האלוף (במיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף המדיני בטחוני במשרד הביטחון, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, על מנת לנתח את המכתב הירדני לארצות הברית, בו דרשו להעניק לוואקף שליטה מלאה על הר-הבית ולשנות את הסטטוס קוו במקום. גלעד הסביר את הבקשה הירדנית בזעזוע שחווה המדינה בימים אלו וטען: "אש שעולה בהר הבית מאיימת מיד על ירדן וזה הרקע לכל ההתפרצויות של ראש הממשלה". 

"אתה קודם כל עושה מו"מ, אתה משמר את מה שהובטח להם. אתה לא יכול להוריד את משטרת ישראל משם משום שבלעדיה, שעושה עבודה מאוד קשה ומשלבת הרבה פעמים תבונה, תאר לעצמך יש 200 אלף אנשים על הר וישראל לא נמצאת שם, מי נמצא שם? הרי הירדנים לא מוכנים לשלוח את הצבא הירדני, אז מי נמצא שם?", הוסיף.

ראש האגף המדיני-בטחוני הסביר כי "הביטחון הלאומי שלנו במובן הפרקטי בנוי על שני יסודות - עוצמת צה"ל והתבונה שלנו. התבונה קשורה למאמץ אדיר של שיתוף פעולה אסטרטגי עם מדינות ערב שלא היה כמותו, ולממלכה של ירדן יש תפקיד אדיר שרוב האזרחים לא מבינים אותו כי הם לא יודעים. כדי לתמצת את זה, הייתי אומר שהעומק האסטרטגי של ישראל הוא בין גבול עיראק לירדן. אם תסתכלו על כל המפה, יהודה ושומרון, הר הירדן, מזרח ירדן –מרחב אדיר של ביטחון ישראלי שיש לנו שם יתרונות אדירים שמסייעים לביטחון המדינה ושלום אזרחיה בכל המובנים. בתקופה הקודמת, של הממשלה הקודמת אני ראיתי סימנים למשל שלילת המים כל מיני דברים כאלו אבסורדיים כשאתה מכיר את התמונה הביטחונית לכל אורכה".

עימות בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה))

לדבריו, ישראל לא צריכה לוותר על נוכחותה בהר הבית: "לא צריך לוותר על כל נכסינו. מדובר על כינוס של וועדה בין שתי מדינות ריבוניות. יש הסכם השלום ובהסכם מובטח מעמד מיוחד לירדן. היו פרסומים שאולי היינו חלק מזה ואולי לא לתת זכויות בהר לסעודיה ולמקומות אחרים על חשבון ירדן. היציבות של הממלכה כרוכה ביציבות בהר הבית".

גלעד אמר כי הוא אינו מוטרד מהניסיון של הירדנים לשנות את הסטטוס קוו, אך הוא כן מאמין כי צריך לקבל חלק מדרישות הירדנים: "התרומה הביטחונית שלהם היא אדירה, כל מה שמדובר עכשיו זה על כינוס הוועדה. הם יציגו דרישות ואנחנו צריכים להיענות לחלק מהדרישות אבל לא לוותר על השליטה בהר הבית. יש שם דעת קהל מאוד עוינת לישראל, יש שם רוב פלסטיני. יש להם מצוקה חברתית כלכלית, יש שם שורה של מצוקות שפעם ראשונה שאני קצת מוטרד מהיציבות שלהם באמת". 

"טוב שאנחנו מדברים איתם, הם יציגו דרישות שבעצמם הם מבינים שהן אבסורדיות, ואנחנו נענה למה שאנחנו יכולים. רק צריך ללכת בנפש חפצה ולראות את התמונה הכוללת. בלי הממלכה של ירדן כמו שהיא היום בטחון המדינה יפגע קשות, הגבול המזרחי שלנו מוגן במידה רבה על ידם. ברור שתמיד צה"ל זה עמוד התווך אבל מערכת היחסים האסטרטגית שפותחה בין ישראל לממלכה היא מדהימה בערכיותה לישראל. אם אני יכול ללכת לקראתו אני אלך, אם לא אני לא אלך, זהו", הבהיר  ראש האגף המדיני בטחוני לשעבר.

לסיום, הוא התייחס למצבה של הרשות הפלסטינית: "חיזוק הרשות הוא חשוב לביטחון המדינה, גם ראש הממשלה לדעתי היה צריך לשוחח עם אבו מאזן. השב"כ הוא גוף ממלכתי, המנדט שלהם הוא להביא ביטחון. אם אבו מאזן ישחרר הסתות, העומס שיהיה על צה"ל הוא יהיה פי מיליון ממה שיש היום. הרשות בתהליך היחלשות וגם אבו מאזן לא נעשה יותר צעיר".

"אני אומר לך מה האינטרס שלנו. שר הביטחון נפגש איתו והסיבה שהוא עושה את זה, מתוך היכרותי עם המערכת הזו, משום שהוא יודע שהערך הבטחוני של קשרים עם הרשות, כי הרי מה החלופה? החמאס החלום שלהם זה לא לירות רקטות על ישראל, זה להשמיד את ישראל והשתלטות בין היתר על יהודה ושומרון ולהפיל בראש ובראשונה את אבו מאזן. אנחנו צריכים לטפח את החיוביים כמה שאפשר, לטפח את שיתוף הפעולה, השיחות בין ראש השב"כ, גם שאני לא יודע את תוכנן אבל קל לדמיין על מה עוסק ראש השב"כ לפי המנדט שלו, זה ביטחון והחלשת מוקדי הסתה. ולמעשה השקט ששרר בפסח ממשיך והיום אנחנו נמצאים בעיתוי רגיש, יש 150 אלף מתפללים על הר הבית, המשימה שלהם עצומה. לאבו מאזן יש גם קשר משום שיציבותה של ירדן תלויה במידה רבה במה שמתרחש ביהודה ושומרון ולכן אבו מאזן והמלך נפגשים כל הזמן וגם אנחנו צריכים להיפגש איתו", סיכם.

השתתפה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103FM