טלטלה נוספת בממשלה: בצל העימותים בהר הבית, מועצת השורא של התנועה האסלאמית החליטה היום (ראשון) כי מפלגת רע"מ תקפיא את חברותה בכנסת ולא רק בקואלציה. בנוסף, היא תפתח במשא ומתן מול שאר המפלגות הערביות בכנסת להכרזה על התפטרות של כל הנציגות הערבית מהכנסת במחאה על "התוקפנות הישראלית על המסגד אל-אקצא". זאת, לאחר שהמועצה דנה היום כדי לדון "בהשלכות האירועים במסגד אל-אקצא". המהלך הגיע בתיאום עם ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד.

בתוך כך, גורם בקואליציה אמר כי מטרת המהלך להוריד את הלחץ מהשטח של מפלגת רע"מ הלחוץ על חברי הכנסת שלה. עם זאת, אין לו משמעות אופרטיבית. המהלך כאמור, מתואם עם בנט ולפיד ונועד לשדר ליתר חברי הקואליציה, 'אם היינו רוצים לפרוש הינו פורשים, אבל אנחנו לא. אנחנו מביעים את מחאתנו'.

מנסור עבאס וחבריו למפלגת רע''ם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנסור עבאס וחבריו למפלגת רע''ם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ברשימה המשותפת הגיבו להודעת רע"מ על "הקפאת החברות בקואליציה ובכנסות" ומסרו: "מעשה של ליצנים נואשים. עליהם להקפיא את הבושות שלהם ולהתפטר מהאסון אליו דחפו את החברה הערבית. אין כזה דבר הקפאת חברות בכנסת. הליצנים האלה אפילו לא התפטרו מהקואליציה שפוגעת במסגד אל-אקצא . בלוף".

בנוסף, ברע"מ קראו לרשימה המשותפת "לקבל החלטה דומה ולהקפיא את חברותה בכנסת, עד להשגת פתרון פסוגיית הפיגועים באל-אקצא. אנחנו מוכנים לקבל החלטה גם לגבי ההתפטרות הקולקטיבית של המפלגות הערביות מהכנסת".

מפלגות מק"י וחד"ש פרסמו תגובה משלהן להודעת רע"מ: "המפלגה הקומוניסטית וחד"ש קראו לרע"ם להפסיק עם ההצגות על "הקפאת החברות בקואליציה" ולצאת לאלתר מממשלת הכיבוש וההרג. ההודעה על "הקפאה", בתיאום מראש עם בנט ולפיד, הוא זלזול באינטליגנציה וזריית חול בעיני הציבור, בעיקר הציבור של רע"ם שמבין היום שהחבירה לממשלה שמנציחה את הכיבוש, מעמיקה את ההתנחלות ומסלימה את הפרובקציות במסגד אל-אקצא אינה רק טעות, אלא נעיצת סכין בגבו של העם הפלסטיני. צו השעה הוא הפלת "ממשלת השינוי", שלא הביאה כל שינוי בשאלה המדינית, במעמד הציבור הערבי וביוקר המחיה. צאו מהממשלה שקורסת ממילא. צאו ולו כדי לשמור על שארית הבושה!".

במקביל, גורם גורם שהשתתף בישיבת מועצת השורא מסר לכאן 11: ״רוב המשתתפים בישיבה בעד להישאר בקואליציה. מנסור עבאס בעד הקפאת החברות בה באופן זמני. טובת החברה הערבית היא להישאר בקואליציה״. בנוסף, חבר הכנסת וליד טאהא אמר לחדשות 13, רגע לפני כינוס מועצת השורא, כי "אני לא אופטימי בנוגע להמשך דרכה של הקואליציה. הייתי מצפה שהממשלה תנהג אחרת מול היהודים שעלו לעשות פרובוקציה במסגד אל-אקצא אבל היא אפשרה לכמה מאות פאשיסטים לנהוג כך. המחיר יהיה כנראה פירוק הקואליציה".

