חבר הכנסת מתן כהנא (ימינה) ביקר היום (שני) בהר מירון, כחלק מסיור הכנה לקראת ההילולה שתתקיים ברביעי. דקות לפני שיצא לסיור עצמו, מסר ח"כ כהנא כי "עשינו הכי טוב כדי שכל החוגגים יחזרו הביתה בשלום".

"בעוד יומיים תתקיים בעז"ה הילולת מירון. אנחנו מקיימים השנה את ההילולה תחת הצל של האסון הכבד שפקד את המדינה שנה שעברה בו נספו 45 אנשים. בחודשים האחרונים עשינו הכי טוב שאנחנו יודעים כדי שהשנה כל החוגגים יחזרו הביתה בשלום וכל מי שחפץ בכך יוכל להגיע לחגוג באופן הקרוב ביותר למסורת הנהוגה. מתווה ההילולה נשען על העקרונות אותן התוותה וועדת החקירה לאסון", פתח שר הדתות לשעבר את דבריו.

הרגעים לפני האסון במירון. צילום: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים

עוד הוא הוסיף כי "המתווה תוכנן ע"י טובי אנשי המקצוע, בשיתוף כלל גופי הביטחון וההצלה, תחת אישורים של מהנדס בטיחות ובתיאום כלל הגורמים להם יש חזקה של שנים רבות של חגיגות ל"ג בעומר במירון. מדינת ישראל השקיעה סכום ענק על מנת להתמודד עם כשלי הבטיחות שנבעו מתשתיות שהוזנחו שנים רבות ומבניה בלתי חוקית שהייתה כאן לאורך השנים. מיטב גורמי המקצוע נשכרו כדי להפיק אירוע שבעז"ה יהיה מוצלח ושמח".

חבר הכנסת חשף כי עלות ההילולה השנה נאמדת בכ-60 מיליון שקלים, כפי ארבע ממה שהיה נהוג בשנים קודמות: "את הסכום מדינה משקיעה כדי לאפשר לציבור הרחב להגיע, ליהות ולחזור הביתה בשלום. מטבע הדברים, השנה ההילולה תראה אחרת. לא כל אחד יוכל לחגוג בדיוק כפי שהיה חולם. עקרון העל של המתווה הוא פיזור העומסים מרגעי שיא בודדים שהביאו לצפיפות מסוכנת, להגעה של קהל בצורה מבוקרת לאורך כל שעות יום ההילולה".

כהנא טען כי כל השיקולים של מקבלי ההחלטות נבעו ממניעים מקצועיים בלבד, אשר נועדו לשרת את המטרות שהוגדרו - בטיחות והנאת המשתתפים. "הצלחת ההילולה תלויה בעיקר במידת שיתוף הפעולה של הקהל עם הנחיות המארגנים וכוחות הביטחון .לשמחתי אני שומע עוד ועוד רבנים, אדמו"רים, ראשי ישיבות ומנהיגים , קוראים לקהל שלהם להישמע להנחיות. זה ממש בדמינו".

"חשוב מאוד שאנשים יגיעו למירון בשעות המיועדות להם וחשוב לא פחות שיעזבו בסוף הזמן המוקצב", הדגיש חבר הכנסת, שאף ציין כי "כל מי שיישאר מעבר לשעות ראוי שידע שהוא פוגע באחיו שמחכים לתורם להיכנס".

בנוסף, הוא התייחס לדיווחים יש מי שבכוונתו לפגוע בהילולה במירון: "לצערי יש מיעוט קטנטן שעושה כל שביכולתו כדי להרוס לכלל עם ישראל את השמחה. המיעוט הזה במשך ימים מבצע פעולות וונדליסטיות להרס התשתיות וכן מתכנן לנסות ולהפריע גם בעת ההילולה. המשטרה נערכת לקראתם. לכולנו אני אומר, בואו לא ניתן לקומץ להשחיר את פניהם של רבבות אזרחים נהדרים שיבואו לחגוג במירון".

"אני מבקש להודות לממונה על ההילולה שאמר "הנני" ונעתר לבקשתי לבוא ולארגן את האירוע, ולהודות לשאר העוסקים במלאכה שקצרה היריעה מלמנותם כעת. יחד עם כל עם ישראל אני מתפלל שההילולה תעבור בשלום והמוני בית ישראל שיגיעו השבוע למירון יחזרו לביתם בשלום אחרי שנהנו מהשהות שלהם במירון", סיכם כהנא.