שר החוץ יאיר לפיד התייחס היום (רביעי) למתיחות הביטחונית ולהתמודדות של ישראל בזירה המדינית, אל מול ההתבטאויות הקשות שנשמעו בימים האחרונים מטורקיה, ירדן ואיחוד האמירויות, על רקע המהומות בהר הבית. "הסיפור הפלסטיני והסיפור הירדני נשענים על הרבה פייק ניוז", אמר שר החוץ לפיד, שהדגיש כי אין בכוונת ישראל לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. 

"הרשתות החברתיות בוערות מהפייק ניוז הזה. ההתמודדות היא סיזיפית, והרבה עבודה נעשית בעניין. סיפור נוסף הוא הסיפור הישראלי, זה שאנחנו ריבון. המטרה שלנו שירושלים תהיה רגועה בחג, אין לנו שום כוונה לשנות את הסטטוס קוו. אין לנו שום כוונות למנוע את חופש הפולחן של המוסלמים. לא נאשר השלכת אבנים מהמסגד ומהר הבית לכותל המערבי ובכלל", אמר לפיד.  

בנוסף, לפיד תקף את צעדת הדגלים ואת בן גביר, ואמר: "זה צעד של חוסר אחריות נורא, זה קיצוניים שמעוניינים ליצר פרובוקציות שיגמרו לאלימות. ההחלטה של רה"מ היא נכונה, למנוע מבן גביר להגיע לשער שכם. הם רוצים שאש תשרוף את ירושלים, אנחנו לא ניתן להם".  

גורם מדיני: "הירדנים משחקים משחק כפול"

על רקע ההתקפות האחרונות שסופגת ישראל, התייחס היום גורם מדיני למצב הביטחוני והזירה המדינית. "הירדנים משחקים משחק כפול", אמר גורם מדיני, "הם מתבטאים נגדנו בחריפות בלתי נסבלת ואז מסבירים לכולם את הקולות שקוראים לניתוק עם ישראל. עד גבול מסוים אפשר לקבל את המשחק הכפול הזה, והטקסט של ראש הממשלה הירדני עברו את הגבול". לדברי הגורם, ישראל העבירה מסרים קשים מאוד לצד הירדני וכי השיחות של בלינקן עם הירדנים עודדו את הרגעת הרוחות בין שתי ישראל לירדן. 

מלך ירדן עבדאללה (צילום: חיים צח לע''מ)
מלך ירדן עבדאללה (צילום: חיים צח לע''מ)

הגורם התייחס עוד להתבטאויות של רוסיה שיצאו מהקרמלין. "רוסיה לא מרוצה מהעמדה שלנו על הנושא האוקראיני אז זה יוצא בנושא הפלסטיני", אמר הגורם. "הם משחקים עם כפתור הווליום. הם מדברים על אוקראינה דרך רמאללה. הם לא מרוצים, ואנחנו לא מרוצים מהעמדה שלהם על אוקראינה. המשוואה הזאת לא תשתנה", אמר עוד.  

הגורם הבהיר עוד כי "נכון לעכשיו ישראל מתנהלת באיזון בין כל הגורמים. גם הרוסים זהירים. אם תסתכלו על הטקסט שיצא מהקרמלין אז אין בו שום גינוי נגד ישראל".  

הדברים מגיעים גם ברקע הלחץ הפוליטי בזירה הבינלאומית, כאשר לאחרונה התנהלו דיונים סביב סוגיית המתיחות בירושלים, בין בכירים בארצות הברית לרשות הפלסטינית ולמדינות נוספות במזרח התיכון. 

אמש דווח כי השר לשיתוף פעולה בינלאומי של איחוד האמירויות, איברהים אל-האשמי, זימן את שגריר ישראל במדינה, אמיר חייק, והודיע לו על הגינוי החריף לאחר האירועים האחרונים בהר הבית. בהודעה נכתב כי "אנו מוקיעים את האירועים שהתרחשו בירושלים ובאל-אקצא, כולל התקפות על אזרחים ופלישה למקודמות הקדושים, שגרמו לפציעתם של מספר אנשים".

גם מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, דן בעימותים עם מקבילו הירדני. השניים הדגישו את חשיבות שמירת הסטטוס קוו בירושלים ובמקומות הקדושים, ולאחר מכן, התקיימה שיחה בין הראשון לבין לפיד, שהדגיש "את המאמץ הישראלי השקול והאחראי מול התפרעויות של מאות קיצונים מוסלמים".