בחדשות 12 דיווחו כי השייח' מוחמד סלאמה חסן, המופתי של התנועה האיסלאמית, התראיין לרדיו נאס ואמר: "סבלנו מספיק ממשלת בנט הפושעת, צריך לקבל החלטה היום שתחייב את מנסור עבאס ורע"מ לפרק את הממשלה. המסגד אל-אקצא הוא קו אדום ואין ליהודים שום בעלות עליו". בכירים בהנהגת המפלגה אמרו עוד כי יש לחצים אדירים בשטח ובתנועה לפרוש מהקואליציה ולהביא לפירוק הממשלה. "לא הכרנו לחצים כאלה בעבר, חוששים שהאירועים יצאו משליטה", אומרים הבכירים.

מנסור עבאס ונפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנסור עבאס ונפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר, פרסמה התנועה האסלאמית הודעה כי "ההסתערות על מסגד אל-אקצא המבורך ותקיפת המתפללים שם בברבריות היא פשע מתועב נגד כל המוסלמים במדינה, והוא יכניס את האזור למעגל אלימות. על ממשלת ישראל לרסן את הקבוצות הקיצוניות היהודיות, המנסות להצית את האזור למטרות פוליטיות ומטרות דתיות, ולעצירת התקפות המתפללים".

עם זאת, גורמים בקואליציה אמרו אמש כי סומכים על עבאס שיעשה סדר ויפתור את הבעיות בפנימיות, ובקואליציה מוכנים לעזור לו ויתמכו בו. כמו כן, יש הערכות כי מאזן גנאים צפוי לפרוש מהכנסת ולהתמודד בבחירות לראשות עירו, סכנין.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

כזכור, ח"כ מאזן גנאים מרע"מ פנה ביום שישי באולטימטום לראש הממשלה נפתלי בנט וכתב: "לכבוד ראש הממשלה , מר נפתלי בנט. הריני להודיעך כי במידה ולא תופסק לאלתר פעילות כוחות הביטחון במסגד אל אקצא, אני רואה את עצמי מחוץ לקואליציה. לממשלה המתנהגת באופן כזה בתוך כותלי המסגד הקדוש - אין זכות קיום. מכל מקום אני קורא לך לפעול מיידית להרגעת הרוחות בכדי לאפשר לכל הדתות לחגוג את חגיהם בשקט ובשלווה".

הבוקר, שוחח ח"כ עבאס עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM ואמר: "אני נמצא בקשר עם ח"כ גנאים, כל ההודעות שיצאו, יצאו כשכולם ראו את התמונות הקשות מהמסגד ואף אחד לא ידע לאן הדברים יתפתחו. אני מקווה שהמצב יירגע והשקט יישמר, ונוכל לסיים את חודש הרמדאן ולחזור לעבוד כחברי כנסת ונציגי ציבור".

"אנחנו נמצאים בשותפות, בהסכם קאוליציוני, כל חברי רע"מ מחוייבים להסכם והמחויבות צריכה להיות הדדית. עברנו משברים ומחלוקות בקואליציה והתגברנו על זה. מקווה שנמשיך לנצל את ההזדמנות הזו, יש כאלו שאומרים שזו הזדמנות היסטורית, כדי להשפיע לטובת החברה הערבית", הוסיף.

לדבריו, "מסגד אל אקצא הוא נושא דתי ולא פוליטי, מצד שני עברנו שנה שלמה מאז אירועי מאי, שבה הדברים התנהלו בצורה שקטה יחסית. מקווה שנצליח לסיים את חודש הרמדאן, מכל הכיוונים, גם מנהיגים פוליטיים, גם אזרחים יהודים וערבים, כל אחד צריך לקחת אחריות, לדעת מה להגיד ומה לא להגיד".

"עדיף עכשיו להתרכז במובנים הרוחניים של החגים ולהוציא את הטוב ביותר ולגלות סובלנות, איפוק ופיוס. זו המשימה שאנחנו מנסים לקדם היום. אני מקווה שנצליח ונחזור למסלול שבו נוכל לקדם את האינטרסים של הציבור כולו ושל הציבור שבחר בנו", אמר.