זעם בממשלה: לאחר שהשגריר הרוסי זומן היום (שני) לשיחה בעקבות התבטאותו הקשה של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, גורם מדיני מדווח כי ישראל "הבהירה את עמדתה". עוד נמסר, כי סוכם בין הצדדין שלא לפרט יותר על הפגישה.

כאמור, ראש הממשלה נפתלי בנט גינה את דבריו של לברוב שטען כי "גם להיטלר יש דם יהודי", ואמר: "אני רואה בחומרה את התבטאותו של השר. דבריו אינם אמת ותכליתם פסולה". שרים בכירים נוספים גינו גם הם את הדברים המקוממים ובמקביל לגינויים בממשלה, שגריר רוסיה בישראל זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ. 

ראש הממשלה בנט הבהיר בתגובתו ללברוב כי "שקרים מעין אלו מטרתם להאשים את היהודים עצמם בפשעים הנוראים ביותר בהיסטוריה שנעשו כנגדם, ובכך לשחרר את האחריות מצוררי ישראל. כפי שכבר אמרתי, שום מלחמה בימינו אינה השואה ואינה דומה לשואה. יש להפסיק לאלתר להשתמש בשואת העם היהודי ככלי לניגוח פוליטי".

שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה התייחס גם הוא לדבריו של לברוב וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "השר לברוב לא יכול היה שלא להסתיר את האנטישמיות השורשית של האליטות הרוסיות. דבריו הנתעבים פוגעים בנשיא זלנסקי, באוקראינה, בישראל ובעם היהודי כולו. באופן רחב יותר, הם מוכיחים שרוסיה של היום מלאה בשנאה כלפי עמים אחרים".

כבר משעות הבוקר גורמים בממשלה ובקואליציה הגיבו לאמירה המקוממת של שר החוץ הרוסי במהלך ריאיון שהעניק אמש לטלוויזיה האיטלקית - ריאיון ראשון שלו לתקשורת מערבית מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה. במהלך הריאיון, לברוב טען כי "העובדה שזלנסקי יהודי לא מבטלת את הנאציזם באוקראינה, גם להיטלר יש דם יהודי" ואף האשים כי "האנטישמים הכי גדולים הם יהודים". 

בעקבות ההתבטאות, זימן משרד החוץ את שגריר רוסיה בישראל לשיחת הבהרה. שר החוץ יאיר לפיד מסר: ״דבריו של שר החוץ לברוב הם גם התבטאות בלתי נסלחת ושערורייתית וגם שגיאה היסטורית איומה. היהודים לא רצחו את עצמם בשואה. הרמה השפלה ביותר של גזענות נגד היהודים היא להאשים את היהודים עצמם באנטישמיות".

שר האוצר אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נדהמתי לשמוע את דברי שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב. מדובר בדברים מופרכים וקשים וחבל שנאמרו. מצפה להבהרה והתנצלות".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר: "דבריו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הם מזעזעים, מופקרים ומסוכנים. הדברים לא רק פוגעים בזכרם של קורבנות הנאצים בשואה - הם גם יוצרים מצג שווא מסוכן שמבוסס על שקרים אנטישמיים, באופן שמעודד הפצת נראטיב שקרי ועלול להוביל לגל אנטישמיות כלפי יהודים ברחבי העולם, ובפרט ברוסיה".

סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)
סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)

הגורם הממשלתי הראשון להתייחס לדברים היה שר התקשורת יועז הנדל, שגינה את ההתבטאות בריאיון לגל"צ ואמר: "להיטלר לא היה דם יהודי בשביל הדיוק ההיסטורי, ומה שקורה באוקראינה מקומם. אלה דברים הזויים שמנסים להצדיק מעשים נוראיים שהרוסים עושים באוקראינה. זילות השואה זה משהו שאני לא מוכן לקבל".

כשנשאל למה ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד לא הגיבו לאמירות של לברוב עד עכשיו, השיב הנדל: "לדיפלומטיה יש זמן אחר וכמו שאתה יודע ישראל עובדת בזירה הזו בין רוסיה לאוקראינה באופן מאוד מדויק". 

לאחר מכן, אמר סגן השרה יאיר גולן לכאן ב' כי מדובר ב"התבטאות מזעזעת, אנטישמית במהותה ובעיקר שקרית. היא משקפת את מה שהשלטון הרוסי באמת - שלטון אלים, שלא מהסס לחסל את יריביו מבפנים, לפלוש למדינה זרה ולטפול עליה אשמה שהיא מחדשת הנאציזם". 

