הדרמה הפוליטית בעיצומה: יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, הצהיר היום (רביעי) בכנסת כי מפלגתו החליטה "לתת הזדמנות נוספת לקואליציה".

בהצהרה מיוחדת לתקשורת, לאחר ביטול מסיבת עיתונאים שהייתה אמורה להיערך הבוקר, אמר עבאס: "הגענו למסקנה כן לתת הזדמנות לחזור ולקיים את חובותינו בהסכם להסכמים הקואליציוניים, וכמובן שאנחנו מצפים ודורשים את קיום חובותיה של הקואליציה באותם הסכמים. מצפים מהממשלה לעמוד בהתחייבויות השונות שנתנה לנו בתקופה הקרובה".

מהליכוד נמסר בתגובה: "מה עוד בנט מכר למנסור עבאס תמורת הישרדות ממשלת החולשה והכניעה שלו? מה שמע מנסור עבאס בסוף השבוע האחרון שעשה בטורקיה, שבה יושבים אנשי חמאס? ממשלה שתלויה בתומכי טרור לא יכולה להילחם בטרור - והיא תיפול במהרה".

מפלגת רע"מ נערכה, כאמור, הבוקר לערוך מסיבת עיתונאים בעניין המשך דרכה בקואליציה, אלא שזו בוטלה כמחאה על הרג הכתבת של אל ג'זירה שירין אבו עקל'ה במהלך חילופי אש בין כוחות צה"ל לחמושים בג'נין. זאת, לאחר שאמש התכנסה מועצת השורא כדי להחליט על המשך דרכה של מפלגת רע"מ בקואליציה. במוקד הישיבה עמדה השאלה אם לתמוך היום בקריאה טרומית בהצעת החוק לפיזור הכנסת.

בעקבות ההודעה של רע"מ, בליכוד החליטו למשוך את כל ההצעות לפיזור הכנסת. כזכור, בליכוד הבהירו כי יעלו היום את הצעת החוק לפיזור הכנסת להצבעה במליאה רק אם הם יהיו משוכנעים לחלוטין שחברי הכנסת של רע"ם יתמכו בה, מפני שללא רע"ם אין לאופוזיציה את הרוב הדרוש לאישור ההצעה. 

במקרה שהצעת החוק נופלת בהצבעה, לא ניתן יהיה להגיש הצעה דומה במשך שישה חודשים. גורמים בליכוד מסרו כי אם יתברר שחברי הכנסת של רע"ם נוכחים במשכן, הם לא יעלו את ההצעה להצבעה - מחשש לתרגיל של הרגע האחרון. 

על פי דיווחים לא רשמיים שזרמו אמש מכפר קאסם, הסתמן בתום ישיבה שנמשכה כשעתיים כי רע"ם לא תפרוש בשלב זה מהקואליציה. אולם, הקפאת פעילותה תימשך ותוך כדי כך ינהל יו"ר הסיעה ח"כ ווליד טאהא מו"מ עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, המנהל את המגעים מטעם הקואליציה עם רע"ם. לפיד שלח אתמול שליחים מטעמו לכפר קאסם בניסיון לשכנע את רע"ם לא לתמוך היום בהצעת החוק לפיזור הכנסת.
הדרישות העיקריות של רע"ם נוגעות לסטטוס קוו בהר הבית ולקידום נושאים הקשורים לחברה הערבית, בעיקר בכל הקשור לתכנון ובנייה וכן להגברת המאבק בפשיעה במגזר.

בליכוד תקפו אמש את הקואליציה על כך שהיא ממתינה להכרעת מועצת השורא, ואמרו כי "העובדה שעתיד הממשלה הנוכחית תלוי במועצת השורא של האחים המוסלמים היא עוד שפל היסטורי שאליו גורר אותנו בנט. ממשלה שתלויה בתומכי טרור לא יכולה להילחם בטרור".
בתגובה אמר יו"ר רע"ם מנסור עבאס: "רע״ם מממשת את זכותה הדמוקרטית במדינת ישראל. גם נתניהו המתין להחלטות מועצת השורא של רע״ם כאשר ניהל איתנו משא ומתן כדי להקים ממשלה, ונפגש איתי ארבע פעמים במעונו בבלפור.

רע״ם ומוסדותיה, ובהן גם מועצת השורא, הן גוף דמוקרטי, לגיטימי וחוקי במדינת ישראל, והן מתנהלות בצורה אחראית וממלכתית – למרות נסיונות ההסתה והדה־לגיטימציה נגדן. רע״ם מקיימת את חובתה האזרחית ומחויבותה לחברה הערבית וזהותה. ביבי, אף אחד לא מאמין כבר למסע הדה־לגיטימציה שלך".

בתוך כך, הרשימה המשותפת הודיעה אתמול רשמית כי בכוונתה לתמוך בהצעת החוק לפיזור הכנסת, אם תגיע היום להצבעה. יו"ר רע"ם מנסור עבאס תקף בפוסט שפרסם את הרשימה המשותפת וכתב: "איך פיתיתם את עצמכם לדקור את החברה הערבית, ורע"ם בגבם, בזמן שהיא עדיין מנהלת מו"מ עם הממשלה להישגים משמעותיים". בדבריו התכוון לכך ששלשום הצביעו חברי המשותפת נגד הצעת האי־אמון שהגישה סיעת הליכוד.

גורמים בקואליציה אמרו אמש כי גם אם הצעת החוק לפיזור הכנסת תעבור בקריאה טרומית, עדיין רחוקה הדרך מהפלת הממשלה, שכן לקואליציה אין 61 תומכים כדי לפזר את הכנסת בשלוש הקריאות הבאות. "זה יהיה לא נעים, אבל לא נורא", אמרו.

לקראת הכרעת רע"ם, הוציאה אתמול בבוקר לשכת ראש הממשלה הודעת הבהרה שנועדה להדוף את המתקפות על בנט, בטענה כי נכנע לדרישות רע"ם בנוגע להר הבית.

בלשכת ראש הממשלה הבהירו בעקבות הפרסומים כי  לפני חודש וחצי התקבלה פנייה ירדנית להגדלת תקני הווקף בהר הבית, אך "ישראל לא מצאה לנכון להיענות לבקשה". בפועל, סולקו מההר שישה שומרי ווקף תומכי חמאס, ואוישו 12 אנשי ווקף חדשים במסגרת התקנים הקיימים – ללא הגדלת תקנים.

"אין כל שינוי או התפתחות חדשה במצב בהר הבית - ריבונות ישראל נשמרת", הדגישו בלשכת בנט. "כל ההחלטות בהר הבית יתקבלו על ידי ממשלת ישראל מתוך שיקולי ריבונות, חופש דת וביטחון, ולא מתוך לחצים של גורמים זרים או גורמים פוליטיים".

בציונות הדתית הגיבו ביצירתיות על הודעת לשכתו של בנט. המפלגה שחררה הודעה שנכתבה בערבית, ונועדה "להטריל" את אנשי רע"ם לקראת הכרעתם הפוליטית.

בהודעה נכתב: "למרות ההבדלים הגדולים בינינו, אנו רוצים לברך את נפתלי בנט על שדחה את הדרישות החצופות של הרשימה הערבית המאוחדת והתנועה האסלאמית בהר הבית. מועצת השורא לא תקבל החלטות בנושאי הר הבית, המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. במקום שבו ייבנה בית המקדש, רק עם ישראל ישלוט".