אחרי הטלטלות של סוף השבוע החולף, ובהן הדחתו של יום טוב כלפון מהכנסת, התפטרותו של השר לשירותי דת מתן כהנא וחזרתו לכהן כחבר כנסת, וכן התפטרותה של היועצת המדינית שלו שמרית מאיר – נראה שעדיין צפויים לא מעט זעזועים בממשלה ובקואליציה.

אחת האפשרויות הנשקלות הן למנות את ח"כ ניר אורבך (ימינה) לתפקיד השר לענייני ההתיישבות, זאת כדי להמשיך ולחזק את הממשלה ואת הקואליציה. עוד בזמן הקמת הממשלה דובר על לתת את התפקיד לאורבך, אבל אז המהלך לא יצא לפועל. גורמים בימינה לא פוסלים את האפשרות ואומרים: "כל האופציות על השולחן". בסביבת אורבך לא מאשרים כי קיבל הצעה כזו.

בימים האחרונים, ובמיוחד על רקע פרישתה של היועצת המדינית שמרית מאיר, מעוניינים בסביבתו של בנט לחזק את הקו הימני שהוזנח, בין היתר בהשפעתה של מאיר, שסברה כי עליו "להתמרכז".

מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים עם ח"כ עידית סילמן במטרה להשיג את הרוב הנדרש כדי לאשר שוב את מינויו של השר המתפטר מתן כהנא לשר לשירותי הדת, זאת לאחר שסוכם עמו כי יתפטר מתפקידו ויחזור לכהן כחבר כנסת "למען חיזוק ויציבות הקואליציה", ולאחר מכן ימונה שוב לאותו תפקיד, בהזדמנות האפשרית הראשונה.

כדי שזה יקרה, לקואליציה דרוש רוב בהצבעה על המינוי במליאת הכנסת. לכן המסר שהועבר לסילמן היה: "אל תצביעי נגד, שמא ניאלץ לנקוט צעדים נגדך".

בין הצעדים האפשריים עלתה הדחתה מתפקידה כיו"ר ועדת הבריאות, תפקיד החשוב לה מאוד. כמו כן, נרמז לה כי אם תתחיל להצביע נגד הקואליציה, דרכה להפרשה מסיעת ימינה תהיה קצרה. עד כה נמנעה סילמן מלהצביע עם האופוזיציה.

אתמול התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט למצב הפוליטי המורכב, ובפתח ישיבת הממשלה אמר: "לאחר שנות הזנחה, ישראל חזרה להיות מנוהלת. בשנה האחרונה הממשלה פעלה והביאה תוצאות. הורדנו את מספר אירועי הירי במגזר הערבי לכ־50%, הבאנו את הכלכלה לצמיחה של 8.2% והורדנו את האבטלה ל־2.9%, כשבין היתר החזרנו המוני מובטלים לעבודה. ירשנו מצב של אבטלה רבתי והחזרנו אנשים לעבודה. החזרנו להם את הכבוד הבסיסי.

"שברנו שיא של שיווק יחידות דיור כדי לצמצם את המחסור העצום שנפער על פני השנים האחרונות. יישובי עוטף עזה חוו את התקופה השקטה ביותר זה שנים. בתוך כל הרעש צריך לזכור את זה, והרשימה עוד ארוכה. ישראל חזרה לעבוד".

בנט הזהיר: "אסור לנו להידרדר חזרה למשטר של בחירות אינסופיות ושיתוק. השנה האחרונה הוכיחה שאפשר לעבוד יחד, שאפשר לנהל את ישראל בצורה רצינית ולהביא תוצאות טובות. לכן אנחנו מהדקים את השורות כדי להמשיך את הצמיחה ולקיים את הממשלה. אנחנו מתכוונים להעביר תקציב בממשלה במהלך החודש הבא. אנחנו נכנסים לעבודה אינטנסיבית בעניין. אני מצפה ובטוח שכל שרי הממשלה יירתמו למשימה".