ברקע המתיחות מול רוסיה: בקרמלין הודיעו כי הם מצפים לכך שישראל תעביר לידי רוסיה את חצר אלכסנדר שבירושלים, כך דווח היום (שלישי) בסוכנות הידיעות RIA, שציטטה את דובר הנשיא, דמיטרי פסקוב. 

על פי הודעת הדובר, הנושא נמצא בראש סדר היום של יחסי רוסיה-ישראל "תקופה ארוכה למדי", ונטען כי הם מצפים כי ההנהגה הישראלית "תעניק את כל הסיוע הנדרש כדי שהרישום יושלם".

יו"ר החברה הארץ-ישראלית הקיסרית הפרבוסלבית, סרגיי סטפשיין, טען כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, היה מעורב באופן אישי בסוגייה כשניסח מכתב שנשלח לראש הממשלה, נפתלי בנט ובו ביקש להעביר את כנסיית אלכסנדר נבסקי לבעלות רוסיה. 

הסכסוך סביב הבעלות על חצר אלכסנדר החל אחרי המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בשנת 1917.  מאז ועד היום, שני ארגונים עם שמות כמעט זהים, טוענים לבעלות על המתחם. הראשון הוא החברה הפלסטינית הקיסרית האורתודוקסית ההיסטורית, שמנהלת בפועל את המתחם. בראשותה עומד ניקולאי גופמן–וורונצוב, אזרח גרמני  בעל שורשים יהודיים, שהתמנה ליו”ר הארגון בשנת 2004.

בתקופת המשא ומתן לשחרורה של נעמה יששכר, דווח כי רוסיה דרשה לקבל לבעלותה את חצר אלכסנדר בעיר העתיקה וישראל נעתרה לכך. אלא שמאז, ככל הנראה הסוגייה לא נפתרה.