יו"ר הוועדה לענייני ביטחון פנים, חברת הכנסת מרב בן ארי, התנצלה היום (שני) בפני בני משפחת כדורי, על המחדל בחקירת רצח הורי המשפחה בשנת 2019. בן ארי אמרה לבני המשפחה כי "אני מתנצלת בשם המדינה והכנסת על העוול שנגרם לכם". במהלך הדיון מתחו חברי הכנסת ביקורת על פעולות הפרקליטות, כאשר ח"כ שיקלי אמר: "זו לא פעם ראשונה שאין לכם יכולת להגיד טעינו. כדאי שהייתם באים בגישה פחות זחוחה".

כבר בפתח הדיון טענה יו"ר הוועדה כי "התנהלות מול משפחת כדורי גרמה עוול גדול. התנהלות המשטרה הייתה לא טובה בלשון המעטה וחשוב שנלמד ונסיק מסקנות. בני המשפחה גם אבלים על הירצח הוריהם ועוד נעצרים על רצח שלא ביצעו. זה אירוע דרמטי וטוב שהגיע לדיון בוועדה לביטחון פנים בכנסת על מנת שיגיע לעין הציבורית ולמען השקיפות במטרה שאירוע כזה לא יחזור חלילה".

הדיון המיוחד נערך לאור הצעתם של חברי הכנסת אוריאל בוסו, אורי מקלב, ואיתמר בן גביר, שביקשו לדון ב"מחדל הרשויות בחקירת הרצח של בני הזוג כדורי, תוך פגיעה אנושה בבני משפחתם". בן ארי הוסיפה כי "חברי הכנסת טענו כי נפלו פגמים בהתנהלות חקירת רצח משפחת כדורי ועולים תיאורים קשים על התעללות שערורייתית בבני המשפחה. אלה נחקרו בצורה ברוטאלית ואלימה על לא עוול בכפם וללא שום ממצא שהוביל לחשד כלפיהם. 

חברי הכנסת ציינו כי זכויות היסוד של בני המשפחה נרמסו ברגל גסה על ידי חוקרי המשטרה ובית המשפט שהאריך ללא עילה סבירה את מעצרם, תוך פגיעה בשמם הטוב. יש לציין כי כשלוש שנים לאחר מכן פוענח הרצח והתברר כי המניע היה לאומני ובני הזוג כדורי נרצחו על ידי מחבל פעיל דאעש שכנגדו הוגש כתב אישום.

וסים אסעיד, הנאשם ברצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)
וסים אסעיד, הנאשם ברצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)

כלתם של בני הזוג כדורי, ברכה כדורי שנעצרה ונחקרה סיפרה במהלך הדיון על חוויותיה בימים שלאחר הרצח: "הפגיעה היתה קשה מאד. בעלי היה אומר לי איפה אבא שלי? שיציל אותי מזה? זה לא יכול להיות. היינו בפחד איום, הפחד עד עכשיו בעצמות שלי. זה להיות במקומות שפלים. "הייתי בכפור אימים, ביקשתי תביאו לי מעיל!". 

היא המשיכה בעדותה ומסרה כי "כשבאתי באותו ערב לתמוך בבעלי פשוט זרקו אותי משם, אמרו לי אל תדאגי הוא יסתדר. אנחנו עד היום בעננה ומבקשים שיסגרו את התיק. החזיקו אותי ללא אוכל, ביזו אותי והשפילו אותי. לא השאירו לי שום סממן של יהדות הורידו לי את כיסוי הראש ואת החצאית. כשעו"ד שלי בא לבקר לא רציתי לצאת כך,  אמרו לי תישארי בחדר. התחושה של חוסר אמון הוא אדיר".


ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס):" מטרת הדיון לבדוק את הכשלים ואת התקלות שנעשו בדרך. וזו מטרת הוועדות של הכנסת ואיך מונעים את העוול הבא. מדובר באות קין על ראשם של בני המשפחה שהיה מונח במשך שלוש שנים. להגיד אנחנו מתנצלים בפני המשפחה זה נחמד אבל המשטרה והיחידות החוקרות צריכות לשאול שאלות קשות, איפה כשלנו במהלך החקירה? לא מספק אותנו תשובות כמו זה בבדיקה, זה בחקירה. זה לא מספק אותנו". 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "הדיון הזה הוא בשביל המשטרה, היה פה הרס של משפחה, משפחה צנועה רגועה וישרה הוכתמה. הפגיעה הגדולה ביותר בנרצחים זה שחשדו בילדיהם. הממצאים בשטח סתרו כל חשד לרצח על ידי בני המשפחה". מקלב הציג תמלול משיחה שנערכה בין המנוח לכלתו יומיים לפני הרצח בה הוא מפציר בה לקחת את משרד רואי החשבון ולתפעל אותו. "איפה היה מבחן הסבירות והאנושיות של המשטרה? איפה התנצלותה של המשטרה? ההתנצלות חייבת להיות ציבורית".

זירת רצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)
זירת רצח בני הזוג כדורי ב-2019 (צילום: דוברות המשטרה)

שי לוי, עו"ד המייצג את המשפחה טען: "החקירה כולה היתה לה מטרה אחת לחלץ הודאה מאנשים חלשים. בקלות היה אפשר לדרוך עליהם עוד קצת ולא הייתי מתפלא אם הם היו מודים במעשה. אחרי הטעות האיומה שנעשתה המשטרה צריכה לבקש סליחה מהמשפחה. כוח ללא רסן הוא כוח משחית".

בשלב זה בקשה יו"ר הוועדה להבין מדוע התיק לא נסגר למרות שהמחבל הנאשם נתפס במעשה. דרור לובן, מחטיבת החקירות במשטרה הסביר: "מטבע הדברים אנחנו לא מדברים על תיק שמתנהל ולא יכולים לפרט בנושא". יו"ר הוועדה העירה לנציג המשטרה ואמרה כי אולי בפתח דבריו היה ראוי שיפתח בהתנצלות כלפי המשפחה. "נראה לי שזה הדבר ההגיוני לעשות. ודרשה הסבר, האם הוא יכול לענות למה לא סוגרים את התיק?".

עו"ד ארז פדן, משנה לפרקליט מחוז ירושלים טען כי הודיע לבני המשפחה בשבוע שעבר שהתיק ייסגר בחוסר אשמה. לדבריו "מהותית התיק סגור. הודעתי להם בצורה מפורשת וברורה". מערכות המחשוב יפעלו את פעולתם והדבר יתעדכן. אבל התיק נסגר מהותית".

 יו"ר הוועדה פנתה לנציג הפרקליטות: "אתה היית צריך להגיע ולהגיד לי שהסרנו את משפחת כדורי מכל המערכות ומדינת ישראל חייבת להם התנצלות. אתה מגיע לוועדה בכנסת בלי תשובות". נציג הפרקליטות אמר כי: "תגיע העת שיהיה אפשר לעשות בדק בית בכל התנהלות החקירה והיא תעמוד לבחינה ושנידרש לשאלות שהועלו בדיון. מעצר לצורכי חקירה נעשה באמצעות צווי בתי משפט ונעשו תחת פיקוח שיפוטי. המערכות הללו עובדות אבל זה לא שולל את הצורך לברר את הדברים". 

חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת מירב בן ארי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ח"כ עמיחי שיקלי: "אתם מתייחסים לכל מיני דברים משפטיים ומלמלת משפטית. הציבור הישראלי לא יודע שהיה פיגוע באירוע הזה ועדיין מתנהלת חקירה מול בני המשפחה אחרי שהדברים הללו מתבררים. היה מצופה מכם לבוא להתנצל וזה לא קורה. זה לא פעם ראשונה שאין לכם יכולת להגיד טעינו. כדאי שהייתם באים בגישה פחות זחוחה. היחס הקר והמנוכר הוא מזעזע". 

בן ארי סיכמה ואמרה כי "למשפחת כדורי כולה נגרם עוול שאין לתאר. האסון הכי גדול שההורים נהרגו בפיגוע ולילדים לא היתה אפשרות להתאבל והם עשו זאת בחדרי החקירות. זה לא ראוי ולא נכון. צריכים לעשות בדק בית מאד רציני בהתייחסות אליהם כאחרוני העבריינים. גם לנציג הפרקליטות אני אומרת - לא עשיתם את העבודה שלכם כמו שצריך. מה קרה שם? אני לא מצליחה להבין? בכוונת הוועדה לפנות לראש אגף החקירות ולפרקליטות המדינה בנושא".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו משתתפים בצער בני המשפחה על אובדנם. בתום מאמצי חקירה רבים של המשטרה ושב״כ, נתפס ונעצר המחבל החשוד במעשה הרצח של בני הזוג כדורי ז"ל ואירועים נוספים, ומעשי הרצח פוענחו. במשך השנים התנהלה חקירה מורכבת שכללה מגוון עצום של פעולות חקירה, במהלכה הפכו החוקרים כל אבן ובדקו כל חשד וכיוון חקירה, הכל במטרה לאתר את הרוצח ולהגיע לחקר האמת. כלל מהלכי החקירה בוצעו כדין, בכפוף לכלל האישורים הרלוונטיים ובהתאם לחוק ונהלי המשטרה. בזכות חקירה זו פוענחו מקרי הרצח והמחבל הועמד לדין".