תשעה חודשים עברו מאז הוקמה הממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד. יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, לא ממהר לסכם את התקופה הקשה באופוזיציה. למרות פרישתה של עידית סילמן מהקואליציה, גפני מסרב פעם אחר פעם לקבוע אם הממשלה הגיעה לסוף ימיה ואם למפלגתו תהיה הזדמנות בקרוב לחזור לשלטון.

"אני כבר רואה זמן רב שהעסק הזה לא עובד, גם בוועדות וגם במליאת הכנסת", הוא אומר בריאיון מיוחד לוואלה! ומוסיף: "זה דבר לא טבעי לחלוטין מכיוון שהפער בין כל מרכיבי הקואליציה הוא כזה שלא היה מעולם. הם לא הצליחו בחודש האחרון של כנס החורף להעביר שום דבר, אי אפשר לשלוט ככה. לעידית סילמן יש אומץ רב אבל היא קצה הקרחון, היא לא היחידה. לפי הדיבורים שאני שומע, כבר זמן רב אין ממשלה בישראל. לא הסתכנתי קודם בלנקוב תאריך מתי זה ייגמר ועכשיו גם לא אסתכן".

"הממשלה לא תחזיק מעמד. כמה זמן הם עוד יסחבו? אני לא יודע. בוודאות הממשלה לא יכולה להחזיק עם 60-60 בכנסת. בלי הכנסת, הם לא יכולים לעבוד וראיתי איך שהעסק הזה מתפורר. יש רק שני דברים שמחזיקים אותם יחד כרגע. הראשון, זאת השנאה לנתניהו והשני זה חוסר הרצון ללכת לבחירות כי יש שם אנשים שיסיימו את הקריירה הפוליטית שלהם בבית".

הריאיון עם גפני הוא גם סוג של מסמך ביקורת כלפי חבריו באופוזיציה. כשהוא נשאל מה יקרה אחרי שיהיה פורש נוסף, האם נדרש להקים ממשלה בכנסת החלופית או ללכת לבחירות, הוא לא מותיר מקום לספקות. "חייבים להקים ממשלה בכנסת הנוכחית", הוא אומר. "אין מקום לשאלות כמו 'איך?'. צריך לעשות מאמץ, לא לשלב ידיים. אני אומר את זה לראשי האופוזיציה, בחירות הן לא פתרון. אסור לשבת בחיבוק ידיים ולהגיד 'נלך לבחירות ויהיה בסדר'. אין דבר כזה, היינו בבחירות, לא היה בסדר ואיבדנו את השלטון. לכן צריך לעשות מאמץ כדי להרכיב ממשלה עכשיו. אחרת, גם אם הליכוד יעלה במנדטים, לא נגיע ל-61 ונהיה תחת אותה תוצאה. יגיע מישהו שאין לו בכלל מנדטים ויהפוך לראש הממשלה וכולנו נלך שוב לאופוזיציה. המטרה כעת היא להביא עוד חברי כנסת כדי שהימין והדתיים יוכלו להרכיב ממשלה".

איך אפשר להקים ממשלה בראשות נתניהו בכנסת הנוכחית?
"אם היינו מדברים על ח"כ סילמן לפני חודש, היית גם שואל איך אבל התברר שיש לה אומץ רב. אם אנחנו נשב יחד, נגיע לפתרון. נוכל לעשות את הדבר הזה".

אולי ממשלה זמנית שהיא לא בראשות נתניהו?
"לא אמרתי את זה. בדברים הרגישים האלה אני רוצה לדבר ליד השולחן, לא בתקשורת. הליכוד צריך לקבל החלטה מי המנהיג שלו אבל צריך להודות שאין מישהו במערכת הפוליטית שמסוגל להביא כל כך הרבה מנדטים בבחירות, זאת עובדה. אין מישהו שיכול להשתוות לנתניהו, לא מכיר דבר כזה. יש כאלה שאומרים שאם נתניהו יילך, סער ואחרים יבואו. צריך לקחת בחשבון שאם נתניהו לא יהיה, הליכוד לא תהיה באותו מצב כמו היום עם 35 מנדטים או יותר".

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ח"כ גפני נמנע לאורך שעה שלמה מהפניית חיצי ביקורת נגד נתניהו, למרות שהוא סבור כי צריך להקים ממשלה בכנסת הנוכחית בכל מחיר, ויודע כי יש רוב של חברי כנסת מהימין ואולי הוא הגורם שמונע זאת. את הריאיון הוא מנצל דווקא כדי להטיל אשמה על שותף אחר בגוש הימין-חרדים, ואומר בכעס כי "אם ההיסטוריה תשפוט את מי שגרם לכך שתהיה ממשלה כזאת רעה ואנטי-דתית, זה את סמוטריץ'. הוא לא אפשר לנתניהו להרכיב ממשלה, נתניהו יכול היה להרכיב ממשלה, כולנו זוכרים את זה".

