נשיא המדינה, יצחק הרצוג, התייחס הבוקר (חמישי) לנושאים הבוערים על סדר היום בראיון חג מיוחד עם גולן יוכפז ב-103FM. השניים דנו בסערה הפוליטית הנוכחית, בהתבטאויות האחרונות שעוררו סערה מצדם של בצלאל סמוטריץ' ואיימן עודה, באפשרות לחון את בנימין נתניהו וביחסים עם הפלסטינים, בצילו של גל הטרור.

הנשיא הבהיר כבר בתחילת הראיון כי אין בכוונתו "להתעסק בביצה הפוליטית" או להתייחס לעמדות הצדדים. עם זאת, ציין כי "אי יציבות לא בריאה למדינת ישראל" והוסיף כי הוא מקווה ליציבות מן הסוג הזה, בדרך כזו או אחרת. 

"אי יציבות זו בעיה קשה, את המחירים אנו משלמים בצורות שונות", הוסיף הנשיא, "אולי דווקא מהמקום שבוא אני נמצא, אני יכול לראות ממבט הציפור הרבה מאוד אתגרים", הסביר.

הנשיא הדגיש כי הוא מתנגד לכל צורת אלימות שהיא וכאשר התבקש להתייחס להשמצות הנשמעות לעתים תכופות מקרב חברי כנסת האחד כלפי השני, אמר: "אני באמת חושב שרוב הציבור רוצה משחק הוגן. עברנו שנים קשות, ואני חושב שיש דברים מסוימים שצריך לשים עליהם קו אדום".

כשנשאל על דבריו של יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' באשר לאי הכנסתם של פוליטיקאים לבתי כנסת, הוסיף הנשיא: "אני מסתייג מכל סוג של חרמות, אני חושב שהן לא הכלי הנכון לנהוג בו בפוליטיקה הישראלית". הוא הזכיר את קבלת הפנים של הקהילה היהודית בבריטניה עם בואו של סמוטריץ' ואמר: "התבטאתי בגנות ההחלטה הזו". 

לאחר מכן, נשאל גם לאמירתו של יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, שקרא לשוטרים ממוצא ערבי להניח נשקם. על כך אמר: "הבטן שלי התהפכה ששמעתי זאת, ואני מסתייג בחריפות מהדברים הללו. אני חושב שבכלל, מגמת ההשתוות בחברה הישראלית היא מהפכנית, חיובית, מרתקת, ונכונה. כל הקבוצות בחברה הישראלית רוטטות מבפנים ורוצות לפרוץ תקרות זכוכית ולהשתלב בכל מעגלי החיים".

הרצוג התייחס לכך שנאמר כי הוא "נשיא מעורב בענייני חוץ", והוסיף כי לשיטתו, לנשיא יש תפקיד חשוב בהצגת פני המדינה והעברת מסרים מעם אחד לאחר. "אני עובד בשיתוף פעולה עם כל הקשת הפוליטית ואני בקשר גם עם יו"ר האופוזיציה. אנו רואים מול עינינו קואליציה מדהימה של מדינות, שישראל חלק ממנה".

באשר לביקורו באנקרה, שם נפגש עם נשיא טורקיה, הבהיר כי "לא הייתה שם שום התרפסות". הוא תיאר את הביקור כ"מכובד מאוד" וטען כי השיח בין הצדדים נעשה בצורה ממוקדת. הוא הוסיף כי הוא מקווה כי הדיאלוג עם מדינות מוסלמיות נוספות יאפשר להקהלות את המתח הקיים. 

"נקודת ההשקפה שלי לגביי הדיאלוג עם כל המדינות המוסלמיות באזורנו היא שאני כל פעם מדמיין שכשאני ניצב מול מנהיג עוטה כאפייה באמירויות או מול הנשיא ארדואן שהוא לא ידוע באהדה יתרה למדינה, אך מנהל איתי והממשלה הנוכחית דו שיח פתוח וכנה. כשאני ניצב שם תחת דגלי ישראל ודגלי המדינה המארחת כמו למשל בירדן אז אני מדמיין ילד בן 10, איפשהו ברחבי המזרח התיכון, שרואה פתאום שיש אלטרנטיבה", כך הוסיף.

בעניין יחסינו עם הפלסטינים הוסיף: "דיאלוג עם שכנינו הפלסטיניים הוא דבר חשוב. הוא בלתי נמנע. הוא מתבקש. לא על הכל נסכים, אנו בסביבה נפיצה ובחודש רגיש. נקווה שגל הטרור נבלם בעזרת השם ובעזרת כוחות צה"ל וכוחות הביטחון. בסופו של דבר, אנחנו חייבים כל הזמן לנוע קדימה. מי שמנסה להעיף אותנו מהרכבת של דו שיח ויחסים באזור הם הכוחות הנוראיים שכבר שנים מנסים לפגוע בנו בכל מיני צורות, ולא יכלו לנו".

הנשיא ציין כי קיים כמה פגישות בעבר עם אבו מאזן, שאף ניחם אותו על מות אמו. הוא הבהיר כי הוא פועל בתיאום הממשלה ובהתאם לכך פוגש באנשים העוסקים בזירה הפלסטינית. "אני בהחלט חושב שצריך דוח שיח", אמר. 

הראיון נחתם בשאלה על חנינה אפשרית ליו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו. על כך השיב: "אני לא חושב שנכון שאני אכנס לכך או אכבול את שיקול דעתי, ואני חושב שזו ביצה שלגמרי לא נולדה, במיוחד שיש משפט שיכול להימשך שנים ארוכות, ולכל אחד יש זכות להגן על עצמו בבית המשפט וצריך להמתין להכרעת הדין".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm.