היום (ראשון) בצהריים ייערך דיון בבג"ץ בעתירת ח"כ עמיחי שיקלי, הדורשת לחייב את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת שרת הפנים איילת שקד להגיע לדיון בוועדת הכנסת מחר, שיעסוק בהכרזתו כפורש ממפלגת ימינה. לקראת הדיון, שוחח שיקלי עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לדברים.

"כל דיון בכנסת, אין דבר כזה שאדם שיוזם דיון לא מתייצב לדיון. לכן הרעיון הזה בוודאי של נפתלי בנט לחמוק מהדיון כשהוא זה שחתום על המסמכים ועל הדרישה, ממה אתה מפחד?", תקף.

"הנושא של ח"כ פורש לא דומה לוועדה רגילה בכנסת ולא דומה להתערבות, לא בפעילות חקיקה ולא בביקורת על הממשלה. הנושא של דיון בח"כ פורש הוא דיון מעין משפטי שהמשכו בבית משפט מחוזי. זאת אומרת, מלכתחילה מדובר במאורע שהוא משפטי. הפנייה כאן לבית משפט עליון בתוך ההליך הזה לא חורגת מהקו שלי שהוא אי התערבות בעבודת הכנסת השוטפת ואי התערבות בהליכי חקיקה", הסביר. 

שיקלי התייחס גם לדיון הצפוי בוועדת הכנסת, וטען כי אין שום הצדקה לקיים את הדיון הזה בנוהל חירום. "אם רוצים לפגוע באחת מחירויות היסוד בדמוקרטיה שזו הזכות להיבחר, אז אפשר לא לעשות את זה בימי פגרה, וגם למה זה צריך להיות בכזו בהילות של חמישה ימי עבודה כדי להיערך לקראת דיון שהוא כן משמעותי וכן חשוב? אפשר לעשות את זה בצורה הוגנת, ולתת זמן סביר כדי להיערך בצורה יסודית, שיטתית", הוסיף. 

כשנשאל האם הוא פתוח למשא ומתן עם בנט, השיב: "ממש לא. אני חושב שהממשלה שהוקמה סותרת באופן יסודי ומהותי את המחויבויות הליבתיות ביותר של נפתלי בנט עצמו, ושל איילת שקד שאמרה, 'ידי הממשלה יהיו אזוקות, אם היא תהיה תלויה בחסדיה של רשימה אסלאמיסטית קיצונית כמו רע"מ', זה ציטוט שלה והיא צודקת". 

"אנשים לא מבינים עד כמה הייתה מצוקה לבוחרי הימין שהתלבטו האם לבחור ימינה. אני זוכר זום שנעשה לחבר'ה שהיו בוגרי מכינות וצעירים לקראת גיוס שעלה אחד החבר'ה ואמר, 'אני חושש שאם אני אתן את הקול לימינה, אתם תלכו עם השמאל ואתם תלכו עם לפיד', ואמר לו בנט חד וחלק 'לא', נקודה. אני חושב שאין מה לסגת מהעמדה העקרונית והמהותית. אתה התחייבת לבוחר למשהו, אז תעמוד מאחורי זה", תקף. 

על השאלה האם בכוונתו לרוץ ברשימה עצמאית בבחירות הבאות, אמר כי "זה מוקדם לומר. מה שבטוח הוא שנוצר ואקום בימין כתוצאה מסיבוב הפרסה של ימינה ומהאכזבה העצומה שיש מגדעון סער שמתבטאת במצב המנדטים שלו. בימין תמיד הייתה גם מפלגה שהיא ימינה לליכוד שהיא גם מכוונת לקהל שהוא הקהל הלא דתי. זה תמיד היה ולכן אני מעריך שזה גם יהיה". 

חבר הכנסת מטעם מפלגת ימינה תקף גם את ראש הממשלה בנט: "הוא לקח שוחד פוליטי ענק של ראשות ממשלה בתמורה למעבר אידאולוגי מחיק המחנה הלאומי לכל אותן מפלגות שהוא אמר שהוא לא ישב איתן. אז מי שבעצם לקח פה שוחד פוליטי זה נפתלי בנט".

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף, טען כי בנט הציע לו תפקיד מחוץ לכנסת: "הוא לקח אותי אליו ואמר, 'תמצא לך תפקיד משמעותי מחוץ לכנסת, על מנת שנוכל בעצם לממש את החבירה שלנו לאותה קואליציית שמאל-אחים מוסלמים ולא תפריע לנו', ואמרתי לו, 'אין לי שום עניין לשמוע ממך על הצעות כאלה, זה לא הולך לקרות. אני הולך להישאר כח"כ זוטר ולעמוד מאחורי מה שאנחנו התחייבנו לבוחר'". 

בתוך כך, סגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה התייחס ב-103FM להצעתו לשיקלי לפיה במידה ויצביע בעד העברת הרפורמות הכלכליות לא יוכרז כפורש. "היינו מאוד קרובים לעניין הזה. הוא יודע ומבין שההצעה בתוקף, הוא עונה, לשיקלי יש רעיונות אחרים", טען. 

"המוטיבציה של חלק מהאנשים שם יותר מדי גבוהה בשביל לפרק את הממשלה וללכת לבחירות. בחירות זה להזריק רעל בלבבות של אזרחי ישראל. כולם נגד כולם ובסוף לא יוצא כלום, כי נגיע לאותה תוצאה", הוסיף. 

כזכור, ח"כ שיקלי צפוי להתייצב מחר לדיון בוועדת הכנסת, זאת לאחר שסיעת ימינה הודיעה כי החליטו להכריז על חבר הכנסת כפורש. בהודעת הסיעה נמסר כי "ח"כ שיקלי בחר לתת גט כריתות לסיעה ולפעול בניגוד מוחלט לעמדותיה, תוך פעילות אקטיבית ומכוונת על מנת להכשיל את הסיעה, את הקואליציה ואת ממשלת ישראל".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM