מפקד היחידה לאבטחת אישים לשעבר שלמה הר-נוי שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, ברקע האיום על חייו של ראש הממשלה נפתלי בנט, שנשלח למקום עבודתה של אשתו. במהלך השיחה טען הר-נוי כי "ההסתה היום הרבה יותר משמעותית מאשר ערב רצח יצחק רבין. ההשפעה יותר גבוהה".

"מדובר במכתב אנונימי, במקרה זה נחשב לחריג בגלל תוספת של הקליע והאיום כלפי בני המשפחה. המטרה של המכתב היא להפחיד, לייצר פאניקה ולחץ על ראש הממשלה", הוסיף מפקד היחידה לאבטחת אישים לשעבר.

עוד הוא אמר כי המכתב "מראה על מגמה בעייתית, שאף יכולה להשפיע על גורמים אחרים. עניין בני המשפחה של האישיות המאובטחת היא דבר רגיש".

"אם הוא היה שולח את זה למשרד רה"מ או למקומות כאלה, כמובן שזה היה מתגלה הרבה יותר מהר, אבל בכל מקרה, המטרה שלו היא ליצור איום ובבטן הרכה, זה בפירוש בבטן הרכה ואני אומר לך את זה מניסיון שלי באבטחת אישים. בהרבה מקומות, המשפחה זה הדבר הכי רגיש", הבהיר הר נוי שהדגיש כי "בשום מקרה לא עברו על סדר היום. מתייחסים לזה בהערכת מצב מודיעינית עם כל מיני אמצעים שיש בידי השב"כ להעריך את זה, ויש בפירוש יכולת להעריך את זה. בפירוש מתייחסים לזה במלוא הרצינות, לא משנה מי האיש שעומד מאחורי זה, בהתאם לתחום האחריות שלהם". 

מפקד היחידה לאבטחת אישים לשעבר הוסף כי "הרי בסופו של דבר, המפגינים, מרביתם, או 99%, הם הרי לא מתנקשים ולא תוקפים, למעט אלימות כזו או אחרת. הבעיה הגדולה זו ההשפעה על כל מיני גורמים קיצוניים אחרים, כאלה שבשוליים. צריך להבין שיש הרבה גורמים כאלה שיכולים להיות לא שפויים או כן שפויים והם יכולים לפעול. לדוגמה, יגאל עמיר, זה קלאסי. החשש הוא מאלה שעומדים בשוליים, אפילו בהפגנות דרך אגב וזה מסוכן. העסק הזה מתגבר עם השנים, נכון להיום הוא הרבה יותר חמור אפילו מאשר רצח רבין, למרות שגם אז היו הרבה איומים. למה הוא מתגבר? משתי סיבות, קודם כל הרשתות החברתיות". 

יגאל עמיר (צילום: פלאש 90)
יגאל עמיר (צילום: פלאש 90)

הר נוי הסביר כי ההבדל בין ההסתה בשנת 1995 לשנת 2022 היא בעוצמה ובתפוצה הרחבה יותר: "אני רואה בפירוש הבדל, כי זה הרבה יותר נפוץ, הרבה יותר גדול, הרבה יותר נרחב. אני רואה את התגובות ברשת של אנשים, אז אני מבין שאנחנו באורכסטרה אחרת לגמרי, אבל צריך להבין שמי שבאמת מתנקש, אני חושב, הוא לא פעיל ברשת עד כדי כך". 

"מתנקש בודד זו תמיד בעיה. היום, היחידה לאבטחת אישים בשב"כ והשב"כ בכלל, ערוכים הרבה יותר רציני - הן מבחינה מודיעינית והן מבחינת יכולות מודיעיניות והן מבחינת יכולת הערכת מצב מאשר אז, זה בטוח. גם ביכולות עצמאיות בתוך היחידה עצמה וגם בכלל.אני תמיד חושש, אבל אני יכול לבשר שרמת האבטחה, השיטה והיכולות ותשומת הלב השב"כ היא גבוהה מאוד היום ושודרגה באלפי מונים. האבטחה היא די מקסימלית", סיכם.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103