טלטלה פוליטית נוספת: השר לשירותי דת מתן כהנא, הודיע היום (שישי) לראש הממשלה נפתלי בנט, על החלטתו להתפטר מתפקידו כשר לשירותי דת. בעקבות כך, יחזור כהנא להיות חבר כנסת החל מיום ראשון במקומו של ח"כ יום טוב כלפון. 

התפטרותו של כהנא מגיעה על הרקע החשש בסביבת בנט כי המגעים שכלפון קיים עם הליכוד עומדים להתבשל והוא הולך לפרוש מהקואליציה בזמן הקרוב. אמש התקיימה שיחה בין ראש הממשלה בנט לבין ח"כ כלפון. . כלפון הוזמן ללשכת רה"מ ועודכן כי " למען יציבות הקואליציה כהנא צריך לחזור לכנסת". כלפון , באופן טבעי, לא התלהב מהבשורה, אבל "הבין וקיבל", כפי שזה הוגדר.

עוד קודם לכן, שוחח בנט עם כהנא וסיכם עימו כל עוד הכנסת זקוקה לו, כהנא יכהן כח"כ וכסגן השר לשירותי הדת. בסביבת כהנא מבהירים כי "אין כל קשר בין המהלכים שמתן כהנא מקדם לבין ההחלטה, על אף הטענות של החרדים. הוא ימשיך לשבת במשרד הדתות, לנהל ולקדם את כל מה שהתחיל".

מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כמו כן, חבר הכנסת כלפון כתב שעות לפני הודעת ההתפטרות בדף הפייסבוק שלו: "‎השבוע, וזה קורה בחיים של פוליטיקאי, נפלתי קורבן למסע הכפשות ארסי, שכלל הפצת שקרים עלי, קללות ומה לא. המכפישים ניסו לטעון ש"השתניתי" "ושאיבדתי את הערכים" רק מפני שאני ח"כ (ונורווגי במקרה הזה) בקואליציה הנוכחית".

‎"הקואליציה הנוכחית רחוקה מלהיות קואליציית החלומות שלי ואמרתי זאת לא פעם. אם הייתה קואליציית ימין חלופית בכנסת הזו הייתי תומך בה בפה מלא. ב-11 החודשים האחרונים עמדתי בכל במה בכנסת ובתקשורת, על האידיאולוגיה שלי, כאיש ימין, והדגשתי את הקשר העמוק שלי להר הבית ולארץ ישראל... בניגוד למה שמנסים לספר, כח"כ נורווגי, ההרכב הקואליציוני או פיזור הכנסת אינם תלויים בקול שלי".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, מסר בתגובה: "ההתפוררות של מפלגת ימינה ושל הממשלה הפכה היום לנטישה המונית. אל התפטרותה של שמרית מאיר מצטרפת עכשיו חזרתו הבהולה של מתן כהנא לכנסת, מחשש לעזיבה של חבר כנסת נוסף. הממשלה סיימה את דרכה. ישראל לא יכולה להיות מוחזקת בידיים של ווליד טאהא שמכנה את צה"ל 'כובש אכזרי'. אני שב וקורא לחברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין - הפסיקו להתבזות ושימו סוף לביזיון הזה. צאו מהממשלה ונקים ממשלת ימין שתעצור את הטרור ואת ההשתוללות הלאומנית הערבית בלוד ובנגב".

מהליכוד נמסר: "בנט מנסה לסדר את הכיסאות על סיפון הטיטאניק. כל אלה שנבחרו בקולות הימין חייבים להיות נאמנים לבוחריהם ולעזוב מיד את הספינה הטובעת של ממשלת ההונאה והחולשה שתלויה במועצת השורא וברשימה המשותפת. הממשלה הזאת סיימה את דרכה. יש להקים מיד ממשלה לאומית חזקה שתדאג לביטחון ישראל.

ח"כ ישראל כ"ץ: "בתרגיל פוליטי שפל מנצל השר המתפטר כהנא את החוק הנורווגי כדי לסלק את יום טוב כלפון מהכנסת. כנראה שלא סמכו עליו שימשיך למכור את מצפונו עבור נזיד עדשים. רוצים חיילים מסורים שמוכנים לחבק את הרשימה המשותפת".

ח"כ אורי מקלב מסר: "מי שבוגד בתורת ישראל, בעם ישראל, בערכים עליהם וגדל ו'עקרונותיו' בוגד כעת גם בחבריו ומדיח אותם מהכנס". ח"כ יצחק פינדרוס: "ויאמרו לו חכמיו וזרש אשתו אם מזרע היהודים... אשר החלות לנפל לפניו לא תוכל לו כי נפול תפול לפניו".

מוקדם יותר היום, הודיעה היועצת המדינית לראש הממשלה, שמרית מאיר, כי בכוונתה לסיים את תפקידה בתחילת חודש יוני. זאת, לאחר שאיישה את התפקיד מאז שקמה הממשלה הנוכחית.

במכתב ששלחה לראש הממשלה כתבה: "עם הקמת הממשלה, ביוני אשתקד, התבקשתי על ידך לשמש כיועצת המדינית לראש הממשלה. לאחר לבטים, הסכמתי. במהלך השנה האחרונה הקדשתי את כל כוחותי לסייע לך בתחום המדיני ובכלל. בבניית היחסים הטובים עם ממשל ביידן, בחיזוק הקשר עם מדינות ערב, הקרובות והרחוקות, בייצוג טוב של ישראל על הבמה הבינלאומית, וחשוב יותר - בהשגת תכליות מדיניות חשובות שלא זה המקום לפרטן, כולל מהלך מדיני משמעותי ביותר רק לאחרונה".

מראש הממשלה נמסר: "לפני כשנה, עם הקמת הממשלה, שמרית מאיר נענתה לבקשתי לשמש כיועצת מדינית. מאז, במהלך השנה החולפת שמרית תרמה רבות לקידום מעמדה המדיני של מדינת ישראל, לבניית מערכת יחסים מיוחדת עם הממשל בארה״ב, למניעת הקמת קונסוליה בירושלים, לחיזוק הקשרים מול מדינות אירופה, לפריחה המדינית אל מול המדינות הערביות המתונות, ולמאבק הדיפלומטי באיראן".