חברי הרשימה המשותפת הפכו, בעקבות פרישתה של עידית סילמן מהקואליציה, ללשון מאזניים במליאת הכנסת. היום (חמישי) שוחח ח"כ אחמד טיבי עם ערן זינגר בכאן ב', והתייחס להזדמנות הפוליטית שנוצרה עבור הרשימה המשותפת. במהלך הדברים הדגיש טיבי כי "לא נחבור ולא נהיה בקואליציה, הציעו לנו בהתחלה יותר מפעם אחת". למרות זאת הוא הדגיש כי "אין ספק שמציאות פוליטית של 60-60 יצרה לנו מצב אסטרטגי חדש".

לסיבה שבגינה לא תצטרף המשותפת לקואליציה קורט טיבי "אחריות קולקטיבית": "אתה מתאר לעצמך שאני אסכים להריסת בתים בנגב? שאני אסכים לתקצב את המנהל האזרחי?".

עוד קודם לכן, בתחילת השיחה טען טיבי כי נוכחות כוחות הביטחון בשער שכם היא שמובילה לעימותים עם הצעירים המוסלמים במקום: "לפני מספר שבועות אמרתי בפומבי - צריך להרחיק את השוטרים מבאב אל עמוד, שער שכם. צריך לאפשר לפלסטינים לשבת, לצחוק, לשמוח ולחגוג באזור שעל המדרגות באופן חופשי. בשנים האחרונות, החל מ-2017 בנו שם שלוש עמדות בדיקה, חדרי הכסאח הם נקראים. עוצרים צעיר ברחוב, מביאים אותו לחדר ומפליאים בו את מכותיהם".

כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)
כוחות הביטחון נערכים לעימותים בשער שכם (צילום: שלו שלום/TPS)

עוד הוא הוסיף בנושא זה כי "האגודה לזכויות האזרח וגם אנו ברשימה המשותפת פנינו בנושא הזה. לא נענו לא לזה ולא לזה. הנוכחות המסיבית של המשטרה מיותרת ולא מוצדקת והיא מקור לחיכוך ואלימות. לא צריך להיות אינשטיין כדי לדעת שאם אתה נוכח בכוחות גדולים יש חיכוך. זה מתחיל באופן אוטומטי ואז זה מתפתח. השוטרים רוצים לכסח את הצורה לצעירים".

לאחר מכן, חבר הכנסת פנה לדבר על מצב הרשימה המשותפת בכנסת ישראל, שם הפכה ללשון המאזניים: "אני לא מתהדר בזה. אין ספק שמציאות פוליטית של 60-60 יצרה לנו מצב אסטרטגי חדש, המצב שלנו טוב יותר מאשר לפני שבועיים, מי שלא מבין את זה פשוט טועה. נבחר ציבור שלא פועל מנצל הזדמנויות פוליטיות לטובת ציבורו עושה טעות".

למרות זאת, הוא הדגיש כי "הממשלה הזאת מבחינתנו היא שינוי לרעה. בנושא הנגב יש 10% יותר בתים שנהרסו מאשר בממשלה הרעה הקודמת. יותר תקציבים להתנחלויות. יותר פלישות למסגד אל אקצא. עליית מחירים ויוקר המחיה. אין תהליך מדיני. אנחנו המלצנו על יאיר לפיד לנשיא רק כדי לבלום את בנימין נתניהו והצלחנו. אם לא היינו ממליצים, נתניהו היה משתלט על הוועדה המסדרת".

"כל הקדנציה בכל פעם שהליכוד והימין הגישו אי אמון, אנחנו הצבענו באופן אקטיבי נגד. אם מחר הליכוד יצביע אי אמון קונסטרוקטיבי בממשלה ונתניהו המועמד לראשות הממשלה החדשה, המשותפת תצביע נגד", הבהיר טיבי.

בנימין נתניהו נואם בהפגנת הימין (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו נואם בהפגנת הימין (צילום: מרק ישראל סלם)

לטענתו של חבר הכנסת הוותיק, הליכוד לא יגיש הצעה לפיזור הכנסת למרות המצב החדש: "אין לו 61. אין ספק שהקואליציה התפוררה אבל. גם בשבוע הראשון למושב הבא לנתניהו לא יהיה עריק נוסף. ככל שזה לא יקרה, אני מניח שיפנו אלינו כמעט על כל הצעת חוק שתעלה. נלמד אותה, נשקול, ואז נשיב. גם לנו יש הצעות ודברים חשובים עבור החברה הערבית".

לסיום, הוא ביקש להתייחס לנושא הפשיעה בחברה הערבית: "יואב סגלוביץ' עושה מאמץ ואנחנו איתו בקשר. אין חבר כנסת ערבי שלא רוצה שהמשטרה תילחם בארגוני הפשע. בימים האחרונים בעקבות הדברים של ח"כ איימן עודה, התחיל נגדו קמפיין מרושע, ועכשיו שואלים אותנו 'איך אתם רוצים שנאסוף נשק?'. ממתי הדבר הזה תלוי בעמדה שלנו נגד או בעד הכיבוש? זה דבר יהיר להגיד. אומרים לנו שעושים לנו טובה כמדינה שאוספים את הנשק?".