הרגיעו את הרוחות? ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח היום (חמישי) עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בנט העלה בפני פוטין בקשה הומניטארית לבחינת אפשרויות שונות לפינוי מאזובסטל במריופול. הבקשה הגיעה בעקבות שיחתו עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אתמול. 

הנשיא פוטין הבטיח לאפשר את פינוי האזרחים, כולל אזרחים פצועים, באמצעות מסדרון הומניטארי של האו"ם והצלב האדום. בנוסף, שוחחו השניים על דבריו של שר החוץ הרוסי לברוב. ראש הממשלה קיבל את התנצלותו של הנשיא פוטין על דבריו של לברוב והודה על הבהרת יחסו של הנשיא לעם היהודי וזיכרון השואה. כמו כן, בנט הודה לנשיא על ברכותיו לרגל יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל.

מוקדם יותר, בירך פוטין את הנשיא יצחק הרצוג לרגל יום העצמאות ה-74 של ישראל, וכתב באגרת: "אני מוסר את איחוליי הכנים לרגל יום העצמאות של מדינת ישראל. אני סבור כי היחסים בין רוסיה לישראל, המבוססים על עקרונות הידידות והכבוד ההדדי, ימשיכו להתפתח לטובת עמינו ולטובת חיזוק השלום והביטחון במזרח התיכון. אני מאחל לך בריאות טובה והצלחה רבה, וכן שמחה ושגשוג לכל אזרחי ישראל".

כזכור, מתיחות בין המדינות נרשמה כאשר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברובתקף השבוע את נשיא אוקראינה זלנסקי, וטען כי "העובדה שהוא יהודי לא שוללת את האלמנטים הנאציים במדינתו", ואף אמר: "אני מאמין כי גם לאדולף היטלר היה דם יהודי".

סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)
סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)

דבריו של לברוב עוררו זעם עצום בישראל, וראש הממשלה נפתלי בנט גינה את דבריו: "אני רואה בחומרה את התבטאותו של השר לברוב. דבריו אינם אמת ותכליתם פסולה". גם שר החוץ לפיד גינה בחריפות ודרש מרוסיה להתנצל

אתמול, ולנטינה מטוויינקו, יו"ר מועצת הפדרציה של רוסיה, שגרה מכתב ליו"ר הכנסת, מיקי לוי, בו היא מסתייגת מדברי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. במכתבה ציינה מטוויינקו כי "הפדרציה הרוסית מייחסת חשיבות רבה ליחסים עם מדינת ישראל".

עוד אמרה מטוויינקו כי "יש לפתח ולקדם את הדו-שיח בין שני הפרלמנטים, וכן עלינו להתאחד בהתנגדות המשותפת למכחישי השואה ולמעוותי ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה".