יום דרמטי לממשלת בנט: מושב הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני) בצל הטלטלות הפוליטיות והמשבר בקואליציה, עם  שתי הצעות אי אמון בממשלה שהאופוזיציה הגישה להצבעה במליאה. בתום ההצבעה במליאה שתי ההצעות נפלו. 

בהצעה "כישלון הממשלה בניהול איום הגרעין האיראני, משבר האקלים ויוקר המחיה" שהגישה סיעת הליכוד תמכו 52 חברי כנסת לעומת 61 שהתנגדו. בהצעה "כישלון הממשלה בכל תחום: כלכלי, אזרחי, מדיני, ביטחוני" שהגישו הסיעות החרדיות תמכו 52 חברי כנסת לעומת 56 שהתנגדו.

בהצבעה עצמה הפתיעו חברי המשותפת ח"כ אחמד טיבי, ח"כ איימן עודה, ח"כ עופר כסיף וח"כ סאמי אבו שחאדה שהצביעו נגד. חברי סיעת רע"מ והח"כית עידית סילמן שפרשה לאחרונה מהקואליציה נעדרו מההצבעה, וכך גם ח"כ עמיחי שיקלי שהוכרז כפורש מסיעת ימינה.

הרשימה המשותפת מסרה: "הצבענו נגד ממשלה בראשות נתניהו כי נתניהו הוא קו אדום. בניגוד לאופוזיציה - אנחנו מתנגדים גם לנתניהו וגם לממשלת הימין של בנט".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לאחר ההצבעה: "הרוב הדומם בישראל רוצה בהצלחת הממשלה והמדינה והמשך השגשוג הכלכלי. כדאי שרוב הדומם ידבר קצת יותר. אנחנו נמשיך לקחת את המדינה קדימה לצמיחה וביטחון ובעיקר נעשה את זה ביחד".

בנט אחרי הפלת הצעת האי אמון: "רוב הדומם בישראל רוצה בהצלחת הממשלה"

את הצעת אי האמון הראשונה עלה לנמק יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שתקף את מדיניות הממשלה מול גל הטרור ועקץ את ראש הממשלה נפתלי בנט כאשר פנה אליו בשמו הפרטי וטען: "נפתלי - זה נגמר, הממשלה שלך סיימה את הקריירה הקצרה והרעועה שלה". אחריו הציג ח"כ מאיר פרוש הצעת אי אמון נוספת מטעם הסיעות החרדיות. 

השר המקשר בין הממשלה לכנסת זאב אלקין עלה להשיב להצעות אי האמון ובפתח הדברים עקץ את נתניהו בחזרה ואמר: "איזה מחזה קלאסי, עמד כאן נתניהו ונימק את הצעת אי האמון שלו, נאם ונאם ומיד לאחר מכן ברח מהמליאה". בהמשך אמר: "מה נתניהו מציע, מה החזון שלו? בחירות ועוד בחירות? לקחת שוב את ישראל כבת ערובה כפי שעשה למפלגה". 

במהלך הדיון, הוצא מהמליאה ח"כ דודי אמסלם שקטע שוב ושוב את דבריו של אלקין. על כך אמר אלקין, לפני שהמשיך בדבריו: " אין דוגמא יותר מוצלת להצלחה של בנימין נתניהו לפגוע בשיח הציבורי במדינת ישראל מאשר צעקותיו של חבר הכנסת אמסלם, מייצג אותנטי של הקו הזה".

בהמשך, כאשר עלה לדוכן שר התקשורת יועז הנדל החלה מהומה וקרב צעקות בינו לבין ח"כ אורית סטרוק, שדיברה לפניו ותקפה את הממשלה. "איך את מבקרת אותנו אחרי שהצבעת עם המשותפת נגד חוק האזרחות", טען הנדל לעברה. בתגובה קראה לעברו סטרוק קריאות ובסופו של דבר הורחקה מהאולם לאחר שנקראה לסדרה בפעם השלישית. 

נתניהו מנמק את אי האמון בממשלה (צילום: ערוץ הכנסת)

נתניהו: "נפתלי - זה נגמר"

הדיון נפתח בהצעת אי האמון בנושא "כישלון הממשלה בניהול איום הגרעין האיראני, משבר האקלים ויוקר המחיה" אותה עלה לנמק יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו. במהלך דבריו, תקן נתניהו את הממשלה והעומד בראשה ראש הממשלה נפתלי בנט, ואף טען: "נפתלי - זה נגמר". בנט עצמו, לצד השרים וכל חברי הכנסת של הקואליציה, נעדרו מן האולם בעת נאומו של נתניהו.

בפתח דבריו אמר נתניהו: "אני מבקש לאחל החלמה מהירה לפצועים. ישראל כואבת, רעייתי ואני מבקרים בשבעה ובבתי האבלים, מחבקים אותם, מקשיבים להם והם מספרים בדמעות על האבא, אמא , בעל אח ואחות על הכלה, שכבר לא תגיע לחופתה. אלו אזרחים טובים, יקרים, אנשים נפלאים שיצאו מביתם ולא חזרו. אבל לא סתם יצאו מביתם ולא חזרו, הם נרצחו באכזריות חייתית שאין מילים לתארה".

"חברי הכנסת, עם ישראל עומד למעלה ממאה שנים נגד כוחות המוות והחורבן. עוצמת הציונות שהתייצבה מולם הוכיחה פעם אחר פעם. אבל היום המצב שונה בתכלית ממה שהיה בעבר. הממשלה הנוכחית משותקת, היא במשבר עמוק, היא לא מחליטה, לא יוזמת ולא נלחמת בטרור. המדיניות לא נקבעת במעון ראש ממשלה בירושלים וגם לא ב"ארמון" או ב"מבצר" ברעננה, היא לא נקבעת לא פה ולא שם. מי שמכתיב את המדיניות היא מועצת השורא, זאת המציאות העגומה".

"מי שיושב בממשלה עם האחים המוסלמים ותומכי חמאס לא יכול להילחם בחמאס. מילא, שאתם בממשלה בוחרים לא לצאת לרחוב ולשמוע ביקורת מהעם. זאת הבעיה שלכם אבל כשאזרחי ישראל מפחדים לצאת לרחובות זאת הבעיה של כולנו. הם חיים בפחד מירושלים עד אריאל, מת"א עד תקוע".

"ממשלת החולשה וההונאה לא מצליחה לספק ביטחון ושקט. אין הרתעה - יש חולשה. אין עוצמה - יש רפיסות. אין נחישות - יש הפקרות. חייבים לפגוע קשה בארגוני הטרור כפי שאנחנו עשינו. לא בכדי לפי נתוני צה״ל העשור בין 2010-2020, תחת הליכוד בהנהגתי, היה העשור הביטחוני הטוב ביותר בתולדות ישראל".

"היום, בלי מנדטים, בלי רוב בכנסת, בלי תמיכה ציבורית, בנט לא יכול להילחם בטרור. בראש הממשלה עומד מי שהפר את כל הבטחותיו, הונה את ציבור הימין בדרך לכיסאו, ומאז הוא לא עושה שום דבר חוץ מלהיאחז בכיסא. הוא צריך ללכת הביתה עוד היום".

נתניהו מתלוצץ עם טיבי לאחר שתקף את בנט: "נפתלי - זה נגמר" (צילום: ערוץ הכנסת)

"אני רוצה להמחיש, עד כמה המצב הזה אבסורדי. תארו לעצמכם מה היה נאמר פה, וכמובן בתקשורת אם המצב היה הפוך. מה היו אומרים אם אני הייתי ראש הממשלה, בראשות מפלגה בת 5 מנדטים, כשחבריי הממשלה שלי נמצאים במומ עם האופוזיציה, כשאני תלוי בשורא? אתם יודעים יפה מאוד מה היו אומרים, מה שצריך לומר - הממשלה הזאת אין לה לגיטימציה ציבורית. אני רוצה להגיד לנפתלי, הוא בוודאי שומע אותי, נפתלי זה נגמר".

