השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מוביל רפורמה רחבה בהליך המינויים במשטרת ישראל, במסגרתה סמכויות מינויים לדרגות סגן ניצב ומעלה מתוכננות לעבור מהשר למפכ"ל המשטרה, ובמקרה של מחלוקת בנוגע למינוי חוקרים בכירים בלהב 433, השר ימליץ להעביר את ההכרעה ליועמ"ש לממשלה. 

השבוע הוצגו לשר בר-לב המלצות ועדה שמינה בראשות המפכ"ל לשעבר רנ"צ בדימוס משה קראדי, שעוסקות ברפורמה שמקדם השר בהליך המינויים. המלצות הוועדה, שהתקבלו ברובן על ידי השר, עוסקות במינויי קצינים בכירים לדרגת סגן ניצב ומעלה, שהיום נמצאים בסמכות השר לפי חוק. על בסיס המלצות הוועדה, קיבל השר בר-לב שורה של החלטות שיביאו לרפורמה מקיפה בהליך המינויים.

בין ההמלצות המרכזיות שקיבל השר בר-לב:

• בכל הקשור למינויים של קציני חקירות בכירים בלהב 433, האמון בין היתר על חקירות של נבחרי ציבור - במקרה של מחלוקת בין המפכ"ל לשר לגבי מינוי מסוים, השר ימליץ שההחלטה תתקבל על-ידי היועצת המשפטית לממשלה. מדובר בצעד תקדימי שנועד למנוע השפעות פוליטיות על גורמי אכיפת החוק.

• השר בר-לב החליט לקדם תיקון חקיקה שעניינו העברת הסמכות למינוי של קצינים לדרגת סגן ניצב מהשר לביטחון הפנים למפכ"ל המשטרה, לצד גיבוש מנגנון פיקוח של המשרד לביטחון הפנים על מינויים אלו. כלומר, בדומה למתרחש בצה"ל, השר לביטחון הפנים יאשר מינויים רק בדרגת ניצב משנה ומעלה. שינוי זה יוביל לקיצור הליכי המינוי, חיזוק עצמאות המשטרה, וחיזוק יכולת התפקוד של הארגון. מנגנון הביקורת על מינויים אלו כולל בדיקות רנדומליות שיקיים המשרד לביטחון הפנים של המינויים, עם אפשרות של ביטול מינוי במקרה הצורך.

• השר בר-לב קיבל את המלצת הוועדה לפיה גיוון תעסוקתי יהווה שיקול בקידום של קצינים לדרגות בכירות.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר: "מדובר ברפורמה דרמטית, בהליך שהיבטים מרכזיים שלו לא נבחנו מזה עשרות שנים. לראשונה גם החלטתי, על בסיס המלצות הוועדה, לייעל את תהליך קבלת ההחלטות בכל הקשור למינויים, ולהעביר חלק מהסמכות למפכ"ל המשטרה - צעד ששרים בעבר נמנעו ממנו מטעמים פוליטיים, וכחלק ממאבקי שליטה מיותרים מול מפכ"ל המשטרה".

השר הוסיף כי "מינויים של קצינים בכירים במשטרת ישראל היא סוגיה קריטית ביותר. היא משפיעה על איכות המשטרה, על תפקודה, ועל אמון הציבור בה. הדרג הפיקודי הוא שמכתיב את העקרונות המנחים ליתר הארגון, והוא שמייצג את הארגון כלפי הציבור. הליך המינויים כפי שמנוהל כיום הוא מורכב ומסורבל, באופן שמקשה הן על השר והן על משטרת ישראל.

"עיכובים משמעותיים שנגרמים בהליך פוגעים ביכולת התפקוד של הארגון ובקצינים עצמם. על-פי ההליך הקיים, היכולת של השר לבחון לעומק את המועמדים למינוי ולקבל החלטות מיטביות היא מוגבלת. לכן החלטתי להטיל על הוועדה את המנדט להמליץ שינויים מקיפים, וקיבלתי את מרבית המלצותיה. הדרך הזו תסייע למשטרה ותחזק אותה, וכפועל יוצא תיטיב גם עם אזרחי ישראל שנושאים אליה את עיניהם".

בראש הוועדה עמד מפכ"ל המשטרה לשעבר, רנ"צ בדימוס משה קראדי; ראש אגף משאבי אנוש במשטרת ישראל לשעבר, ניצב בדימוס גילה גזיאל; סגן המפכ"ל ניצב דוד ביתן; וסמנכ"לית וראש אגף תכנון, תקצוב ובקרה במשרד לביטחון הפנים, מירי שמואלי.