות לאורך כל הדרך. טוב שנדחה. אפשר וצריך להגיע להסכמות. אפשר וצריך לשמור על הממשלה".

יו״ר ש״ס אריה דרעי כתב בטוויטר: "לח"כ עידית סילמן היקרה, ‏אני יודע איך עבדת קשה כל השנה לבטל את גזירת המעונות הפוגענית. ‏דעי לך, שרק המעשה האציל שעשית אתמול גרם לליברמן להתגבר על השנאה שלו ללומדי התורה ולבטל אותה. ‏האברכים ובני משפחותיהם מוקירים לך תודה!". 

בהמשך נמסר מטעם סיעת ש"ס: "עם ישראל ולומדי התורה רוצים להודות שוב לח"כ עידית סילמן, שרק בזכות המהלך האמיץ והערכי שעשתה, ליברמן הרגיש שכסאו מתנדנד והחל למכור את כל 'האידאולוגיה' ההרסנית שלו, עליה נלחם בחירוף נפש".  

"זאת ועוד, רק בזכות ח"כ סילמן והאיום על ממשלת השמד הזו, נזכר ח"כ אורבך לפעול ולהגן על נשות האברכים מהעושק הנורא של ממשלתו. זו הוכחה חותכת שהממשלה הזו מחוברת רק לעטיני השלטון, וכל 'הערכים' מוצעים בבזאר טורקי מהיר כשהם בבהלה לאבד אותם. אנו קוראים לחברים נוספים בקואליציה להצטרף לח"כ סילמן ולהפיל סופית את הממשלה הרעה הזו".