"אי אפשר לרמות את הפיזיקה של הפוליטיקה. זה נגמר, נפתלי. הממשלה שלך סיימה את הקריירה הקצרה והקלוקלת שלה. אתה ויאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי שמבלה את רוב זמנו בחו״ל, אתה ולפיד מחזיקים את ישראל כבת ערובה למאבק הפנימי שלכם. יש כאן ריאליטי חדש - מי יהיה ראש ממשלת המעבר, בנט או לפיד? המשחק הזה מתנהל על חשבון ביטחוננו, עתידנו, ועצם קיומנו".

אתם לא מטפלים באיראן, לא מטפלים בטרור, לא בשום דבר. הגיע הזמן לשים סוף למחדלי הממשלה ולהתחיל לתקן את הנזקים שהבאתם לנו בזמן כל כך קצר. חבריי ואני נחזיר את ישראל למסלול הנכון. נגבה מחיר כבד מארגוני הטרור, ניאבק בתוקפנות של איראן ונפעל למנוע ממנה ארסנל של נשק גרעיני. נבטל את הגזרות הכלכליות שלכם, את העלאות המיסים ואת ההתעללות שלכם בשכבות החלשות ביותר שביקשתם להתנכל להם".

"אתם קלקלתם - אנחנו נתקן. בעזרת השם, תוך זמן קצר, נקים ממשלה לאומית חזקה בראשות הליכוד, נבטיח את הביטחון, נחזיר את העוצמה, נבטיח את השגשוג לכל אזרחי ישראל. עד שזה יקרה, דבר אחד ברור: לנו אין אמון בכם וגם לעם ישראל ולאזרחי ישראל אין אמון בכם. לכו הביתה".

אלקין משיב להצעת אי האמון בממשלה של נתניהו (צילום: ערוץ הכנסת)

אלקין: "נתניהו נאם ונאם - ואז ברח מהמליאה"

השר המקשר בין הממשלה לכנסת זאב אלקין עלה להשיב להצעות אי האמון ובפתח פנה ישירות לנתניהו ואמר: "כמה אופייני לנתניהו, נאם ונאם ואיך שירד ברח מהמליאה". 

"איזה מחזה קלאסי היה כאן לפני דקה. עמד כאן ח"כ נתניהו ונימק את הצעת אי האמון שלו. עם נימוקים כאלו ואחרים. אבל מה הוא עשה מיד אחרי זה, אדוני היו"ר, ברח מהאולם הזה. כמה אופייני. אדוני יו"ר האופוזיציה אתה דיברת רק לפני דקה על הלגיטימציה הציבורית שיש לך והיכולת שלך להוליך ממשלה, אבל עם התשובה אתה לא יכול להתמודד".

"זאת הדרך לנהל את השיח הציבורי גם כשיש מחלוקת? אבל אני לא מופתע. כי מי שמפתח ומנסה להשריש בציבור הישראלי שיח של אלימות מילולית, שיח של הסתה, שיח שהוא גם מגיע לצערי לכורסאות ולכיסאות בתוך האולם הזה, לא מופתע שכך הוא מתנהג גם בשיח הפרלמנטרי. הוא לא מסוגל לשמוע תשובה ומפחד ממנה".

בנקודה זו החל לקטוע את דבריו ח"כ דודי אמסלם שקרא לעברו קריאות וצעק: "תחזיר את הכסף שלקחת, תחשוף את המספרים". יו"ר הכנסת קרא אותו לסדר, ואלקין המשיך: "אני מודה לחבר הכנסת אמסלם על כך שהוא משמש הדגמה יפה לדבריי, אין דוגמא יותר מוצלת להצלחה של בנימין נתניהו לפגוע בשיח הציבורי במדינת ישראל מאשר חבר הכנסת אמסלם, מייצג אותנטי של הקו הזה. לפעמים אני רק מרגיש שאני מנסה להכניס משפט בין הצעקות של ח"כ אמסלם, דבריו משכנעים בצורה הטובה ביותר למה החזון של נתניהו הוא חזון שלצדו מחיר ציבורי יקר".

אלקין המשיך: "דיבר כאן יו"ר האופוזיציה על ההתמודדות על הטרור. התנועה הציונית ומדינת ישראל בקרב מתמיד נגד הטרור במשך שנים רבות, קרב שלצערי משלמים בו מחיר כבד למשך דורות, ואני מקווה שכולנו מחוברים ומאוחדים ושולחים את התנחומים למשפחות שנפגעו מהטרור. דיבר יו"ר האופוזיציה על פטנט, שרק בשנייה שהוא יחזור לכיסא רה"מ המציאות תשתנה והוא מצפה מהממשלה לאור המצב הביטחוני שיש ולרה"מ לפנות את כיסאו.

"שפשפתי את עיני, אני לא חדש בבית הזה וזכורה לי השנה הקשה של שנת 2015. שנה שבה במשך כמה חודשים מאז שהחלו פיגועי הסכינים, נהרגו מהטרור 47 אזרחים במדינת ישראל. ישבתי אז בקבינט המדיני ביטחוני לצדו של נתניהו ולא זכור לי שבדיונים הוא אמר - לאור התוצאה ולאור הפיגועים עלי להחזיר את המנדט ולפרק את הממשלה, לא זכורה לי התזה הזאת. לא זכור לי שאז באותה שנה ב-2015 הוצא משהו ויושם משהו שלא מיושם היום במאבק בטרור".

"אני יושב בקבינט גם היום. אמנם היו פטנטים שאותם אנחנו לא מנסים, לא שמים מגנומטרים ואחרי זה מסירים אותם. אפשר להימנע ממנו. יש עוד פטנט שאנחנו לא מנסים, לא שחררנו 1000 מחבלים. אבל הדרכים האמיתיות למאבק בטרור כפי שהוצעו אז באותו קבינט, ואני חושב שרוב ההחלטות היו נכונות, בדיוק אותן הדרכים שמתקבלות בקבינט ובממשלה הנוכחית". 

"אגב, גם אנשי כוחות הביטחון. כשאני שומע את הדיבורים 'רק לשנייה תזוזו תנו לנו לנהל את המדינה והכל יהיה מעולה' אני משפשף את עיני. אני מצדיע לכוחות הביטחון, יש רמטכל מצוין, שמונה בכהונת יור האופוזיציה. מגיע לו ישר כוח על מינוי מוצלח רק לא ברור לי רק מה שהיה מוצלח, פתאום הופך לפחות מוצלח כשהוא יושב על כיסא יו"ר האופוזיציה".

ח"כ אמסלם הוסיף והפריע לדבריו ויו"ר הכנסת הוציא אותו מהאולם לאחר שקרא אותו לסדר בפעם השלישית. על כך אמר אלקין, לפני שהמשיך בדבריו: "אין דובר יותר טוב שיוכל להבהיר את דברי מאשר צעקותיו של אמסלם". 

אלקין נגד אמסלם: "אתה הדוגמה הכי טובה לפגיעה של נתניהו בשיח הציבורי (צילום: ערוץ הכנסת)

"אדוני היו"ר, דיבר כאן ח"כ נתניהו על חוסר לגיטימציה ועל שיתוק הממשלה בגלל שהיא בנויה על שיתוף פעולה קואליציוני עם רעמ. ואני שאלתי את עצמי אם נתניהו בכל בוקר מרים טלפון לסמוטריץ ואומר לו: 'תודה רבה לך בצלאצל ידידי הצלת אותי', ולמה אני תוהה? כי אם צודק ח"כ נתניהו בתיאור שלו, הרי זאת בדיוק הממשלה שהוא ניסה להקים, רק לפני שנה. הרי כולנו זוכרים את המאמצים, ח"כ עבאס לא פה אבל הוא נוהג להיזכר עם ראש הממשלה דאז, ומה הובטח לו וכל ההצעות לשיתוף פעולה קואליציוני מלא".

"כולנו זוכרים את הלחצים על סמוטריץ', וניסיונות לגייס רבנים לשכנע אותו לתת אור ירוק לקואליציה שכפי התיאור של נתניהו כאן - "אסונית למדינת ישראל" - הייתכן שנתניהו ניסה להכין קואליציה אסונית למדינת ישראל? אחת מהשניים, או שטעה טעות קשה וצריך להודות לסמוטריץ' או שהכל תלוי בפוזיציה. אני יכול לתאר בעצמי, לו נתניהו היה עומד כאן ומתגאה בקואליציה עם רע"מ וכי אין פיתרון יותר טוב למדינת ישראל, כנראה שהכל תלוי בפוזיציה".

