כאילו אין לקואליציה מספיק דאגות: בסוף השבוע התרחשו האירועים האלימים בהר הבית וכוח משטרה פרץ אל תוך המסגדים, וכך נוסף עוד איום על המשך קיומה.

ח״כ מאזן גנאים (רע"ם) שלח שלשום אוליטמטום לראש הממשלה נפתלי בנט. ״הריני להודיעך כי אם לא תופסק פעילות כוחות הביטחון במסגד אל־אקצא המבורך לאלתר, אני רואה את עצמי מחוץ לקואליציה. ממשלה שמתנהגת באופן כזה בתוך כותלי מסגד אל־אקצא הקדוש – אין לה זכות קיום", כתב גנאים.  הוא קרא לבנט "לפעול מיידית להרגעת הרוחות כדי לאפשר לכל הדתות לחגוג את חגיהן בשקט ובשלווה".

בראיון לרדיו נאס אמר עוד כי "אלו לא איומי סרק. אם תהיה עוד פלישה של כוחות הביטחון למסגד אל־אקצא - אפרוש מהקואליציה". קודם לכן פרסמה מפלגת רע"ם הודעת גינוי חריפה בעקבות האירועים. "רע"ם מגנה את תוקפנות הכיבוש במסגד אל־אקצא ואת פציעתם של עשרות מתפללים". בנוסף גינתה את "מניעת הגעת המתפללים למסגד, סגירת השערים וצפיפות האנשים בעיר העתיקה", נאמר בהודעה שפורסמה בערבית.

בקואליציה מקווים שלאחר שתפילות הצהריים באל־אקצא עברו שלשום ללא אירועים מיוחדים, יירגעו הרוחות גם ברע"ם, הנתונה לביקורת חריפה מצד הרשימה המשותפת. 

כך למשל אמר ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) בעקבות המתקפה של "כוחות הכיבוש" על אל־אקצא כי "ממשלת הימין מקדמת מלחמת דת ומובילה אותנו לנקודת אל־חזור - התלקחות שיהיה קשה מאוד לכבות. אותם אלו שהלכו לישון עם ה'ימין על מלא' מתפלאים שהם קמו למתקפת הכיבוש על אל־אקצא. האולטימטומים שלכם לא מרגשים כבר אף אחד - האחריות לדם שנשפך ויישפך היא על הקואליציה על כלל מרכיביה".

במפלגת הציונות הדתית הזהירו: "אם בנט ייכנע לדרישות החצופות של מאזן גנאים ויסיג את שוטרי משטרת ישראל מהר הבית, יהיה ברור שוב שבנט מוכן לסכן את ישראל ולתת לתנועה האסלאמית לשלוט בירושלים רק כדי להיות ראש ממשלה".

ובאשר להודעת רע"ם, אמרו בציונות הדתית כי "מסכת השלום״ ו"העיסוק רק בנושאים אזרחיים" ירדה מעל פניו של מנסור עבאס. לדבריה, עבאס מיישר קו עם הנרטיב השקרי, המסית והאלים, שלפיו "ישראל פוגעת באל־אקצא". עוד נאמר כי הוא "קורא לשוטרי משטרת ישראל להסתלק מהמקום הקדוש ביותר לעם היהודי, ומצדיק את המחבלים שמנסים לפגוע בשוטרים".

בסיכום הדברים נאמר: "למרבה החרפה, בנט מכר את המדינה לתנועה האסלאמית, ועם ישראל משלם את המחיר. בעזרת ה׳ בקרוב מאוד ישראל תשתחרר מהממשלה המסוכנת הזאת ותצא לחירות".

עבאס ניסה אמש להרגיע את הרוחות ואמר לחדשות 12: "מקווה שהאווירה של החגים תרגיע את המצב ותביא את האנשים למחשבה מחודשת של סובלנות, ערכים, קדושת החיים ורגיעה".

"התמונות ממסגד אל־אקצא היו קשות ביותר. זה משליך על עצבים של אנשים, ולכן תמצא תגובות פה ושם. פעלנו לרגיעה כדי לתת למקום את קדושתו, ולאפשר לאנשים להתפלל בשקט וברוחניות. דיברתי עם כל מי שצריך, עם משרד רה"מ ועם יועצת רה"מ. לילה לפני שוחחתי עם רה"מ כדי להרגיע את הרוחות".

"אנו ברע"ם מאוחדים. יש לנו הנהגה משותפת. נכנסו לקואליציה כדי לקדם אינטרסים של החברה הערבית. אנו תורמים את תרומתנו להרגעת הרוחות", הוסיף. "כל חבר מחברי רע"ם נושא על כתפיו אחריות. כל מי שאומר שרע"ם תיצור את המשבר ותפרק את הממשלה, בינתיים זה לא הוכח. יש לנו הזדמנות היסטורית שאנו רוצים לממש אותה". 

גורמים בקואליציה שידרו אף הם אופטימיות, ואמרו ל"מעריב": "אנו סומכים על עבאס שיידע לדאוג לצורכי כלל סיעתו. אנחנו בקואליציה מצדנו נעזור לו כדי לייצב את המצב".

בתוך כך, באיגרת ששלח לפעילים, כתב בסוף השבוע סגן השר אביר קארה (ימינה) כי " עידית סילמן נפלה בפח. היא עמדה תחת מכבש של לחצים כבדים מאוד, הכפשות, קללות והפגנות – ונכנעה. אבל צריך לומר את האמת: לליכוד אין ממשלה חלופית בכנסת הזאת". 

"שלחתי את עידית ואת שיקלי לבדוק אם יש, ועד כה נראה שהאופציה היחידה היא הליכה לבחירות. יכול להיות שנגיע לשם. אעשה כל מאמץ שזה לא יקרה", כתב.