בצל שרשרת האירועים הביטחוניים האחרונים, גל הפיגועים, העימותים בהר הבית והירי מהרצועה ומגבול הצפון, התראיין ל"מעריב" נשיא המדינה יצחק הרצוג, בראיון מיוחד לרגל יום העצמאות ה־74 של מדינת ישראל.

לשאלה אם נידונו לנצח לאכול חרב השיב: "אנחנו צריכים לשאוף לכך שלא, אבל אנחנו צריכים להניח כהנחת עבודה שבטווח הנראה לעין של עשרות שנים קדימה, עוד נהיה חייבים כוח צבאי וביטחוני חזק שיהיה בעדיפות על כל יריב באזור, עם בריתות חזקות. כמובן שבכל דור ודור יש הקמים עלינו לכלותנו, ואסור לנו לשגות באשליות".

לדבריו, "גל הטרור האחרון הוא נורא, גורם לכאב ומלא בעצב. רעייתי מיכל ואני פקדנו את המשפחות השכולות המדהימות. אבל לא אלמן ישראל. זה קורה בגלל שאנחנו גם מצליחים, בגלל שבניגוד לכל הסיכויים, הקמנו מדינה לתפארת. לפני 40 שנה כל המדינות השכנות היו אויבינו, ואילו המדינות כיום הן בעלות ברית שלנו. לא צריך לראות הכל רק בשחור־לבן.

"מערכות היחסים בינינו לעולם הערבי והמוסלמי עוברות תמורות מהפכניות, אבל יש כוחות שמנסים להרוס. אנחנו בחודש הרמדאן, זמן נורא נפיץ, אז אלה נסיבות מורכבות שהמערכת מאותגרת על ידיהן כבר כמה חודשים, ועושים כל מאמץ שנעבור אותם בשלום". הרצוג מתייחס בראיון גם לכך שישראל נמצאת בתוך משבר פוליטי מתמשך, כאשר הקואליציה איבדה לאחרונה את הרוב בכנסת.

"אני משוחח עם כל הגורמים במערכת הפוליטית כדי למתן את תרבות השיח, שהיא תוצאה של המתח הפנימי בתוך החברה שלנו", אמר. "אין לי שום כוונה להיכנס לוויכוח הפוליטי, אבל אני חושב שמוסכם על כולם שישראל זקוקה ליציבות פוליטית. לא משנה מאיזה כיוון. היא צריכה מערכת יציבה ומתפקדת שיכולה לתכנן לאורך זמן". הרצוג שוחח אמש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ובירך אותו לרגל עיד אל פיטר, המציין את סוף חודש הרמדאן.