נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוקל לבקר במזרח ירושלים במהלך ביקורו הצפוי בישראל בחודש הבא, כך פורסם הערב (שני) בחדשות כאן 11. מדובר במהלך יוצא דופן ושנוי במחלוקת, שאם יתממש עשוי להוביל להשלכות מרחיקות לכת על יחסי ישראל-ארה"ב והריבונות הישראלית בירושלים.

לפי הדיווח, האפשרות החריגה עלתה בפגישות ההכנה לקראת ביקור הנשיא האמריקאי, ואם ייצא לפועל הוא ככל הנראה ייערך ללא ליווי רשמי של גורמים ישראלים. 

כאמור, לביקור מסוג זה עשויות להיות השלכות מדיניות מרחיקות לכת, כשיש הסוברים כי ביקור נשיא אמריקאי במזרחה של הבירה למעשה "מחלק את ירושלים" ומבטא בפועל אי-הכרה בריבונות הישראלית במקום. אפילו קודמיו של ביידן, הנשיאים הדמוקרטים ברק אובמה וביל קלינטון, מעולם לא ביקרו במזרח הבירה. 

זו אינה הפעם הראשונה בה ביידן מביע את עמדתו בנושא, שכן אחת מהבטחות הבחירות שלו הייתה פתיחת קונסוליה לפלסטינים במזרח העיר, מהלך לו מתנגדים ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. 

כזכור, בשבוע שעבר דווח כי הבית הלבן ולשכת ראש הממשלה קיימו דיונים לגבי האפשרות לקיים מפגש מנהיגים אזורי כחלק מביקורו של הנשיא ביידן במזרח התיכון שמתוכנן להתקיים לקראת סוף חודש יוני. מפגש כזה, אם יתקיים, יסמל מנהיגות אמריקאית ומחויבות למזרח התיכון בתקופה בה התחושה במדינות רבות היא שארה"ב נסוגה בהדרגתיות מהאזור.

המטרה מאחורי פגישה אזורית כזו היא להמשיך את המומנטום של "פסגת הנגב" שהתקיימה בסוף מרץ בשדה בוקר ולשגר מסר לעולם לגבי חשיבות "הסכמי אברהם" והצורך בחיזוקם. בכיר ישראלי ציין כי המגעים בנושא נמצאים עדיין בראשיתם ולא ברור האם ניתן יהיה לקיים מפגש אזורי כזה. בישראל מאוד מעוניינים בקיום אירוע מהסוג הזה והשיחות בנושא בין הצדדים עדיין נמשכות.