חבר הכנסת לשעבר אילן גילאון הלך לעולמו היום (ראשון) בגיל 65. גילאון נולד בעיר גאלאץ בחבל מולדובה. בשנת 1965, בגיל תשע, עלה ארצה, יחד עם משפחתו. הוא יובא למנוחות בבית העלמין "מנוחה נכונה" בכפר סבא ביום שלישי הקרוב בשעה 11:00. השבעה תתקיים בבית המשפחה ברמת גן (רחוב אחד העם 14 דירה 130, קומה 28) עד יום שישי.

בשנת 1993 התמודד למועצת עיריית אשדוד מטעם מרצ והתמנה לתפקיד סגן ראש העיר, שם החזיק בתיק החינוך העירוני. בתפקיד זה כיהן עד לשנת 1999, אז נבחר לכנסת מהמקום השמיני ברשימת מרצ לכנסת החמש עשרה. במהלך כנסת זו, היה חבר בוועדות הכלכלה, הפנים ואיכות הסביבה, זכויות הילד, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות והוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים.

גילאון העביר למעלה מ-15 חוקים ותיקונים לחוקים, ביניהם תיקון לחוק ביטוח לאומי המשפר את זכויות הנכים וחוק המחייב לשלם שכר מינימום למלצרים, ללא קשר לתשר שהשאירו הסועדים. בבחירות המקדימות בתוך מפלגתו הפסיד את המקום השישי ברשימה לכנסת השש עשרה בשני קולות בלבד, והגיע למקום השביעי, שלא הספיק לכניסה לכנסת.

בבחירות המקדימות של מרצ להרכבת רשימתה לבחירות לכנסת ה-19, זכה גילאון במקום הראשון,  ומשכך, שובץ במקום השני, אחרי יו"ר המפלגה. עם החזרה לכנסת מונה ח"כ גילאון ליושב ראש ועדת המשנה לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במסגרתה עסק ביישום סעיף הנגישות. בחודש מרץ 2017 גילאון הכריז על התמודדותו לראשות מרצ מול יו"ר המפלגה דאז זהבה גלאון, אולם פרש מהמרוץ בעקבות שבץ מוחי שעבר. מרץ 2019 עבר שבץ מוחי נוסף.

אות "יקיר אקים" לשנת 2013 הוענק לגילאון על פעילות יוצאת דופן למען אנשים בעלי מוגבלויות בכל תחומי החיים. בשנת 2014, הוענק לו גם אות יקיר האגודה לזכויות החולה לשנה זו, על תרומתו ופועלו למען הרפואה הציבורית. 

ח''כ אילן גילאון (צילום: מרק ישראל סלם)
ח''כ אילן גילאון (צילום: מרק ישראל סלם)

ממשפחתו נמסר: ״הלך לעולמו האיש עם הלב האדום הכי גדול שיש. מנהיג פועלים שדוגל בשלום, צדק חברתי, וציוני גדול.  מצטערים מאד כמשפחה וגם כישראלים".

חברת הכנסת אמילי מואטי ספדה לו וכתבה: "אילן נפלא, אחד ויחיד. אהוב, חכם, שאין ולא יהיה דומה לו, הלך מאתנו ולנו נשאר עולם הרבה פחות טוב, הרבה פחות מחויך והרבה פחות אנושי. אילן גילאון, הלב שלי נקרע מעצב. תמיד אוהב אותך, תודה על הפגישות ועל החום ועל האכפתיות והצחוק. אנצור אותך לעד בליבי". 

ממרצ נמסר: "מרצ מתאבלת על לכתו בטרם עת של ח״כ לשעבר אילן גילאון שהיה מעמודי התווך של השמאל בישראל. מנהיג פורץ דרך, שפעל ללא לאות בכנסת, ברחובות ובמאות הפגנות, למען המוחלשים בחברה. הוא היה המנוע מאחורי העלאת קצבאות הנכות והחקיקה החברתית בישראל. איש עקרונות, לוחם וחבר. הצדק, השיוויון השלום ואהבת האדם - מורשתו. נמשיך להיאבק על העקרונות שהנחיל למרצ בשנות פעילותו". 

ח"כ מוסי רז אמר: "אילן שייצג אותנו בכנסת 15 שנה, פעל למען 'האנשים תחילה'. איש עם לב ענק, פעל לעמן האנשים ונאהב על ידי כולם". שר החוץ, יאיר לפיד, ספד לו: "‏דמעה על אילן גילאון. אחד הטובים שבינינו, איש ציבור, אידיאולוג, ישר כמו סרגל וחכם וגם מצחיק. כבר לא מייצרים אותם כאלה". ח"כ עודה: "לוחם ערכי למען השלום והצדק החברתי, אדם עם לב ענק וחבר טוב. נמשיך כל הדרך עד שנשיג שלום, שוויון וצדק חברתי". 

רה"מ בנט ספד לגילאון ומסר: "אילן גילאון, מחברי הכנסת החרוצים שידעה הכנסת ואיש ישר עם לב ענק, הלך הבוקר לעולמו בטרם עת. הוא היה עובד קשה על מנת לפתור בעיות פרטניות של אזרחים שפנו ללשכתו. נהג לומר 'חבר כנסת צריך לקבל החלטות כאילו הוא זקן, עני וחולה, ולא כאילו הוא צעיר, עשיר ובריא'".

ח״כ בצלאל סמוטריץ ספד לו: "אילן גילאון היה בר פלוגתא כמעט בכל נושא  ובמקביל אחד האנשים הראויים והאהובים בפוליטיקה הישראלית. איש עקרונות, מענטש ומעל הכל איש טוב וראוי. איש עקרונות, מענטש ומעל הכל איש טוב וראוי". השר יועז הנדל ספד: "חבר כנסת בולט ואדם עם לב גדול. הוא ראה בני אדם, לא דעות, פוליטיקה וצבעים וחילק את תשומת ליבו אליהם כפי שחילק את הריבות שרקח. באהבה רבה".