"דיבר כאן נתניהו על כך שמדינה שלמה מוחזקת כבת ערובה על ידי ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי ולו רק היו מסכימים לזוז הצידה, הייה מגיעה גאולה לעולם. נדמה לי שהנתונים כפי שאנו מכירים אותם טיפה שונים. הרי ניסה נתניהו 4 פעמים בארבע מערכות בחירות לקבל לגיטימציה ציבורית להקמת ממשלה בראשותו ולא הצליח, 3 פעמים הלכנו למערכות בחירות, עם שיתוק המדינה ובזבוז כספים, שלא הביא למישהו אחר להקים ממשלה".

"ישראל כ"ץ אמר לו היו נותנים לי מהר מאוד הייתי מקים ממשלה, אלדשטיין אמר - נתניהו לא מסוגל הקים ממשלה ואני כן. אחרי בחירות ראשונות, אחרי הבחירות השניות והשלישיות, קרה נס. הוא הצליח להקים ממשלה ופירק אותה תוף פחות משנה, תוך הפרה בוטה של כל ההסכמים שהיו והכניס את מדינת ישראל למערכת בחירות רביעית ללא תקציב, וגם אחריה ניסה להקים ממשלה עם מנסור עבאס ורע"מ וכשל".

שר השיכון זאב אלקין במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
שר השיכון זאב אלקין במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

אלקין המשיך ותקף את נתניהו: "ומה הוא מציע היום? לכולנו, מול אותם אתגרים - הטרור, האתגר של ההתמודדות מול הגרעין האיראני. אגב, בשיח במקום אחר, יש לא מעט להגיד על כך האם ישראל הייתה מוכנה לשינוי הממשל בארה"ב ומה הייתה המוכנות והתמונה שמצאנו. ומה הוא מציע מול כל זה? הוא מציע לנו עוד מערכת בחירות. לופ בלתי פוסק של מערכות בחירות תוך כדי שהוא יודע שהסיכוי שלו להגיע ל-61 המיוחלים שיעזרו לו להגיע לשלטון ולשנות את כללי המשחק הדמוקרטי בישראל, רק בגלל איזה שהוא חלום תעתועים שהוא יודע שאין לו סיכוי להגיע לשם. 

"כל מה שהוא מציע זה לקחת את מדינת ישראל לעוד מערכת בחירות חמישית ובעקבותיה שישית ושביעית, והכל כי כל המערכת היא בת ערובה של בנאדם אחד שלא מסוגל להגיד די. בנאדם שיש לו גם הרבה זכויות וכדאי להגיד את זה, יש לנתניהו לא מעט זכויות ותרם לא מעט למדינת ישראל, אבל אצל כל מנהיג ציבורי גדול ככל שיהיה, מגיע הרבה שצריך להגיד די וזה הוא לא מסוגל להגיד.

"ולכן מדינת ישראל נמצאת בפלונטר פוליטי במשך מספר שנים, כי הוא לוקח אותה כבת ערובה, את מפלגתו כבני ערובה, ורוב חברי מפלגתו בחדרים סגורים אומרים את זה בצורה קשה ובוטה יותר, הם מכירים את זה היטב, ומעזים להגיד בגלוי - 'לו היו נתונים לי הייתי מקים ממשלה והליכוד היה נשאר בשלטון'.

"גם שותפיו מבינים, ומתחיל לשמוע לפעמים בעילום שם ובשם מלא - 'נמאס לנו להיות בני ערובה, לא רוצים מערכת בחירות נוספת בכלל התעקשות של בן אדם אחד'. לכן אם יש מישהו שמחזיק את הציבור ישראלי ואת מדינת ישראל כבת ערובה, זה דווקא בנאדם שעמד כאן לפני והטיח בממשלה הזאת ההאשמות". 

