מושב הקיץ של הכנסת, שייפתח מחר בצל המתיחות הביטחונית, גל הפיגועים ואיומי החמאס, עשוי להכריע את גורל הקואליציה הנשענת כעת, בעקבות פרישת ח"כ עידית סילמן, על 60 ח"כים בלבד.

בליכוד ובמפלגות הימין ישקיעו את מרב המאמצים בתקופה הקרובה כדי לצוד פורש נוסף משורות הקואליציה כדי להשיג את הרוב של 61 ח"כים הדרוש לפיזור הכנסת.

על שולחן הכנסת מונחות כמה הצעות חוק לפיזורה, בהן של ח"כ יואב קיש (הליכוד), אך היא לא תקודם כל עוד לא תובטח לה תמיכה של 61 ח"כים, כולל של הרשימה המשותפת. אמש אמר יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ סמי אבו שחאדה כי אם תגיע למליאה הצעת חוק לפיזור הכנסת רשימתו תתמוך בה.

לקראת פתיחת המושב יכנס היום ראש הממשלה נפתלי בנט את ראשי המפלגות והסיעות של הקואליציה. יו"ר סיעת רע"ם ח"כ וליד טאהא מסר אתמול ל"מעריב" כי נציגיה ייעדרו מהפגישה.

"ההחלטה שלנו על הקפאת הפעילות בקואליציה ובכנסת עומדת בעינה עד לקבלת החלטה אחרת", הדגיש. "עד אז איש מאיתנו אינו נוטל חלק בשום פעילות הקשורה לעבודת הקואליציה".

יו"ר הקואליציה בפועל ח"כ בועז טופורובסקי שלח לקראת פתיחת המושב מכתב לח"כים של הקואליציה, ובו הודיע כי בתקופה הקרובה לא יהיו קיזוזים או אישורים להיעדרויות מההצבעות בכנסת.

"נבקשכם כי כל היעדרות מהמליאה בימי עבודתה תובא לידיעת הנהלת הקואליציה מיד ולפחות חמישה ימים לפני מועדה ותאושר על ידי הנהלת הקואליציה, וזאת כנגד קיזוז שמי עם ח"כ מסיעות האופוזיציה בלבד, אשר עבר את אישור הנהלת האופוזיציה", כתב. "נוסף על כך, בשלושת השבועות הראשונים של פתיחת הכנסת לא תתאפשר היעדרותכם כלל מכל סיבה שהיא. נוסיף ונדגיש כי על היעדרותכם ממליאת הכנסת להתרחש בצורה מושכלת ומצומצמת ככל האפשר, כדי לקיים ניהול תקין ורציף של עבודת סיעות הקואליציה בכנסת".

בתוך כך, על רקע אפשרות של בחירות מוקדמות השמיעו בסוף השבוע בכירים במרצ קריאות לאיחוד עם מפלגת העבודה. "הייתי רוצה לראות מפלגה סוציאל־דמוקרטית מאוחדת, אני מאמין בזה. מרצ ומפלגת העבודה צריכות ללכת ביחד", אמר יו"ר מרצ ושר הבריאות ניצן הורוביץ בכנס 1 במאי של קרן ברל כצנלנסון.

השר עיסאווי פריג' (מרצ) אמר אתמול באירוע "שבתרבות" בראשון לציון: "חייבים להסתכל במראה. מרצ והעבודה כבר לא רלוונטיות כמפלגות נפרדות. צריך לפרק את מרצ והעבודה ולהקים מפלגה סוציאל־דמוקרטית חדשה. לא לעשות איחוד כאילו. צריך לפרק ולבנות משהו חדש עם מפקד משותף, ופריימריז משותפים ליו"ר ולחברי הכנסת".

גורמים במפלגת העבודה דחו את הקריאה וציינו: "מפלגת העבודה היא מפלגה עם עבר מפואר ועתיד מבטיח. מי שמתחבר לערכים מוזמן להצטרף ולהתמודד על מקומו ברשימה".

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן התייחס אמש לסיכויי ההישרדות של הממשלה ואמר בתוכנית "פגוש את העיתונות": "אני חושב שאנו פועלים נכון ומאמין שאנו יכולים להמשיך ולתפקד. אני כרגע עובד על התקציב. גם ב־60 אפשר לתפקד ולהעביר תקציב. אני חושב שאני יכול להעביר תקציב. אני מעלה אותו ב־16 ביוני לחתימת הממשלה. אחר כך נביא את זה למליאת הכנסת. אני לא בטוח שאנשים כל כך רוצים להתפזר. אני משוכנע שיימצא לנו רוב להעביר את התקציב.

"מבחינתה של מדינת ישראל, הבחירות הן אסון. מי שיגרור את מדינת ישראל לבחירות, לדעתי, ישלם את המחיר. אם נצליח להעביר את התקציב בממשלה, אני מאמין שאפשר להרחיב אותה".