כן, עם רע"ם.
נתניהו עמד בפני הרכב ממשלה. מי שמנע את זה היה סמוטריץ'. לא היה מדובר על רע"ם. שאלתי את נתניהו והוא אמר שלא התכוון להקים קואליציה איתם. הם ישבו ודיברו על דברים אחרים, לא על קואליציה. סמוטריץ' הוא זה שהפריע.

"באופן ציבורי מאד קשה לי באופוזיציה", אומר גפני. "הם (חברי הקואליציה - י"א) מתנהגים בצורה כמעט חזירית, בוודאי כלפי כל אזרחי המדינה, מעמד הביניים והשכבות החלשות אבל בעיקר כלפי הציבור החרדי. באופן אישי, אם שאלת, אני אוהב להיות באופוזיציה. אני אופוזיציונר. הקדוש ברוך הוא חנן אותי ביכולת דיבור, סבלנות וכל מה שצריך באופוזיציה. אין לנו תקציבים, אין לנו עמדות כוח. האשימו את הפוליטיקאים החרדים במשך שנים שמה שמעניין אותנו זה כסף ולא אידיאולוגיה ולכן נלך לממשלה עם כל מי שזז. כעת התברר שזה לא נכון, כמו שטענתי כל השנים. אנחנו מפלגה אידיאולוגית".

הברית עם נתניהו היא אידיאולוגית?
"אנחנו שותפים של הציבור המסורתי. בחברה הישראלית-יהודית יש חלוקה. יש את הציבור המסורתי ויש את הציבור שאינו מסורתי, חלקו אנטי-דתי או אפיקורסי. אם הציבור המסורתי היה הולך עם מפלגה אחרת ולא עם הליכוד - היינו הולכים איתו. כעת, הציבור הזה נמצא בליכוד ובימין, הוא חלק מהגוש שאנחנו שותפים בו ולא ננטוש את הציבור הזה גם במחיר שהילדים שלנו יסבלו רק כי הממשלה נוקמת בנו על הגב שלהם. אגב, זה מדהים איך התקשורת שותקת מול נקמה כזאת. לא הייתה אפליה כזאת מעולם. זה לא סיפור של נתניהו. זה סיפור של החיבור שלנו לציבור המסורתי, חד וחלק. אין שום דבר אחר שעומד מאחורי העניין".

ובנט? לא מייצג ציבור דתי או מסורתי?
"בנט לא מתאים להיות ראש ממשלה, אני לא בטוח שהוא מתאים להיות מנהל קיוסק. כל ההתנהגות וההתנהלות שלו, למשל מה שקרה במליאת הכנסת כשהוא צעק על חברי הליכוד - זה מתחת לכל ביקורת. לא מעניין אותי אם ראש הממשלה דתי או לא דתי אלא מה הוא עושה, ומה שהוא עושה זה אפס, בעיקר בנושאים דתיים. בהיסטוריה אנחנו נלמד את ההתנהלות הזאת. איך בן אדם עם 6-5 מנדטים, לא יודע כמה יש לו היום, הפך לראש הממשלה. ראש הממשלה בישראל, מדינה עם כל כך הרבה בעיות ומורכבויות שצריך להתמודד איתם, צריך שיהיה לו גב ציבורי. לא היה דבר כזה - ראש ממשלה שלא עומד בראש המפלגה הגדולה או לפחות מהשתיים הגדולות ושאין לו גב ציבורי, אפילו בתוך המפלגה שלו".

הוא יכול להיות שותף שלכם בעתיד?
"הוא ייבחר לכנסת בכלל? לא בטוח. אם כן, נדבר אז. שיהיה שותף בתור חבר כנסת מהספסלים האחוריים".

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יש מישהו שלא תסכים שיהיה שותף שלך בקואליציה?
"כן, ליברמן. לא יסולח לו. בשום פנים ואופן לא נשב איתו. אני מכיר את האיש הזה המון שנים, גם עזרתי לו כשהוא פנה אליי בכהונתי כיו"ר ועדת הכספים. הייתי שותף איתו בהרבה דברים פוליטיים וציבוריים, אבל ברגע שהוא החליט שמבחינה פוליטית אין לו שום דבר אחר למכור, לא כלכלית, מדינית או ביטחונית, הוא החליט שהדבר הכי טוב בשבילו זה לפגוע בחרדים. אין דבר כזה במשטר דמוקרטי. אני מתפלא על התקשורת ששותקת לו - הוא פוגע בציבור החרדי, בגברים, בנשים, בילדים, ביישובים ובשכונות ובכל דבר שהוא יכול לפגוע - על לא עוול בכפם. על כל מיני נושאים שאינם קשורים לשום דבר אידאולוגי, אלא רק פגיעה לשם פגיעה. לא יסולח לו ולא יכול להיות מצב כזה שהוא יפגע היום בציבור החרדי ויגיד לעצמו 'מחר כשיצטרכו אותי, יסלחו לי'. לא נסלח לו".

