שר החוץ הירדני, איימן ספדי, הודיע היום (שני) כי משרדו זימן את הממונה על השגרירות הישראלית בעמאן, סגן שר החוץ, לשיחת אזהרה בדרישה מידית "להפסיק את ההפרות במסגד אל-אקצא". לדבריו, הם זימנו את מיופה הכוח שכן השגריר הישראלי לא נמצא ברבת עמון. בתוך כך, המלך עבדאללה, שוחח עם מלך מרוקו, מוחמד השישי, והשניים הסכימו "על החשיבות של שמירה על התיאום והפעלת המאמצים לעצור את ההפרות הישראליות בירושלים נגד המקדומות הקדושים".

שר החוץ, יאיר לפיד, כינס הערכת מצב בעקבות דברי הירדנים, הגינויים ושיחת הנזיפה. בהערכת המצב דובר, בין היתר, על החד צדדיות של שר החוץ הירדני שעומדת בניגוד לעמדת המלך עבדאללה. טרם התקבלה החלטה בנוגע למסר שיועבר לירדנים.

בין היתר נאמר בדיון כי בישראל מאוכזבים מאוד מההתנהלות הירדנית במתיחות הנוכחית: "אחרי כל הפגישות עם המלך שקיימו בכירים ישראליים בתקופה האחרונה, כולל בנט, גנץ ולפיד, ציפינו מירדן לסיוע בשמירה על היציבות ועל השקט. במקום זה הם בוחרים לתקוף את ישראל ולערער את המצב הרגיש ממילא".

בעקבות הזימון, משרד החוץ הישראלי פרסם הודעה בה כתב כי "הזימון מהווה רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים באלימות". עוד נטען כי "התנהלותה האחראית של ישראל בהר הבית בשבועות האחרונים מבטאת מדיניות עקבית זו ואת הנחישות ליישמה. משטרת ישראל נהגה בשבועות האחרונים באחריות, בריסון ובשיקול דעת אל מול עשרות רבות של פורעים, שחיללו במעשיהם את ערכי האסלאם ואת קדושת ההר".

במקביל, על פי גורמים שצוטטו ב"אל-ערביה", צפויה להתקיים פגישה בין בכירים ישראלים למצרים, במטרה למנוע הסלמה. על פי הדיווח, בפגישה ישתתפו בכירים מצרים שיפגשו עם גורמים פלסטיניים וישראלים.

שר החוץ הירדני הודיע בנוסף על כינוס של ישיבה של ועדת הליגה הערבית בעקבות "התקיפות הישראליות" בהשתתפות נציגים ממצרים, ערב הסעודית, מרוקו, קטאר, תוניסיה, אלג'יריה ומזכ"ל הליגה הערבית.

בתוך כך, לשכת מלך ירדן עבדאללה השני עדכנה בטוויטר כי המלך שוחח בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי והדגיש בפניו את הצורך לעצור את "כלל הפעולות הישראליות הבלתי-חוקיות והפרובוקטיביות במסגד אל-אקצא". 

ראש הממשלה, נפתלי בנט, הגיב גם הוא בציוץ למתיחות הגואה בימים האחרונים, כמו גם לאיומים הנשמעים מפי ארגוני הטרור ברצועת עזה, ואמר: "‏בשבוע האחרון מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס. הנה האמת: ישראל עושה הכל כדי שכולם כתמיד יוכלו לחגוג את החגים בבטחה - יהודים, מוסלמים ונוצרים. אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות כנגד יהודים. מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל".

שר המשפטים גדעון סער גינה גם הוא את עמדת ירדן, וכתב: "ההתבטאויות המושמעות מצד בכירים בממלכת ירדן הינן חמורות ובלתי מקובלות. ריבונות ישראל בירושלים בירתה היא המבטיחה את חופש הפולחן לבני כל הדתות בעיר. הנסיונות של גורמים קיצוניים וטרוריסטים, כמו החמאס, להצית את השטח באמצעות קמפיין אנטי-ישראלי שקרי הם שקופים ואותם יש לגנות ולהוקיע״.

כזכור, אתמול פרסם משרד החוץ הירדני הודעה רשמית ובה הטיל את האחריות על המהומות בהר הבית על ישראל. "המשך צעדיה של ישראל שמטרתם לשנות את הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא והטלת חלוקת זמנים בו, מייצגים הסלמה מסוכנת והפרה הניתנת לגינוי ובלתי מתקבלת על הדעת של החוק הבינלאומי. ויש לעצור את אחריותה של ישראל ככוח הכובש", נכתב בהודעה. 

בסוכנות הידיעות הירדנית דווח כי המלך עבדאללה אמר כי "על ישראל לכבד את הסטטוס קוו ההיסטורי והחוקי במסגד אל אקצא ולהפסיק את כל הצעדים הלא חוקיים והפרובוקטיביים שמפרים אותו ועלולים לדחוף לקראת הסלמה נוספת".

עבדאללה הנחה את הממשלה להמשיך במאמציה בתקשורת האזורית והבינלאומית שלה לעצור את "ההסלמות הישראליות", ולפעול ליצירת לובי בינלאומי פעיל שיפעיל לחץ על ישראל. יו"ר הפרלמנט הירדני, עבדול כרים אל-דג'מי, אמר כי יפנה לראשי הפרלמנטים, האיגודים והאסיפות הפרלמנטריות הערביות כדי לנקוט עמדה נגד ישראל.

בנוסף, הפרלמנט הירדני הגיש היום לממשלה מזכר שנחתם בידי 87 חברים, אשר דורש לגרש את השגריר הישראלי מרבת עמון. עם זאת, בישראל לא מתרגשים מהגשת המסמך, שכן מדובר ביוזמה שצפה בירדן לעיתים קרובות.

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: ״במקום להעמיד את הירדנים במקום ולהסביר להם שהר הבית קדוש ליהודים, ממשלת ישראל נכנעת ומתקפלת וכתוצאה הירדנים מקבלים אומץ ומזמינים את הממונה על השגרירות לשיחת נזיפה. ממשלת ישראל נכנעת גם במישור הבינלאומי והכניעה שלה מזמינה עלינו אינתיפאדה״.

האלוף (במיל׳) ח״כ יואב גלנט צייץ: "כשהניסיון המדיני שלך זה טורים בעיתון והנחיה בטלויזיה, לא פלא שמדיניות החוץ של ישראל היא להשיג לייקים. יאיר לפיד לא מבין כלום ביחסים עם רוסיה והיחסים האזוריים והורס אותם בשביל ציוצים יפים. חוסר אחריות כבר אמרנו?".