חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב וגדעון אוקו על ההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית. בראשית הראיון ב-103FM, סיפר כי נכח אמש במספר אירועי מימונה, בהם האירוע שהתקיים בתעשייה האווירית, אליו הגיעה בין היתר השרה איילת שקד.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"הגעתי לשם בשעה שהיא לא היתה", הסביר וציין כי חברת הכנסת עידית סילמן והוא נכחו באותה המימונה ברחובות. המגישים שאלו האם השניים שוחחו, וביטן השיב: "מי היה לו זמן לדבר". כאמור, רבים מחשיבים את התעשייה האווירית כמעוז של הליכוד, דבר שלא הפריע לשרה לבחור להגיע דווקא לאירוע הזה. "היא מאוד רוצה להיות בליכוד. אני אומר את זה כבר הרבה זמן, אבל תמיד לא רוצים אותה, אז אין לה עתיד בליכוד כרגע, כי אם לא רוצים אותך, אתה לא בא", הסביר. 

דוידוב שאלה: "אני מבינה שאת מחסום נתניהו היא כבר עברה", וביטן השיב - "כן, דיברתי איתו, לדעתי היא עברה". עוד ציין כי אינו יודע האם שקד ונתניהו כבר שוחחו ביניהם. לפני שסילמן עברה, אני שוחחתי איתו".  

אבל מה שנתניהו רוצה בד"כ קורה בליכוד, לא?
"לא, בעניין הזה כנראה שעדיין לא". 

 המגישים שאלו האם יש מי שיפריע להם במידה ושקד תהיה בליכוד, והוא השיב: "כנראה שכן. יואב קיש אמר את זה במפורש באיזושהי תוכנית רדיו". הם הוסיפו: "הערכתם שבאמת ימיה של הממשלה הזו ספורים, וביטן השיב: "כן ברור. אתה רואה שיש להם בעיות. גם לפני הסיפור של סילמן היו להם המון בעיות. סיימנו את המושב עם בעיות, רק הפגרה הצילה אותם. המריבות שם הן קשות ביותר".

עידית סילמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
עידית סילמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

זה לא 60/60. יש את המשותפת שעשויה להרים אצבע. 
"נכון, לכן אני לא אומר שמחר בבוקר היא נופלת. אבל ההרכב של הקואליציה הוא בעייתי, מכיוון שיש שמאל ויש ימין בקצוות. כל חבר כנסת ירצה לסחוט כל מיני דברים. בגלל ה־60/60 אף אחד לא יתאפק ולכן זה ייצור כאבי בטן כל פעם לצד אחר". 

הוא נשאל האם הוא מריח שהעריך הבא יהיה ממפלגת רע"מ, והשיב: "רע"מ סחטה את הקואליציה עוד לפני הסיפור הזה, עכשיו נראה לך שהיא לא תסחוט? ברור שהיא תסחוט". המגישים ציינו בתגובה כי הממשלה כן יכולה לשרוד במצבה הנוכחי, והוא הגיב: "יכולה לשרוד, זה נכון, אני לא אומר שלא, והיא הוכיחה את עצמה שהיא יכולה לשרוד, גם משלמת בתקציבי עתק, גם משלמת בתפקידים וגם משלמת בחוקים, כמו למשל חוק החשמל, אבל בפועל היא לא תשרוד, כי המציאות היא בעייתית".

ביטן הוסיף: "אני הייתי יו"ר קואליציה זה מאוד קשה. ממשלה צריכה להעביר כל מיני חוקים, אפילו דברים פשוטים, היא צריכה להעביר בוועדת הכספים, במליאה, כל מיני דברים כאלה ולכן אין סיכוי שהיא תישאר. אז היא תישאר חודש, חודש ומשהו והיא תיפול. אני מאמין שיהיה מאוד קשה בנושא הצעות אי אמון, כיוון שלא יהיה לנו את ה־61". 

מנסור עבאס על חוק האזרחות: "חוק שראוי שיפילו עליו ממשלות" (צילום: ערוץ הכנסת)

המגישים שאלו בנושא שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת, וביטן השיב להם: ""מה זה לשתף פעולה? שיתוף פעולה על חוק מסוים, על הצעה מסוימת, זה קיים בכנסת לאורך שנים, אבל תכל'ס, כרגע זה יהיה בלתי אפשרי כמעט, אלא אם כן ימצאו שיטה לשתף פעולה בין כולם". 

נושא נוסף שעלה על הפרק הוא העברת תקציב חד שנתי. "לא יגיעו למצב שהתקציב יעבור, אני לא מאמין", השיב ביטן. בסיום הראיון, ביטן נשאל האם לפיד יהיה ראש ממשלה, והשיב: "אם הוא יהיה, אז רק לתקופה קצרה. אל תפסלי את זה שמי שיפיל את הממשלה בסופו של דבר זה יהיה דווקא לפיד. אם כל אחד יסחוט יותר מדי, אז הוא יכול להתייאש מזה ואז הממשלה תיפול ע"י לפיד כדי שיילכו לבחירות, אי אפשר לדעת".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103