הטלטלה הפוליטית: כינוס מועצת השורא הסתיים הלילה (רביעי) ללא החלטות. מחר בבוקר צפויים חבריה להחליט ולהכריע בשיחת זום האם מפלגת רע"ם תמשיך להיות בקואליציה. 

בסיום הישיבה אמר ח"כ מנסור עבאס לתקשורת: "דנו בכל ההבטים השונים שנוגעים למהלך הזה. הכל מונח על השולחן. יהיה סיכום ומחר חברי מועצת השורא יצביעו על הסיכום הזה. נקבל את החלטותינו בהתאם לעקרונות הדמוקרטיה. יש התקדמות חיובית עם הקואליציה אבל ההחלטה הסופית תתקבל מחר".  



מועצת השורא של מפלגת רע"מ התכנסה אתמול על מנת לדון בעתיד המפלגה בקואליציה. בטרם החלה, אמר קודם לכן חבר הכנסת מנסור עבאס: "מבחינתנו כל האופציות על השולחן".

חבר הכנסת עבאס הוסיף: "נדון ונחליט כמו כל מפלגה דמוקרטית, שיקול הדעת הוא בהתאם לאינטרס הכללי של החברה החברית. יש דעות שונות, אנחנו דנים ושוקלים את השיקול הנכון כלפי החברה הערבית וכלפי החברה הישראלית באופן כללי והשותפות שאנו מקדמים, נבחן את זה".

בתוך כך, ח"כ עבאס הגיב להודעה של הליכוד כי "העובדה שעתיד הממשלה הנוכחית תלוי במועצת השורא של האחים המוסלמים היא עוד שפל היסטורי אליו גורר אותנו בנט" ואמר: "רע״מ מממשת את זכותה הדימוקרטית במדינת ישראל. גם נתניהו המתין להחלטות מועצת אלשורא של רע״מ כאשר ניהל איתנו משא ומתן כדי להקים ממשלה ונפגש אתי 4 פעמים במעונו בבלפור".

"רע״מ ומוסדותיה ובתוכם מועצת אל-שורא גוף דמוקרטי לגיטימי וחוקי במדינת ישראל, מתנהלת בצורה אחראית וממלכתית, למרות נסיונות ההסתה והדיליגיטימציה שלך, רע״מ מקיימת את חובתה האזרחית ומחויבותה לחברה הערבית וזהותה. ביבי, אף אחד לא מאמין כבר למסע הדה-לגטמציה שלך", הוסיף.

בתגובה מסרו מהליכוד כי "מעולם לא היינו ולעולם לא נהיה תלויים במועצת השורא לקיום ממשלה בהנהגתנו במדינת ישראל".

מנסור עבאס, מאזן גנאים (צילום: פלאש 90)
מנסור עבאס, מאזן גנאים (צילום: פלאש 90)

מוקדם יותר, חבר הכנסת עבאס תקף את הרשימה המשותפת, זאת על רקע ההצבעה נגד הצעת אי האמון שהעלתה האופוזיציה בפתח מושב הקיץ של הכנסת. בחשבון הפייסבוק שלו, כתב חבר הכנסת עבאס: "דקירה בגב של החברה הערבית ושל רע"מ. על הרשימה המשותפת להתנצל בפני הקהילה הערבית ובפני רע"מ, אשר מנהלת מזה שנה את מאבקה של הקהילה הערבית להשגת זכויות ופתרון בעיותיה. זאת, לאחר החלטתה להקפיא את החברות בקואליציה, הנושאת את כל לשון הרע, האשמות והתקפות מצד כלל הצדדים".

"במשך שנה שלמה המשיכה הרשימה המשותפת להשמיץ ולתקוף את רע"מ והאשימה אותם בבגידה, דחיינות ומיקוח על זכויות החברה הערבית. אתמול, הצביעה הרשימה בעד מתון אמון בממשלה ושכחו את הצהרותיהם כי 'מדובר בממשלה הגרועה ביותר בתולדות ישראל. די היה אם הייתם נמנעים בהצבעה של הליכוד, נתניהו לא היה מצליח להרכיב ממשלה חלופית ולהפיל את הממשלה הנוכחית, אז למה המידע השגוי, הכשלים והשקרים?", הוסיף.

חברי הרשימה המשותפת: אחמד טיבי, איימן עודה וסאמי אבו שחאדה בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
חברי הרשימה המשותפת: אחמד טיבי, איימן עודה וסאמי אבו שחאדה בישיבת סיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

"מה השתנה? האם הממשלה היא שמשנה, או שנחשפה המציאות. האם העסקאות מתחת לשולחן עומדות כנגד הזכויות והעקרונות? איך שכנעתם את עצמכם לדקור את החברה הערבית ואת רע"מ, בזמן שהיא עדיין מנהלת משא ומתן עם הממשלה הנוכחית על מנת להגיע להישגים ולזכויות למען הקהילה הערבית, לאחר ההחלטה להקפיא את החברות בקואליציה?", סיכם.

כזכור, בהצבעה עצמה הפתיעו חברי המשותפת ח"כ אחמד טיבי, ח"כ איימן עודה, ח"כ עופר כסיף וח"כ סאמי אבו שחאדה שהצביעו נגד. בסיום ההצבעה מסרה אתמול המפלגה: "הצבענו נגד ממשלה בראשות נתניהו כי נתניהו הוא קו אדום. בניגוד לאופוזיציה - אנחנו מתנגדים גם לנתניהו וגם לממשלת הימין של בנט".

שרי הממשלה במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
שרי הממשלה במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בתוך כך, בקואליציה נערכים לקראת כמה תרחישים אפשריים מחר במליאת הכנסת. האחד, שהליכוד לא יעלו את חוק פיזור הכנסת מאחר ואין להם רוב. אפשרות נוספת היא שהליכוד יעלה את הצעת החוק אך יפסיד.

כמו כן, נערכים לתרחיש הגרוע מבחינתם - הקואליציה מפסידה וחוק הפיזור עובר בטרומית. עם זאת בקואליציה אומרים: "לא נעים אך לא נורא. זו רק קריאה טרומית. אין לאופ׳וזיציה שום סיכוי לגייס 61 לקידום החוק ואין לו כל היתכנות". בהמשך היום, יעלו מחר במליאה חוקים פרטיים בקריאה טרומית. "צריך לראות את שינוי הגישה של הנהלת הקואליציה - חוקים שטובים לאזרחים, ולא משנה מי מעלה,  אנחנו בעד. מחר נעביר כמה חוקים של פינדרוס, מקלב ונוספים", כך אמרו גורמים בקואליציה.