שר הרווחה מאיר כהן מסר: "התבטאותו של שר החוץ הרוסי לברוב היא התבטאות אנטישמית מהסוג השפל שאנטישמיים ברחבי העולם מרבים להשתמש בה, צר לי על כך ששר במעמדו של לברוב נוהג כאחרון האנטישמיים. ‏האנטישמיות לא פסה מהעולם, ומדי פעם אנטישמיים מוצאים שעת כושר להדהד את משנתם הנוראה".

גם יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב התייחס לדבריו של לברוב וכתב: "‏דבריו של שר החוץ הרוסי בעניין שורשיו היהודים של היטלר מהדהדים דעות אנטישמיות מכוערות ומסוכנות והם מצטרפים לשימוש הנלוז והבזוי של רוסיה בזכר זוועות מלחמת העולם השניה כדי להצדיק את תוקפנותה. מן הראוי שמדינת ישראל תגיב באופן רשמי וחריף להתבטאות הזו".

וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

ח"כ יעקב מרגי מש"ס צייץ: "לברוב אנטישמי שונא ישראל לא קטן. אני מצפה שבן חסותו בממשלת ישראל שר האוצר ליברמן יגנה בחריפות אמירה שכזו. אני ממתין".

יו"ר יד ושם, דני דיין, אמר: "דבריו של שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כפי שצוטטו, הם מופרכים, הזויים, מסוכנים וראויים לכל גינוי. לברוב עוסק בהיפוך של השואה – הפיכת הקורבנות לפושעים, זאת על בסיס קידום טענה מופרכת לחלוטין כאילו היטלר היה ממוצא יהודי. לא פחות חמור הוא כינויים של האוקראינים בכלל והנשיא זלנסקי בפרט, כנאצים. זהו עיוות מוחלט של המושג ופגיעה חמורה בקורבנות הנאציזם".

גם בליגה נגד השמצה הציגו עמדה חד משמעית נגד ההתבטאות הרוסית: "במאמציו הנואשים והשקופים להצדיק את פלישת רוסיה לאוקראינה, השר לברוב פונה לאנלוגיות פוגעניות ביותר ולהשוואות כוזבות. השימוש לרעה בנאצים, בהיטלר ובשואה חייב להיפסק".

רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, מסרה: "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה כבר גרמה לעלייה באירועים האנטישמיים, ועכשיו, ימים בודדים בלבד אחרי יום השואה, שר החוץ הרוסי מעז לשוות את זלנסקי להיטלר, פושע המלחמה הגדול בכל הזמנים. העולם צריך לגנות את האמירה המחרידה הזו, שעלולה ברגע להוביל לגל נוסף של אנטישמיות והתנכלויות ליהודים".

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)
שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)

כאמור, את הדברים המקוממים אמר אמש שר החוץ הרוסי בריאיון לטלוויזיה האיטלקית, בהם תקף את אוקראינה ואת נשיאה ולודומיר זלנסקי וטען כי "העובדה שהוא יהודי לא שוללת את האלמנטים הנאציים במדינתו. אני מאמין כי גם לאדולף היטלר היה דם יהודי". לברוב הוסיף כי "זלנסקי יכול לקדם את שלום בין המדינות אם יפסיק לתת "לכוחותיו הנאציים, פקודות הגובלות בפשע".

לברוב יצא נגד התקשורת במדינות המערב וטעם כי "היא מטעה אנשים. מדברת על מטרות של רוסיה במבצע באוקראינה, שבכלל לא קיימות". השר הרוסי אף האשים את אוקראינה בשימוש בשכירי חרב וקציני צבא מערביים, אך לא הציג הוכחות לכך בראיון. בהמשך, לברוב האשים את המערב "בגניבה" של הכסף הרוסי, באמצעות הסנקציות שהטיל על מדינתו, והדגיש כי "אנחנו רק רוצים להבטיח את הביטחון של האוקראינים הפרו-רוסיים במזרח המדינה".

לטענתו, רוסיה מעולם לא קטעה את מאמצי המשא ומתן לקראת הסכם בינלאומי אשר ימנע את השימוש בנשק גרעיני במלחמות עתידיות. עוד הוא הוסיף כי זלנסקי משנה תדיר את עמדתו במשא ומתן בין אוקראינה לבין רוסיה, "הוא פוגע בשיחות, מחבל בהן באופן מכוון".