גם אם יקבל את כל קווי היסוד של ממשלה שתקימו בעתיד או יבקש מכם סליחה?
"ליברמן צריך ללכת הביתה. איש כזה אסור לו שיהיה במערכת הפוליטית. לא אסלח לו. אם הוא מתכוון לחזור בתשובה על מה שהוא עושה, שיילך הביתה. אין לו משהו אחר למכור, מה הוא יגיד לאותו עולה חדש מברית המועצות לשעבר? מה הוא ימכור לו מבחינה מדינית, מה האג'נדה שלו? מה המצע הכלכלי שלו? אין לו שום דבר. הפגיעה בחרדים זה הדבר היחיד שנשאר לו ותמיד יש קבוצה קטנה שהנושא שלה זה הפגיעה בנו, הוא לקח את זה על עצמו עכשיו. זה לא מועיל לו כלום, הוא לא עולה בסקרים אלא רק יורד".

הממשלה עוד לא נפלה אבל גפני נושם לרווחה מכך שהפרישה של ח"כ סילמן בלמה, הלכה למעשה, את כל המהלכים שחבריה רצו לקדם בנושאי דת ומדינה, בדגש על שינוי בגיור, בכותל המערבי או בסטטוס קוו הקיים לדבריו סביב שמירת שבת במרחב הציבורי. "עידית סילמן נתנה לזה בלם מאד משמעותי. איך אנשים חובשי כיפות בממשלה הזאת עשו את הדברים האלה? אלה אנשים שמשייכים את עצמם לציונות הדתית, איך הם עושים את הדברים האלה? בכשרות, בגיור, וטהרת הייחוס של עם ישראל? זה נראה כאילו הם ששים אלי קרב, ואומרים 'הנה אנחנו יכולים לפגוע בציבור החרדי'. אין לי תשובה הגיונית לזה אבל זאת שאלה שזועקת לשמיים".

הבלימה לה ח"כ גפני מתכוון היא המסרים שהעבירו ברשימה המשותפת לראשי המפלגות החרדיות לפיהם לא יתמכו בכנסת בנושאי דת ומדינה שיפגעו בהם. "במשך שנים", אומר גפני, "יש לי שיתוף פעולה עם חברי הכנסת הערבים".

אתה שולל שותפות איתם בקואליציה?
"אני לא שולל שום דבר. כשזה יגיע לדיון מעשי, אדע לענות על זה".

אז למה כשהממשלה מתכוונת להישען עליהם, זה לא בסדר?
"יש לי ביקורת הכי חזקה שיכולה להיות על הממשלה. היא אחת הרעות ביותר שהיו במדינת ישראל. כל דבר שהם עושים, הם עושים רע. אני לא רואה שהם הולכים להסתמך על הערבים, שאלתי את חברי הרשימה המשותפת, ולא שמעתי שהם הולכים לתת להם גיבוי, ההפך. אז מיותר לדון בכך".

גפני התבטא לא פעם בעבר כי הוא "נוטה יותר לשמאל", אך לאחר הביקורת שחטף לאחרונה בעקבות אמירותיו על כך שנתניהו צריך לזוז הצידה, הוא מסרב לחזור על כך שוב, אפילו כשאנחנו מקיימים דיון תיאורטי. למה?, שאלתי, השמאל השתנה? והוא השיב: "לא. יש חלקים בשמאל שהם אנטי דתיים, ולא אשב איתם. תראה את הסיפור עם ניצן הורוביץ, זאת שערורייה שלא הייתה כדוגמתה. צריך להיות רשע כדי להגיד או לעשות דבר כמו שהוא עשה. אדם חולה בבית החולים, שומר כשרות בפסח. עם מה הוא צריך להתמודד עכשיו? זה לא רק במרצ, גם במפלגת העבודה יש כאלה".

לסיום, יש רגעים בתקופה האחרונה שאתה חושב כבר על הסוף אחרי כל כך הרבה שנים?
"אני לא חושב על מנוחה, מקסימום לחזור ללמוד בכוילל אבל האם לפרוש או לא לפרוש? זאת לא שאלה שאכריע בה, מה שיורו לי הרבנים. בינתיים אני ממשיך עד שנראה צריך להפסיק".