משרד החוץ של איחוד האמירויות הודיע היום (שני) כי השר לשיתוף פעולה בינלאומי, איברהים אל-האשמי, זימן את שגריר ישראל במדינה, אמיר חייק, והודיע לו על הגינוי החריף של האמירויות לאחר האירועים האחרונים בהר הבית. בהודעה נכתב כי "אנו מוקיעים את האירועים שהתרחשו בירושלים ובאל-אקצא, כולל התקפות על אזרחים ופלישה למקודמות הקדושים, שגרמו לפציעתם של מספר אנשים".

עוד נכתב בהודעה, כי "הוד מעלתו הדגיש את הצורך להפסיק לאלתר את האירועים ולספק הגנה מלאה למתפללים, וכי הרשויות הישראליות צריכות לכבד את זכותם של הפלסטינים לקיים את הטקסים הדתיים שלהם ולהפסיק כל נוהג המפר את קדושת אל-אקצא. זאת, תוך הבעת דאגה מהסלמה וממתח שמאיים על היציבות והביטחון באזור".

עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)
עימותים בהר הבית (צילום: רויטרס)

"כבודו הדגיש את הצורך לכבד את תפקידה של ירדן בטיפול המקומות הקדושים וההקדשים, בהתאם לחוק הבינלאומי ולמצב ההיסטורי הקיים, ולא לפגוע בסמכויות של מנהל ההקדשים בירושלים. כבודו הדגיש את הצורך ביצירת סביבה הולמת שתאפשר חזרה למשא ומתן רציני המוביל להשגת שלום צודק וכולל, ולהקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' עם מזרח ירושלים כבירתה, בהתאם ללגיטימציה הבינלאומית ולהחלטה וליוזמת השלום הערבית".

בתוך כך, נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, שוחח עם נשיא הרצוג ברקע המתיחות הביטחונית בימים האחרונים. מבית הנשיא נמסר כי השיחה התקיימה בהמשך לפנייתו של נשיא טורקיה והיא התקיימה ברוח טובה ובפתיחות. עוד נמסר כי הרצוג הדגיש כי בניגוד למה שנטען בדיווחים שקריים, מדינת ישראל מקפידה לשמור על הסטטוס קוו ועל חופש הפולחן, במיוחד בתקופה זו, על מנת שבני כל הדתות יוכלו לחגוג את החגים בבטחה - יהודים, מוסלמים ונוצרים, כפי שגם הבהיר בפגישתם בטורקיה ובביקורו בירדן בחודש שעבר.

עוד הוסיף הנשיא, כי אל לנו להקשיב לקולות הסתה ותעמולה שקרית, וכי הציבור נושא את עיניו למנהיגי האיזור ומצפה מכולנו לגלות אחריות ולהביא להרגעת הרוחות בימים המקודשים לכלל הדתות והאמונות במרחב. הנשיא ביקש להדגיש שעלינו לגנות אלימות מכל סוג, וציין במיוחד את המקרה בו הותקפו יהודים בדרכם לתפילת החג בכותל המערבי.

השניים סיכמו כי ימשיכו ויעמדו בקשר שוטף וגם בעת מחלוקות, וזאת במטרה להביא להרגעת הרוחות וחיזוק היחסים בין המדינות. כמו כן, נשיא טורקיה בירך את הרצוג והעם היהודי בברכת חג שמח.

מטעמו של הנשיא הטורקי נמסר כי בשיחתם הם דנו בנושאים אזוריים וביחסים בין המדינות. "עצובים מאוד מהעובדה שיותר מ-400 פלסטינים נפצעו ו-18 בני אדם, בהם ילדים, קיפחו את חייהם באירועים שהתרחשו בגדה המערבית ובמסג'יד אל-אקצא מתחילת חודש הרמדאן", נכתב.

עוד נכתב כי "העובדה שקבוצות קיצוניות פשטו למסגד אל-אקצא לאחר תפילת שחרית אתמול ושלשום, התמונות הקשות וההסלמה גםבעזה הגבירה את עוגמת הנפש. את החגים צריך לחגוג באווירה חגיגית, התמונות הללו, שנתקלים בהן מדי שנה בגלל כמה רדיקלים, גורמות לתגובות מוצדקות בעולם האסלאמי כולו. ברצוני להדגיש שוב את ההכרח שלא לאפשר פרובוקציות ואיומים שיפגעו במעמדו ורוחניותו של אל-אקצא. חוזר על קריאתי לכולם לעשות את מירב המאמצים לשמור על הרוחניות והקדושה של המקום והימים המבורכים האלה".

במקביל לכך, משרד החוץ הרוסי הוציא הודעה רשמית ובה נכתב: "מוסקבה מודאגת מההסלמה באלימות באזור הסכסוך הישראלי-פלסטיני, בעיקר בעיר העתיקה בירושלים, לרבות מתחם אל-אקצא. אנו מודאגים בהחמרה סביב רצועת עזה, במיוחד בזמן של ימי דת המקודשים למוסלמים, לנוצרים וליהודים. על מנת לייצב את המצב, רוסיה מנהלת את כל המגעים הנדרשים עם הפלסטינים והישראלים".

כמו כן, ממלא מקום שר החוץ הסודני, עלי אל-סדיק, גינה את האירועים האחרונים בהר הבית, כך דווח בסוכנות הידיעות הסודנית. על פי הדיווח אל-סאדיק הדגיש את עמדתה של סודן כלפי "זכויותיו של העם הפלסטיני להקים את מדינה עצמית שבירתה ירושלים".

הודעת הגינוי פורסמה לאחר פגישת שר החוץ הסודני עם השגריר הפלסטיני במדינה. ממשרד החוץ הסודני נמסר כי במהלך הפגישה דנו השניים באירועים האחרונים בהר הבית, ירושלים ויהודה ושומרון.

השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון, תור ונסלן, מסר בהצהרה מיוחדת כי: "יש לדחות מכל וכל פרובוקציות, הפצת מידע מוטעה והסתה לאלימות. למנהיגים מכל הצדדים יש אחריות להפחית את המתחים, ליצור את התנאים לרגיעה ולהבטיח שמירה על הסטטוס קוו באתרים הקדושים".

עימותים בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
עימותים בהר הבית (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

כזכור, אתמול זימן שר החוץ הירדני, איימן ספדי, את הממונה על השגרירות הישראלית בעמאן לשיחת אזהרה ודרש ממנו "להפסיק מיידית את ההפרות במסגד אל-אקצא". לדבריו, הם זימנו את מיופה הכוח שכן השגריר הישראלי לא נמצא ברבת עמון. זאת, לאחר שמשרד החוץ הירדני פרסם הודעה רשמית ובה הטיל את האחריות על המהומות בהר הבית על ישראל.

"המשך צעדיה של ישראל שמטרתם לשנות את הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי במסגד אל-אקצא והטלת חלוקת זמנים בו, מייצגים הסלמה מסוכנת והפרה הניתנת לגינוי ובלתי מתקבלת על הדעת של החוק הבינלאומי. ויש לעצור את אחריותה של ישראל ככוח הכובש", נכתב בהודעה.  בנוסף לכף, הודיע השר הירדני על כינוס ישיבה של ועדת הליגה הערבית בעקבות "התקיפות הישראליות באל אקצא" בהשתתפות נציגים ממצרים, סעודיה, מרוקו, קטאר, תוניסיה, אלג'יריה ומזכ"ל הליגה הערבית.