"ומאיזה גזרות כלכליות מציע נתניהו להציל את מדינת ישראל? אני אמנה חלק מהם - תוספת תקציב של 2 מיליארד שקל לתקציב הבסיס של משרד החינוך, תוספת תקציב משמעותית ודרמטית שלא היו דומות לה. תוספת של 600 מיליון שקל למשרד הרווחה. תוספת של מיליארד וחצי שקל לטובת האזרחים הוותיקים הכי עניים שיש, שהתשלום מהמדינה גדל בצורה דרמטית, מתי הגזרות האלו בוצעו? בתקופה של נתניהו היה ראש הממשלה? לא זה לא קרה. תוספת לניצולי השואה, תוספת של 1.8 מיליארד שקל לנכים, אלו הגזרות הנוראיות של הממשלה, והוא מציע 'נעצור הכל ונקח את המדינה לעוד מערכת בחירות'".

"אפשר להמשיך את הרשימה הזאת, אגב, חלקים של הרשימה שהם עדיין כאן בבית הזה, מחכה כאן בכנסת חוק להשלמת הליך החקיקה של תוכני ממדים ללימודים שמאפשר לחיילי צהל ללמוד לתואר ראשון, הקצאה שהממשלה הקצתה 100 מיליון שקל. ולמה החוק לא מגיע לקריאה שנייה ושלישית, כי יו"ר האופוזיציה מונע זאת. אחר כך הוא ידבר כאן כמה צריך לחזק את כוחות הביטחון ואת צה"ל, ודווקא הוא מונע מאיתנו את הסיוע הזה לחיילים הקרביים.

"אני קורא לכם חברי הכנסת מהליכוד, הציונות הדתית, יהדות התורה ושס, לא מוכן להתחרט, אפשר להביא את החקיקה הזאת היום כפי שאפשר להביא את החקיקה של ועדת הכספים שעוסקת בסיוע נקודות זכות לעובדים ועוד דברים טובים של הממשלה הזאת שהצד השני מנסה לתקוע". 

"זה החזון, זה מה שמנסים למכור לנו? עוד בחירות? עוד שנים בלי תקציב, או שעבוד לבנאדם אחד שמנסה לשבור את תקרת הזכוכית של 61. במקום לתמוך במה שטוב ולהתווכח במה שרע, אבל לא. הדרך של השיסוי מביא אותו ואת מפלגתו להגיד לא ליוזמות שהם אומרים שהם נכונות.

אלקין סיכם: "האם בדרך הזאת ניתן לקדם את מדינת ישראל ולהתמודד עם האתגרים שלה? אני לא חושב שבשיח של שיסוי זה אפשרי, לא חושב שחזון של בחירות אחרי בחירות זה אפשרי, לא חושב שאינטרסים של אדם אחד שלוקח את המדינה כבת ערובה זה אפשרי ובמצב שמשעבדים הכל לקרב פוליטי מוזר, עוצרים אותה רק כדי להפגין כוח, זאת לא הדרך שתוביל את מדינת ישראל לדרך הנכונה".

עימות בין יועז הנדל ואורית סטרוק במליאה (צילום: ערוץ הכנסת)

לצד הצעות אי האמון, במוקד תשומת הלב תעמוד הצעה שעשויה לעלות להצבעה כבר מחרתיים: הצעת חוק לפיזור הכנסת. בליכוד החליטו אתמול להעלות הצעת חוק לפיזור הכנסת לסדר יומה של הכנסת, אבל ההחלטה אם להעלותה להצבעה בקריאה טרומית תתקבל רק מחרתיים.

כדי להעביר את ההצעה בקריאה טרומית די ברוב רגיל, בניגוד לשאר הקריאות, שבהן דרוש רוב של 61 ח"כים. בליכוד ימתינו לראות אם אומנם רע"ם תממש את איומה ותיעדר השבוע מכל דיוני הכנסת. במקרה כזה יעלו את הצעת החוק להצבעה. ההיסוסים נובעים מכך שאם הצעת החוק תיפול בהצבעה, לא ניתן יהיה להגיש אותה שוב במשך שישה חודשים.

בתוך כך מתכוונת הממשלה להביא היום לאישור המליאה בקריאה ראשונה את חוק מענקי האומיקרון בהיקף של כמיליארד שקל, לאחר שאושר אתמול גם בממשלה וגם בוועדת השרים לחקיקה. סגן השר אביר קארה (ימינה) אמר לקראת ההצבעה: "לא רואה את עידית סילמן או את עמיחי שיקלי מתנגדים".